مشروعیت طالبان در گرو برگزاری انتخابات است/آینده نامعلوم روابط ایران و افغانستان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد زاهدان گفت: اگر فشارهای مدنی مردم افغانستان و فشارهای نهادهای بین‌المللی بر طالبان زیاد باشد، آنها برای کسب مشروعیت انتخابات برگزار خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، با به قدرت رسیدن طالبان و کناره‌گیری اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، تشکیل دولتی فراگیر که نزد مردم مشروعیت داشته باشد، به یکی از موضوعات مهم این کشور تبدیل شده است.

در این ارتباط احمد رضا طاهری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اینکه طالبان برای تشکیل دولت فراگیر باید چه موضوعاتی را در نظر بگیرند، گفت: طالبان اگر به دنبال کسب مشروعیت از سمت مردم، نهادهای بین‌المللی و سایر کشورها است، باید استانداردهای جهانی و دموکراسی را برای تشکیل دولت رعایت کنند.

وی با بیان اینکه مشروعیت دولت آینده طالبان در گرو تایید گروه‌های مختلف مذهبی، اقلیت‌ها و مردم است، گفت: مردم افغانستان به ویژه قشر زنان خواستار آزادی‌های به حق مانند تحصیل، فعالیت اجتماعی و اشتغال هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد زاهدان با تاکید بر اینکه طالبان تمام افغانستان را تحت کنترل خود درآورده است، گفت: طالبان تجربه حکومت داری توسط زور و افراط در مباحث دینی و اعمال محدودیت را دارد که توسط آمریکا، این نوع از حکومت نابود شد. آنها در حکومت پیشین خود به مدت چهار  سال هیچ استاندارد جهانی برای تشکیل دولت و حقوق بشر را رعایت نکردند که منجر به شکست شد.

طالبان و مقاومت پنجشیر

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان برای تشکیل دولت در افغانستان، حاضر به برگزاری انتخابات است یا خیر، گفت: اگر فشارهای مدنی مردم داخل افغانستان و فشارهای نهادهای بین‌المللی بر طالبان زیاد باشد، آنها برای کسب مشروعیت انتخابات را برگزار خواهند کرد.

طاهری ادامه داد: طالبان به هیچ عنوان قصد ندارد بازهم در حکومت‌داری شکست بخورد. در نتیجه برای کسب رضایت ایران، چین، روسیه و آمریکا تلاش دارد تا دولتی فراگیر را تشکیل دهد. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل با بیان اینکه درباره مقاومت پنجشیر و درگیری آنها با طالبان 3 سناریو وجود دارد، گفت: در احتمال اول، جریان مقاومت در پنجشیر به رهبری احمد مسعود با طالبان صلح کنند. بنابراین در این حالت طالبان به آنها سهمی در دولت و قدرت خواهند دارد.

وی ادامه داد: احتمال دوم اینکه بین رهبران سیاسی پنجشیر با طالبان توافق سیاسی و صلح ایجاد نشود. در نتیجه آتش جنگ داخلی در افغانستان باقی مانده و هر از گاهی این جنگ ها شدت بگیرد یا منجر به تجزیه افغانستان شود. 

طاهری درباره حالت سوم احتمالات بین رهبران سیاسی پنجشیر و طالبان مطرح کرد: طالبان بتوانند به پنجشیر تسلط پیدا کند و این جریان مقاومت یا مخالفت را سرکوب کند؛‌ اما در آینده مخالفت با طالبان به صورت پنهان در سایر استان‌های  افغانستان و گروه های جنگ‌جو باقی بماند.

آیا آمریکا از پنجشیر حمایت می‌کند

این استاد گروه مطالعات منطقه‌ای در پاسخ به این پرسش که، آمریکا و غرب تمایل دارند جنگ داخلی در کشورهای منطقه به ویژه افغانستان وجود داشته باشد، در این راستا آیا از مقاومت پنجشیر حمایت می‌کنند؟، گفت: در حال حاضر آمریکا و اروپا به تنهایی درباره تحولات افغانستان تصمیم گیری نمی‌کنند. روسیه، چین، پاکستان و ایران نیز در این باره سیاست‌های خاص خود را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران باید با سایر کشورهای نام برده شده، درباره آینده حضور طالبان در افغانستان به یک سیاست واحد و تفاهم برسند. 

طاهری بیان کرد: عوامل داخلی و خارجی بسیاری در درگیری بین پنجشیر و طالبان وجود دارد که بسیاری از این عوامل قدرت‌های پشت پرده هستند.

آینده نامعلوم ایران و طالبان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد زاهدان درباره ارتباط و تعامل طالبان با کشورهای همسایه و آمریکا و غرب تشریح کرد: در حال حاضر طالبان به دنبال این هستند که به دنیا ثابت کنند، تغییر کرده اند و مانند طالبان 20 سال گذشته تندروی مذهبی نیستند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال طالبان بیان می‌کند حاضر است با آمریکا مذاکره کند یا در مراسم عاشورای امسال به عزادارهای امام حسین(ع) توهین و حمله نکردند. 

طاهری درباره روابط طالبان با ایران خاطرنشان کرد: به عقیده بنده روابط حسنه طالبان با ایران پایدار نخواهد بود چراکه آنها می‌دانند در نبرد نظامی حریف ایران نمی‌شوند. بنابراین تا زمانی که دولت تشکیل دهند و به ثبات برسند با ایران در صلح خواهندبود؛ اما در آینده احتمال ایجاد مزاحمت از سوی طالبان وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =