جزئیات حمایت از دانشجویان فناور دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید

مدیرعامل رصد و تحلیل فناوری و بازار معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی جزئیات حمایت از دانشجویان فناور این دانشگاه در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

محمدرضا شفاعتی مدیرعامل رصد و تحلیل فناوری و بازار معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، درباره جزئیات آیین‌نامه حمایت از دانشجویان فناور دانشگاه آزاد اسلامی اظهارکرد :این آیین نامه 28 مرداد ماه با امضای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به روسای استان ها ، واحدها، معاونان پژوهشی و مدیران مراکز رشد ابلاغ شد.

وی افزود: درحال حاضر در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری، آیین نامه‌های محدودی داریم که این آیین نامه‌ها ستون فقرات سیاست‌های فناوری دانشگاه هستند. یکی از این آیین نامه ها، آیین نامه حمایت از اعضای هیئت علمی فناور است. گام اول ما حمایت از اعضای هیئت علمی فناور بود اما دانشگاه آزاد از دو بستر هیئت علمی و دانشجویی تشکیل شده است که بستر دانشجویی نسبت به هیئت علمی در اکثریت هستند و می‌تواند موتور محرکه دانشگاه برای تولیدات علمی باشد.

شفاعتی ادامه داد: ریل گذاری جدید دانشگاه هم حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و دانشگاه حل مسئله است ؛حتی با همین اولویت در آینده بسیار نزدیک، اولین دانشگاه فناوری را یعنی دانشگاهی که تماما با رویکرد فناورانه باشد، تاسیس خواهیم کرد. درحال حاضر دانشگاه‌های فناور در سطح بین المللی مانند دانشگاه mit و استنفورد وجود دارند.

مدیرعامل رصد و تحلیل فناوری و بازار معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تصریح کرد: وقتی عملکرد و رزومه دانشجویان چنین دانشگاه‌هایی را نگاه می کنیم، می بینیم با حمایت‌هایی که دانشگاه برای دانشجویان ایجاد می کند، آن‌ها را به سمتی سوق می‌دهد که ماحصل تحصیلاتشان صرفا گرفتن یک مدرک بعد از 7 سال برای فوق لیسانس یا 12 سال برای دوره دکتری نباشد که بعد از آن به دنبال کار بگردند؛ در واقع دانشگاه‌های فناور، تفکر کارآفرینی را با دادن حمایت ها و تسهیلات بالادستی در آن‌ها ایجاد می کنند.

وی گفت: فناوری می تواند ماحصل یک پژوهش باشد اما نمی شود این پژوهش را به صورت مقاله مطرح کرد؛ چرا که اگر آن را به صورت مقاله منتشر کنیم، امکان افشای اطلاعات به صورت صددرصد موجود است.  وقتی اطلاعات درز پیدا کند،سارقان فناوری در دنیا آن را رصد می کنند. به ویژه در کشورهای در حال توسعه یا به تازگی توسعه یافته مثل چین یا هند این موضوع بیش از کشورهای دیگر وجود دارد.

شفاعتی تاکید کرد: عقیده ما این است به به جای این که پژوهش دانشجویان را به مقاله تبدیل کنند، اگر ثبت «پتنت» داشته باشند یا شرکت دانش بنیان تاسیس کنند و تعدادس از دانشجویان یا دانش آموخته‌های دانشگاه آزاد را در آن استخدام کنند، معادل یک الی دو مقاله و حتی تا 10 مقاله کیو وان به شما امتیاز پژوهشی می دهیم.

وی با تاکید بر لزوم تربیت دانشجویان فناور برای ارتقای حوزه فناوری کشور، گفت: ما دانشجویان فناور تربیت می کنیم تا بتوانیم نسل آینده فناوری کشور را به واسطه آن‌ها تربیت کنیم. افرادی که حوزه فناوری فعال هستند، یک روز بازنشسته می شوند و میدان برای افراد جدید فراهم می شود تا این افراد جدید بتوانند افراد بعدی را تربیت کنند. این فرآیند به جذب هیئت علمی فناور کمک می‌کند.

وی با اشاره به شاخص‌های جذب هیئت علمی فناور بیان کرد: یکی از شاخص هایی که برای جذب در نظر گرفته‌ایم، معادل سازی کار  فناورانه با مقالات آموزشی پژوهشی است. علاوه بر این، در بخش ترویج هم برای این دانشجویان آیتم‌های تشویقی در نظر گرفته‎‌ایم؛ یعنی این نیست که تمام دانشجویان را به حوزه مالکیتی فناورانه محدود کنیم؛ بلکه دانشجویانی را هم در حوزه ترویج فناوری تربیت خواهیم کرد.

شفاعتی یادآور شد: هدف ما این است که دانشجویان مخصوصا دانشجویان دوره کارشناسی برای این که با فضای فناوری آشنا شوند، کنار افراد فناور بایستند و با شرکت در رویدادهای فناورانه، انجمن های علمی از جنس فناوری تاسیس کنند. دانشجویان با انجام این فعالیت‌ها امتیازات فناورانه می گیرند و می توانند بدون آزمون به مقاطع بالاتر بروند و فرصت پسا دکترای فناورانه برای خود تامین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تمام قد از دانشجویان و دانش آموختگان فناور حمایت خواهد کرد. البته این آیین نامه صرفا برای دانشجویان نیست و حتی دانش آموختگان دانشگاه آزاد که بیش از چهار سال از مدت تحصیلشان نگذشته باشد، می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =