گردشگری ایران / آرامگاه کوروش کبیر کجاست؟

آرامگاه کوروش کبیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان فارس و شهرستان شیراز است که در روزهای مختلف سال به‌ویژه ایام نوروز، در بین گردشگران متداول و پرطرفدار است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، آرامگاه کوروش کبیر، مهم ترین اثر مجموعه ی پاسارگاد؛ که در دوره ای به « مشهد مادر مقدس » شهرت داشت، از سال ۱۸۲۰ به بعد به عنوان آرامگاه کوروش، شناسایی شد. بنای آرامگاه، میان باغ های سلطنتی قرار داشت و از سنگ های عظیم که درازای بعضی از آنها به هفت متر می‌رسد، بنا شده است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / غار شاپور اول ساسانی کجاست؟

کوروش کبیر، اولین پادشاه و موسس حکومت هخامنشیان، یکی از مشهورترین و البته محبوب‌ترین پادشاهان ایران‌زمین است که در زمان سلطنت خود، به پادشاهی عدالت‌محور با حکومتی مردم‌دوست شهرت داشته است. وی از سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر مناطق بسیاری از آسیا حکومت کرد.

آرامگاه کوروش کبیر

کوروش در 529 پیش از میلاد در آرامگاه خود در پاسارگاد دفن شد. اسکندر هنگام عبور از ایران، بر سر مزار کوروش رفت و دید که دَرِ آرامگاه را باز کرده اموالش را غارت کرده اند. وی برآشفت و عامل آن را که شخصی به نام پولیماک بود، کشت و چون کتیبه ها را که به خط ایرانی از قول کوروش بر سنگ حک کرده بودند خواند، دستور داد تا متن یونانی آن را نیز در زیر متن ایرانی حک کنند.

کوروش کبیر طبق متنی که در استوانه‌ خود که به منشور کوروش نیز شهرت دارد، نخستین موازین حقوق بشر را آشکار کرد. این پادشاه ایران کهن، در خانواده‌ای پرورش یافته است که همیشه شاه بوده‌اند. در روایات و برخی از اسناد تاریخی، به نظر می‌رسد که مرگ کوروش پس از حدود ۳۰ سال سلطنت و با کشته شدن در جنگ با قبیله‌ای به نام ماساژت‌ها، یک ایل ایرانی‌تبار و نیمه‌بیابان‌گرد و تیره‌ای از سکاهای آن‌طرف رودخانه‌ سیردریا، به‌وقوع پیوسته است. کوروش در این جنگ زخم شدیدی برداشت و پس از سه روز تحمل درد، درگذشت. پیکر کوروش به پاسارگاد منتقل شده و در این مکان که در دشتی به ارتفاعی حدود دو هزار متر از سطح دریا و محصور در میان کوهستان واقع شده است، به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1109931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =