دانشگاه‌های تهران چه تسهیلاتی را به دانشجویان ارشد ارائه می‌دهند؟

تسهیلات رفاهی که دانشگاه‌های تهران به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ ارائه می‌دهند، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، فرصت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ عصر روز گذشته تا ۱۵ شهریور ماه تمدید شد. در این آزمون ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که تا صبح روز گذشته تنهت ۱۰۶ هزار و ۴۲۷ نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده بودند.

شرایط و تسهیلات رفاهی که توسط دانشگاه‌های کشور برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ارائه می‌شود، در دفترچه انتخاب رشته منتشر شده است. ایسکانیوز برای سهولت آن‌دسته از داوطلبانی که تاکنون نسبت به وارد کردن کد رشته/محل‌های انتخابی در فرم سازمان سنجش اقدام نکرده‌اند، امکانات و تسهیلات رفاهی دانشگاه‌های تهران را در جدول زیر آورده است: 

نام دانشگاه

تسهیلات رفاهی

دانشگاه الزهرا(س)

این دانشگاه ویژه خواهران است و به پذیرفته شدگان دوره روزانه (در رشته هایی که حداقل ۲ دانشگاه دولتی دیگر در آنها پذیرش داشته باشند)دارای رتبه یک تا پنج مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان، رتبه های شش تا ده مبلغ ۲ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

برای دانشجویان رتبه برتر که این دانشگاه را جهت تحصیل انتخاب کنند، اعتبار پژوهشی (گرنت) به مبلغ سه میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود.

برای دانشجویان رتبه برتر مبلغ ۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته می‌شود. درخواست میهمانی و انتقال از دانشگاه الزهرا به دانشگاههای دیگر در اولین نیم سال ورود قابل بررسی نیست. درخواست میهمانی و انتقال پذیرفته شدگان شعبه ارومیه حتی با شرایط خاص پژشکی، ازدواج، تبعیت از همسر و ... ترتیب اثر داده نخواهد شد.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای دانشجویان کارشناسی ارشد دوره‌های روزانه، نوبت دوم و یا مجازی(اعم از فرهنگی و آزاد) خوابگاه ارائه نمی‌کند.

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۴۰۰ ، برای رتبه نخست آزمون سراسری سازمان سنجش سه میلیون تومان هدیه در نظر گرفته است.

یک سوم مبلغ هدیه حداکثر تا پایان نیمسال دوم تحصیلی و الباقی به تدریج در طی نیمسال‌های بعدی و براساس کسب حد نصاب شاخص‌های پیشرفت تحصیلی توسط دانشجو پرداخت می شود.

برای حمایت از پایان نامه تحصیلی دانشجویان دوره روزانه، از یک تا دو میلیون تومان اعتبار پژوهشی در نظر گرفته شده است. علاوه براعتبار پژوهشی پایان نامه، به دانشجویان رتبه های یک تا سه روزانه آزمون سراسری سازمان سنجش  براساس ضوابط دانشگاه اعتبار ویژه پژوهشی (گرانت) اختصاص داده می‌شود. این گرانت شامل حال  دانشجویان رتبه اول آزمون سراسری سازمان سنجش به مبلغ دو و نیم میلیون تومان، دانشجویان رتبه دوم آزمون سراسری سازمان سنجش به مبلغ دو میلیون تومان، دانشجویان رتبه سوم آزمون سراسری سازمان سنجش به مبلغ یک میلیون و هفتصد هزار تومان است. دانشگاه تربیت مدرس به دانشجویان رتبه اول مبلغ پنج میلیون تومان وام قرض الحسنه بلند مدت با شرایط و ضوابط معاونت دانشجویی پرداخت می‌کند.

به رتبه های ۱ تا ۵ آزمون سراسری مقطع کارشناسی ارشد دوره روزانه، طبق ضوابط، امتیاز بیشتری برای سکونت در خوابگاه مجردی از نیمسال دوم داده می‌شود.

دانشگاه تربیت مدرس در برخی از دوره‌های روزانه با دو کد رشته مجزا، به دو صورت روزانه (واجد خوابگاه) و روزانه (فاقد خوابگاه) دانشجو می پذیرد. دانشگاه امکان تأمین خوابگاه برای دانشجویان روزانه (با کد رشته فاقد خوابگاه) را ندارد.

 دانشجویان دوره روزانه (فاقد خوابگاه) از تمامی مزایای قانونی و تسهیلات دانشجویان دوره روزانه بهره مند خواهند بود. با توجه به محدودیت ظرفیت خوابگاه در پردیس مرکزی، دانشکده کشاورزی و دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی شهرستان نور، واگذاری خوابگاه صرفاً به صورت مجردی فقط به دانشجویان روزانه و به طور تدریجی در طول نیمسال های اول و دوم خواهد بود. مدت سکونت در خوابگاه‌هاحداکثر تا پایان نیمسال چهارم در مقطع کارشناسی ارشد با پرداخت نقدی اجاره‌بها با نرخ مصوب صندوق رفاه دانشجویان در ابتدای هرنیمسال است. دانشگاه امکان تأمین خوابگاه برای دوره های نوبت دوم، آموزش مجازی، پردیس دانشگاهی، دانشجویان روزانه شاغل و بورسیه را ندارد.

دانشگاه تربیت مدرس فاقد خوابگاه متأهلی است. متقاضیان متأهل واجد شرایط دریافت کمک ودیعه مسکن، صرفاً براساس ضوابط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجاز به درخواست وام مذکور هستند.

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به عنوان «دانشگاه بدون دخانیات» برای رشته های محل تحصیل «پردیس فارابی - قم»، « دانشکده معارف و اندیشه اسلامی» و «دانشکده الهیات و معارف اسلامی» رعایت حجاب اسلامی با پوشش چادر برای بانوان الزامی است.

این دانشگاه در دوره‌های نوبت دوم فاقد خوابگاه است.

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی واقع در تهران فاقد خوابگاه است.

دانشگاه شاهد

دانشگاه شاهد در صورتی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی خوابگاه ارائه می‌دهد که دانشجو غیربومی باشد. یعنی سکونت دانشجو غیر استان تهران باشد.

از طرفی دانشجویان روزانه در اولویت‌خوابگاه هستند و  در صورت وجود ظرفیت به‌ دانشجویان شبانه نیز خوابگاه داده می‌شود.

لازم است ذکر شود به دانشجویان پردیس خودگران و مهمان به هیچ عنوان خوابگاه داده نمی‌شود.

هزینه خوابگاه دانشگاه شاهد طبق آیین نامه ارسالی از سوی وزارت اخذ می‌شود.

دانشگاه شهید بهشتی

اولویت استفاده از خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی با توجه به امکانات دانشگاه و بر حسب رتبه قبولی داوطلبان در آزمون تحصیلات تکمیلی است.

 به دانشجویان دوره نوبت دوم ( شبانه) خوابگاه تحصیلی داده نمی‌شود.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با توجه به شرایط خاص همه‌گیری کرونا، در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت دانشجویان، در سال تحصیلی آینده خدمات خوابگاهی به دانشجویان محترم (روزانه و نوبت دوم) ارائه نخواهد کرد.

وام شهریه دانشجویان نوبت دوم از طریق صندوق رفاه دانشجویان تأمین می‌شود، در صورتی که اعتبار لازم برای این وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان تأمین نشود، دانشگاه در زمینه پرداخت وام شهریه، هیچ گونه تعهدی ندارد.

دانشگاه صنعتی شریف

تامین خوابگاه برای دانشجویان روزانه غیربومی دانشگاه صنعتی شریق  به استثنای دانشجویان پردیس خودگردان و ساکنین شهرستان های توابع استان تهران و استان البرز، با توجه به اولویت ها در قالب محدودیت های دانشگاه امکان پذیر است.

حداکثر زمان برخورداری از امکانات خوابگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد (واجد شرایط بند قبل) چهار نیمسال تحصیلی است.

متاسفانه به هیچ وجه امکان تأمین خوابگاه و سایر امور رفاهی برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه) وجود ندارد.

متقاضیان حائز شرایط استفاده از خوابگاه بایستی در بدو ورود نسبت به پرداخت ودیعه اقدام کنند و اجاره بهای هر ترم را قبل از شروع ترم به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت کنند.

 اسکان در خوابگاه های دانشگاه صنعتی شریف تابع شرایط روز پاندمی کووید-۱۹ و مصوبات ستاد ملی کرونا و ستاد پیشگیری کرونای دانشگاه خواهد بود.

دانشگاه علامه طباطبائی

دانشجویان دوره روزانه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی با رتبه های زیر ۱۰۰ از اولویت واگذاری خوابگاه برخوردار خواهند شد. سایر دانشجویان دوره روزانه (با اولویت دانشجویان دختر) در صورت وجود ظرفیت اسکان داده خواهند شد.

دانشگاه علامه طباطبائی  تعهدی در قبال اسکان برای دانشجویان نوبت دوم(شبانه)، مهمان، انتقالی، بورسیه و شاغل ندارد و در صورت امکان در خوابگاههای خودگردان اسکان داده خواهند شد.

به‌دلیل محدودیت ظرفیت، به دانشجویان ساکن در استانهای تهران و البرز یا استفاده‌کنندگان از سهمیه پذیرش بومی خوابگاه تعلق نمی‌گیرد. حداکثر زمان استفاده از خوابگاه برابر با دستورالعمل صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سقف ترم های مجاز تحصیلی-رفاهی و با پرداخت نقدی اجاره بها در ابتدای هر نیمسال تحصیلی است. این دانشگاه هیچ گونه تعهدی در قبال تأمین خوابگاه دانشجویان پردیس خودگردان ندارد.

دانشگاه علامه طباطبائی فاقد خوابگاه متأهلی است.

دانشگاه علم و صنعت ایران

 دانشگاه علم و صنعت برای دانشجویان دوره روزانه (تنها در چهار نیمسال) به تعداد محدود در صورت وجود امکانات خوابگاهی با توجه به محدودیتهای ناشی از شرایط کرونا، خوابگاه واگذار می‌کند.

این دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی برای دانشجویان و فاقد هرگونه خوابگاه برای دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) و پردیس خودگردان است.

واحد شهرستانهای نور و دماوند این دانشگاه فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خوابگاهی هستند.

دانشگاه هنر

دانشگاه هنر برای دانشجویان جدید الورود سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ فاقد امکانات خوابگاهی در شهر تهران است.

دانشگاه هنر فاقد خوابگاه متاهلی بوده و حداکثر مدت مجاز (سنوات رفاهی) استفاده از خوابگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد روزانه ۴ نیمسال در نظر گرفته است.

این دانشگاه به دلیل کمبود امکانات خوابگاهی امکان اسکان کلیه دانشجویان دوره روزانه را ندارد و واگذاری فضای محدود موجود به دانشجویان روزانه صرفاً بر اساس اولویت بندی ارائه شده توسط صندوق رفاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =