فروش نفت به لبنان نشان داد ایران تسلیم تحریم‌های آمریکا نمی‌شود

کارشناس مسائل غرب آسیادرباره دستاورد جمهوری اسلامی ایران از فروش سوخت به لبنان گفت: ایران با این اقدام اعلام کرد که در ارتباط با کشورهای دیگر و فروش نفت به هیچ عنوان تحت فشار و تهدید قرار نگرفته و به صورت رسمی یا غیررسمی این تهدیدها را شکسته و نادیده خواهد گرفت.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره فروش سوخت از سوی ایران به لبنان گفت: این مسئله باعث شد «سمیر جعجع» که از مخالفان جدی «حزب‌الله»، «سید حسن نصرالله» و دیگر گروه‌های مقاومت مانند «حشدالشعبی» است و سایر گروه‌های لبنانی به جز «سعد الحریری» از خرید سوخت ایران توسط حزب‌الله استقبال کرنند.

وی درباره دستاورد جمهوری اسلامی ایران از این اقدام گفت: ایران با فروش سوخت به لبنان اعلام کرد که در ارتباط با کشورهای دیگر و فروش نفت به هیچ عنوان تحت فشار و تهدید قرار نگرفته و به صورت رسمی یا غیررسمی این تهدیدها را شکسته و نادیده خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داد که نفت خود را به هر کشور یا فردی که بخواهد می‌فروشد و علی‌رغم فشارهای آمریکا، تحریم‌ها و فشارها نتوانسته تأثیری که ایالات متحده به دنبال آن بود، را بر روند فروش نفت کشور بگذارد.

میرابیان درباره دلیل به تکاپو افتادن آمریکا پس از خرید نفت ایران از سوی لبنان گفت: دستپاچگی سفیر ایالات متحده در لبنان نشان‌دهنده موضع انفعالی این کشور است. چرا این کشور پیش از این ارسال سوخت به لبنان از کشورهای دیگر را تسهیل و تسریع نکرده بود؟

وی ادامه داد: عملی شدن قولی که سفیر آمریکا به لبنان داده حداقل شش ماه طول خواهد کشید در حالی که مردم لبنان در حال حاضر سوخت برای مصارفی چون خودرو، بیمارستان، تولید برق و حتی پخت نان ندارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: موضع انفعالی و دستپاچگی آمریکا در مواجهه با این مسئله نشان می‌دهد سیاست این کشور در تحریم و گرسنه نگه داشتن مردم لبنان با شکست مواجه شده است.

میرابیان درباره تأثیر این اقدام ایران در تحولات منطقه‌ای گفت: اتفاق اخیر نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از موضعی قدرتمند برخوردار است و مواضع خود را بر اساس منافع و مصالح خود اتخاذ می‌کند.

وی درباره دلیل مخالفت سعدالحریری با خرید نفت از ایران اظهار کرد: «نجیب میقاتی» به عنوان مسئول تشکیل دولت لبنان معرفی شده و به دنبال جذب رأی برای کابینه خود است و ایران با ارسال سوخت به لبنان موقعیت نخست وزیر آینده لبنان را تقویت کرده و این مسئله خوشایند سعد الحریری نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه الحریری در چارچوب تحریم‌ها و فشارهای آمریکا مشغول فعالیت است ادامه داد: بنابراین خواهان ادامه یافتن تحریم‌هاست تا در نهایت دولت لبنان و حزب‌الله تسلیم خواسته‌های وی شوند و این اقدام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های الحریری را برهم زده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فردین کورد US ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
      0 0
      ایران شجاع است بخاطر رهبر شجاعش