روحانی برنامه‌ریزی کشور را به امید موفقیت برجام متوقف کرد

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: روحانی سطح انتظار عمومی مردم را در زمان انجام مذاکرات به شدت بالا برد لذا با شکست برجام، فشارهای اقتصادی بیشتری به ملت وارد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره موضوع ارتباط با غرب و به ویژه آمریکا و همینطور مذاکره با این دو، در تمام این سال‌ها کاملا روشن بوده است، گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در ۳۰ سال گذشته مشخصا و به کرات نظرات خود را هم در عموم و هم در جلسات خصوصی عنوان کرده‌اند و ما نیازی نداریم که با برخی فیلم‌های کوتاه از برخی جلسات، سیاست‌های ایشان را تحلیل و برداشت کنیم.

سیاست رهبر انقلاب در مذاکرات، توجه به منافع ملی است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سیاست‌های مقام معظم رهبری کاملا روشن است، اظهار کرد: به اعتقاد من رهبر انقلاب کاملا به دنبال منافع ملی هستند؛ یعنی اگر بخواهیم یک کلمه و عبارت مشخص درباره سیاست ایشان عنوان کنیم باید به مسئله منافع ملی اشاره کنیم.

ایمانی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب هیچگاه مذاکره با اروپا و حتی ایالات متحده آمریکا را ممنوع مطلق ندانسته و نمی‌دانند عنوان کرد: این مذاکرات هرگز در نظر ایشان حرام قطعی و شرعی نبوده است؛ ولی اینکه ما به سادگی و بدون هیچگونه تحلیل، جامع‌نگری و بصیرت بخواهیم با غرب وارد مذاکره شویم را نیز جایز نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سوءظن جدی نسبت به دیدگاه‌ها و سیاست‌های ایالات متحده آمریکا دارند، گفت: ایشان معتقدند که آمریکا همواره در تلاش است که منافع ملت ایران را به زیر پا بگذارد مگر آنکه نتواند این کار را انجام دهد.

تاکید مقام معظم رهبری بر این بود که به آمریکا خوش‌بین نباشید

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رهبر انقلاب در ۳۰ سال گذشته همواره این هشدار را به مسئولان داده‌اند که توجه داشته باشید که نباید تصور کنید که مشکلات کشور فقط با ارتباط با غرب حل می‌شود و همچنین هرگز به این کشور یعنی آمریکا خوش‌بین نباشید.

ایمانی اظهار کرد: دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای این است که همواره باید با نگاه ظن و تردید به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا نگاه کرد و باید بدانیم که اگر آنها علیه ما اقدامی نمی‌کنند حتما نمی‌توانند؛ در غیر این صورت حتما این اقدامات را انجام می‌دادند.

وی تاکید کرد: این نگاه مقام معظم رهبری درباره مذاکرات است که بارها به وضوح درباره آن توضیح داده‌اند؛ لذا ما نیاز نداریم که بخواهیم به یک فیلم یا صوت برای تحلیل نظرات ایشان استناد کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی و دولتمردانش می‌توانند ادعا کنند که برجام حاصل تدبیر شخص رهبری بوده است؟، عنوان کرد: رهبر انقلاب در این زمینه نیز در طول سه چهار سالی که مذاکرات برجام در دست انجام بود و به امضا رسید، به روشنی و صریحا توضیح داده و اعلام نظر کرده‌اند.

ایمانی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای این اجازه را به دولت روحانی دادند که وارد مذاکرات شود و به شدت در طول دوران مذاکرات در جلسات عمومی و بیشتر در جلسات خصوصی تذکر دادند که اولا فکر نکنید مشکلات صرفا با این مذاکرات حل می‌شود و دوما اصلا به آنها خوش‌بین نباشید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت روحانی مسیر خودش را در مذاکرات رفت، نمی‌خواهم بگویم مطلقا نظرات رهبری اجرایی نشد اما در آن حدی که مورد نظر رهبر انقلاب بود انجام نشد و نتیجه همین شد که شاهد آن هستیم.

روحانی برنامه‌ریزی کشور را به امید موفقیت برجام متوقف کرد

ایمانی درباره پیامدهای بی‌توجهی به تذکرات رهبر انقلاب و اعتماد به غرب بیان کرد: پیامد این دو همین شرایطی است که با آن مواجه هستیم؛ مقام معظم رهبری هم پیش از مذاکرات و هم در زمان انجام آن مکررا می‌گفتند که دولت نباید برنامه‌ریزی برای اداره کشور را به امید برجام و توافق با غرب متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: در تذکرات رهبری بارها عنوان شد که به امید آنکه این مذاکرات قطعا موفق خواهد بود و قطعا مشکلات اقتصادی کشور را حل خواهد کرد، اداره کشور را معطل نکنید و برنامه‌ریزی داخلی انجام دهید.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: این قسمت از تذکرات رهبر انقلاب به طور کامل توسط دولت دوازدهم به ویژه شخص روحانی اجرا نشد و به طور کامل نادیده گرفته شد، نه اینکه بخش‌هایی از آن اجرا نشده باشد بلکه صد در صد انجام نشد.

دولت انتظارات عمومی مردم را بالا برد و گفت برجام کشور را گلستان می‌کند

ایمانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کامل مسائل کشور توسط دولت روحانی متکی بر موفقیت مذاکرات برجام و گشایش‌های آن بنا شده بود عنوان کرد: روحانی سطح انتظار عمومی مردم را در زمان انجام مذاکرات به شدت بالا برد و مردم را امیدوار کرد که حتما این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و کشور گلستان خواهد شد.

وی ادامه داد: این نکات در بیانات مختلف روحانی مطرح شد و همین باعث بالا رفتن سطح انتظارات عمومی مردم شد، لذا با شکست برجام در این شرایط که منافع آن به ایران نرسید فشار بیشتری به ملت وارد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در بخش‌های دیگری از برجام هم درباره جزئیات امضای قرارداد، رهبر انقلاب به نکاتی را مرتبا مطرح می‌کردند که به این نکات تا حد زیادی توسط تیم مذاکره‌کننده بی‌توجهی شد.

تعهدات ما باید به تدریج و با توجه به اجرای تعهدات طرف مقابل انجام می‌شد

ایمانی با تاکید بر اینکه از همه اینها مهم‌تر نکاتی درباره اجرای برجام بود که رعایت نشد، بیان کرد: طرف ایرانی، یعنی دولت ایران با عجله و بدون توجه به منافع ملی تمام تعهدات ایران را اصطلاحا یک شبه اجرا کرد؛ درحالیکه طرف غربی از اجرای تعهدات خودش تقریبا به میزان زیادی سر باز زد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید در مذاکرات، در برجام و در متن آن به تدریج و با توجه به ایفای تعهدات طرف مقابل، تعهدات خود را اجرایی می‌کردیم نه اینکه یک شبه همه آنچه بر عهده داشتیم را عملی کنیم و بعد منتظر اجرای طرف مقابل باشیم و در نهایت هم شاهد بودیم طرف مذاکرات آنچه برای ملت ما منفعت بود را انجام نداد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1107046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =