رشد ۶۰ درصدی خرده فروشی آنلاین در ایام کرونا/ کدام مشاغل بیشتر رونق گرفتند؟

شیوع کرونا علاوه بر بحران بهداشتی، مشکلات و آسیب‌های فراوانی را به بخش اقتصاد و کسب و کارها وارد کرده، اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از فعالان بازار کار و کسب‌وکارها این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ اگرچه شیوع کرونا به اقتصاد کل جهان آسیب جدی وارد کرده، اما تغییراتی که در الگوی زندگی اکثر مردم ایجاد شده موجب رونق گرفتن برخی کسب‌وکارها شده است.این ویروس بر خلاف تصور، برای همه کسب و کارها با ضرر همراه نبود. کرونا حتی سود سرشاری نصیب بعضی شرکت های بزرگ بین المللی کرد. بر اساس آمار آریزتون، شرکت مشاوره و تحقیق آمریکایی، بازار ژل های ضدعفونی کننده دست سود زیادی داشتند.

شیوع کرونا میلیونها نفر را خانه نشین کرد و باعث شد بسیاری از ارتباطات خانوادگی و دوستانه و کاری از طریق اپلیکیشن ها این ارتباط را برقرار کنند به همین دلیل یکی دیگر از مشاغل شرکت های نرم افزاری و دارای اپلیکیشن هستند.

با شیوع بیماری کرونا و اعمال قرنطینه و محدودیت‌های تردد، مردم به ناچار مجبور شدند الگوی زندگی و چگونگی خرید و مصرف خود را تغییر دهند. این تغییر موجب رونق برخی کسب‌وکارهای اینترنتی شد. زمانی که برای خرید نمی توانید از خانه خارج شوید، خریدها به خانه شما می آیند. از ابتدای شروع قرنطینه در کشورهای مختلف، مردم به خرید اینترنتی روی آوردند به همین دلیل شرکت های فروش آنلاین از جمله مشاغلی است که از محدودیت ها سود کسب کرده است. خرید آنلاین از سوپرمارکت ها در این ایان رواج بیشتری گرفت. بسیاری برای اینکه در معرض ویروس قرار نگیرند ترجیح دادند در خانه بمانند و از سوپرمارکت بخواهند کالاهای مورد نیازشان را برایشان به در خانه بیاورد.

رضا الفت نسب؛ عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در این خصوص با بیان اینکه در حال حاضر گزارش ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ منتشر نشده است افزود: طبق آخرین آمار که مربوط به سال گذشته است در حوزه خرده فروشی آنلاین، قبل از شیوع کرونا حدودا ۲ تا ۲.۵ درصد فروش آنلاین داشتیم که امروز این رقم به ۳‌.۲ دهم یعنی رشد ۶۰ درصد رسیده است.

عضو هیات رییسه اتحادیه کسب‌وکارهای  اینترنتی تشریح کرد: در خصوص کسب‌وکارهای آفلاین رشد خوبی را شاهد بودیم در این خصوص پاساژهای اینترنتی ایجاد شدند تا بتوانند کسب‌و کارهای آفلاین را در خود جای دهند و با توجه به محدودیت‌ها، فضایی را ایجاد کردند تا صاحبان برخی مشاغل بتوانند محصولات خود را به صورت غیر حضوری عرضه کنند. 

وی خاطرنشان کرد: قبل از شیوع کرونا، تعداد کسب وکارهای آفلاینی که در فضای آنلاین فعالیت میکردند کمتر از ۵۰هزار بود که امروز این رقم به بیش از ۲۰۰هزار کسب و کار آفلاین رسیده است که صاحبان این مشاغل میتوانند اجناس خود را در سایت های اینترنتی بفروش برسانند.

فروش تجهیزات ورزشی و بدنسازی هم در دوران قرنطینه در سراسر دنیا افزایش یافت. بسیاری هم به انجام تمرین های روزانه در خانه روی آوردند. مربی های ورزش هم به جای آموزش در باشگاه ها به آموزش آنلاین پرداختند.

بعد از شیوع کرونا، بازار گمانه زنی و شایعه درباره داروهای شیمیایی و گیاهی موثر برای مقابله با این ویروس هم داغ شد. توصیه برای استفاده از انواع دمنوش ها یا زنجبیل، دارچین و لیموترش در این ایام توسط افراد مختلف و شبکه های اجتماعی رواج پیدا کرد.

بررسی آمار و ارقام مرتبط با تراکنش‌های خرید اینترنتی و تغییرات میزان تقاضا در کالا و خدمات طی دوران شیوع کرونا نشان می دهد که پتانسیل تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد و مزایای خرید از راه دور می تواند تا حد زیادی ابزار موثری در جهت تامین مایحتاج مردم به صورت امن باشد.

پایان پیام/

کد خبر: 1109510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =