گردشگری ایران / غار شاپور اول ساسانی کجاست؟

غار شاپور از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است و جاذبه‌های گردشگری بسیار و آثار تاریخی فراوانی را دربردارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، شهرستان کازرون در استان فارس از مناطق گردشگری، تاریخی و باستانی مهم ایران است و جاذبه‌های گردشگری بسیار و آثار تاریخی فراوانی را دربردارد. کازرون شهری است که در زمان ساسانیان بنیان نهاده شده‌است. کازرون در دوره هخامنشیان به گازرا شهرت داشته‌ است و در زمان ساسانیان توسط شاپور اول از نو ساخته شد. کازرون در آن زمان به بلدالعتیق شهرت داشته و از توابع بیشاپور بوده‌ است. شهر بیشاپور در شمال بلدالعتیق به فرمان شاپور یکم ساسانی تشکیل شده است و پایتخت زمستانی او و یکی از مشهورترین و مهمترین شهرهای ساسانیان بوده است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / دریاچه پریشان کجاست؟

از جاهای دیدنی کازرون می‌توان به شهر تاریخی بیشاپور و مجسمه شاپور اول در غار شاپور اشاره کرد. غار شاپور هم اکنون یکی از جاذبه‌های جذاب گردشگری طبیعی و تاریخی این شهرستان است. برخی غارها نه تنها از مناظر طبیعی چشم‌نوازی برخوردارند بلکه جذابیت آن‌ها با میراث فرهنگی نیز گره خورده است و از دو جنبه تاریخی و طبیعی جایگاه ویژه‌ای نیز دارند. یکی از این غارها، غار شاپور در این شهرستان است که نه تنها از جذابیت طبیعی برخوردار است بلکه وجود مجسمه تاریخی شاپور عنصر تاریخی نیز برای آن رقم زده است.

غار شاپور

غار شاپور بر روی دیواره کوهی که دشت تنگ چوگان را به شکل نیم دایره در بر گرفته، زایش یافته است. دیواره​های ورودی تنگه پوشیده از نقش برجسته​هایی تراشیده شده بر روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​اند. در سمت راست ورودی تنگه آثار قلعه​ای، که گویا محل نگهبانی از شهر بیشابور بوده است، به چشم می​خورد. کف دره بستر رود شاپور است که آب آن از طریق کانال​هایی متعدد به داخل شهر منتقل می​شده است.

غار شاپور از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است. به نظر می​رسد غار قبل از دوران ساسانیان از مکان​های مذهبی و آیینی ساکنان آن منطقه بوده و به مانند غار باباجابر و نیاسر مراسمی در آن جا انجام می​شده است. از آن جا که اردشیر و شاپور اول روش وحدت مذهبی را میان مردم اجرا می​کردند، از این رو اردشیر برای محو اعتقادات گذشته مردم منطقه نیاسر، آتشکده​ای بزرگ هم جوار غار نیاسر می​سازد و شاپور هم دستور ساختن مجسمه اش را درون این غار می​دهد. پژوهش باستان شناسی بیش​تر در هر دو غار، مسئله را روشن خواهد ساخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =