افت اخیر بورس اصلاحی طبیعی است / سهامداران سهام خود را نفروشند

کارشناس بازار سرمایه گفت: اُفت اخیر بورس، طبیعی و تا حدودی قابل پیش بینی بود، اما این عقب گرد شاخص مانند عقب گرد سال گذشته نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت معاملات دیروز بورس گفت: بازار در دو ماه اخیر رشد خیلی خوبی داشت، تقریبا طی این دو ماه رشد ۶۰ درصدی را برای شاخص کل شاهد بودیم. بنابراین بعد از این دوماه طبیعی است که شاخص اصلاح بخورد و یک دوره تنفس داشته باشد.

اصلاح بازار امری طبیعی است!

وی ادامه داد: این اُفت بازار، طبیعی و تا حدودی قابل پیش بینی بود، اما این عقب گرد مانند عقب گرد سال گذشته نیست، که از شاخص دو میلیون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه به نرخ ارز گفت: در بازه زمانی اخیر قیمت‌های استثنایی در رابطه با نرخ ارز بیان می‌شد و اهالی بازار سرمایه در این فکر بودند که قرار است، قیمت ارز افزایش پیدا کند، معمولا در چهار سال اول ریاست جمهوری هدف کنترل نرخ ارز است و دولت‌ها در اوایل کارشان اجازه نمی‌دهند که قیمت دلار افزایش پیدا کند. تعدادی از مسئولین جدید نیز در رابطه با مهار نرخ ارز صحبت کردند،  که خود این امر از لحاظ روانی بر روی بازار سرمایه اثر می‌گذارد و باعث اُفت بورس می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در ۷۲ ساعت اخیر تعدادی از وزرای اقتصادی دولت در رابطه با گشایش‌های ارزی صحبت‌هایی کردند، که احتمال دارد ناشی از یک سری مذاکرات باشد، که قطعا این عمل بر روی بازار سرمایه اثر گذاشته است.

وی گفت: اثر کاهش نرخ ارز به اندازه‌ واکنش منفی روز گذشته بازار نبود، یعنی کاهش نرخ ارز نمی‌توانست به تنهایی شاخص را ۵۰ هزار واحد پایین بکشاند، قطعا کمی چاشنی روانی نیز داشته است در غیر این صورت با توجه به تورم، حجم پایه پولی و میزان نقدینگی هنوز قیمت‌ها ارزنده هستند، بنابراین در این میزان از اُفت، قطعا بحث روانی نیز اهمیت داشته است.

میرزایی به این پرسش که ماجرای ناظر نماد شبندر در بازگشایی سهام پالایشگاه بندرعباس تا چه اندازه در وضعیت امروز بازار اثر گذاشته است؟ پاسخ داد: وضعیت ناظر شبندر بر روی وضعیت امروز بازار سرمایه اثر گذار بوده، اما نمی‌توان همه ریزش را به گردن این نماد انداخت، به علت اینکه این نماد به اندازه ای که بتواند شاخص را تا ۵۰هزار واحد پایین بکشد، ندارد.

وی در رابطه با میزان ریزش احتمالی و محدوده حمایتی شاخص کل بیان کرد: بازار سطح مقاومت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را شکست که در حال حاضر محدوده حمایتی محسوب می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که شاخص تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد پایین بیاید و  در این سطح یک کف سازی داشته باشد.

آیا اُفت بازار امری طبیعی است؟ ریزش بازار تا یک میلیون 450 هزار واحد ادامه دارد

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا شاخض منفی روز گذشته بورس بیانگر یک ریزش سنگین است؟ پاسخ داد: منفی بازار سرمایه را می توانیم به عنوان اصلاح و نفس گرفتن شاخص کل تعبیر کنیم و نباید اسم ریزش سنگین را برای این اُفت انتخاب کنیم. به این علت که ریزش سنگین چیزی مانند سال ۹۹ است که شاخص از دو میلیون واحد به  یک میلیون و  ۱۵۰ هزار واحد رسید که در حال حاضر چنین چیزی دور از انتظار است.

میرزایی عنوان کرد: ریزش ۵۰ هزار واحدی شاخص عموما توسط سهام‌های بزرگ است به این علت که سهام‌های کوچک بازار عمدتا ۲۰ یا ۳۰ درصد از بازار را تشکیل می‌دهند  و نمی توانند این حجم از شاخص را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین این اُفت شدید شاخص کل بیشتر ناشی از ریزش ارزش سهام‌های بزرگ است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: با ریزش روز گذشته بازار سرمایه می‌توانیم از سهامداران حقیقی خواهشمند باشیم که از خودشان رفتار توده‌وار نشان ندهند و در صف فروش نباشند، اما گاهی شخصیت‌های حقوقی از  این فرصت استفاده می‌کنند و صف فروش را شکل می‌دهند، به همین علت عمده مدیریت این موضوع به سازمان بورس باز خواهد گشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1108983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =