صدرنشینی ۵ ساله دانشگاه تهران در رتبه‌بندی شانگهای/ امیرکبیر در مسیر سقوط

بر اساس نظام ارزیابی شانگهای، دانشگاه تهران در ۵ سال گذشته برترین دانشگاه کشور بوده است؛ این در حالی است که رتبه دانشگاه امیرکبیر از ۵۰۰-۴۰۱ به ۷۰۰-۶۰۱ رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتایج رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۱، ۲۴ مرداد ماه (۱۵ آگوست) توسط سایت نظام ارزیابی شانگهای اعلام شد. امسال بیش از ۲۰۰۰ موسسه آموزشی توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفت و لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان منتشر شده است. بر این اساس دانشگاه هاروارد، استنفورد و کمبریج به ترتیب رتبه اول تا سوم را در این رتبه‌بندی کسب کردند.

ایران نیز با ۱۱ دانشگاه برتر در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ شانگهای توانست صدرنشین دانشگاه‌ها در جهان اسلام شود. دانشگاه تهران با رتبه ۴۰۰-۳۰۱، صنعتی شریف با رتبه ۶۰۰-۵۰۱ ، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۰۰-۵۰۱ در رده اول تا سوم برترین دانشگاه‌های ایران رده‌بندی شدند. دانشگاه امیرکبیر با رتبه ۷۰۰-۶۵۱، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و شیراز با رتبه ۸۰۰-۷۰۱، دانشگاه‌های علم و صنعت و تبریز با رتبه ۹۰۰-۸۰۱ و دانشگاه‌های فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران با رتبه ۱۰۰-۹۰۱ به ترتیب در ادامه این لیست قرار گرفتند.

رتبه دانشگاه‌های کشور در نظام ارزیابی شانگهای در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است. ایسکانیوز در نظر دارد وضعیت دانشگاه‌های برتر تهران در ۵ سال گذشته را در این نظام ارزیابی بررسی کند.

سقوط امیرکبیر در رتبه‌بندی شانگهای طی ۵ سال گذشته

نمودار زیر وضعیت دانشگاه‌های برتر تهران در رتبه‌بندی شانگهای طی ۵ سال گذشته را نشان می‌دهد:

صدرنشینی ۵ ساله دانشگاه تهران در رتبه‌بندی شانگهای/ امیرکبیر در مسیر سقوط

با توجه به نمودار فوق می‌توان گفت رتبه ۴۰۰-۳۰۱ دانشگاه تهران در ۵ سال گذشته تغییری نکرده و در این مدت به عنوان صدرنشین برترین دانشگاه‌ کشور معرفی شده است.

رتبه دانشگاه امیرکبیر در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تغییری نکرده و برابر با ۵۰۰-۴۰۱ بوده است اما رتبه آن در نظام ارزیابی شانگهای با سقوط ۲۰۰ پله‌ای به ۷۰۰-۶۰۱ رسیده است. 

رتبه دانشگاه تربیت مدرس در ۵ سال گذشته روند صعودی را طی کرده است؛ به طوری که از ۷۰۰-۶۰۱ در سال ۲۰۱۷ به ۶۰۰-۵۰۱ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. رتبه دانشگاه صنعتی شریف در لیست برترین دانشگاه‌های نظام ارزیابی شانگهای در مدت ۵ سال گذشته دچار نوسان شده اما در حال حاضر در رتبه سال ۲۰۱۷ خود (۵۰۰-۴۰۱) قرار گرفته است.

دانشگاه علم و صنعت نیز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ افت ۳۰۰ پله‌ای داشته اما رتبه این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ رشد داشته و به رتبه ۹۰۰-۸۰۱ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =