پاکستان، کنترل افغانستان از سوی اسلام آباد را تکذیب کرد

سفیر پاکستان در کابل گفت ادعای کنترل افغانستان از سوی اسلام آباد واقعیت ندارد و هیچ کشوری نمی تواند مسئله‌ای را به افغانستان دیکته کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، سفیر پاکستان در روسیه تمامی ادعاها مبنی بر کنترل وضعیت افغانستان از سوی پاکستان را رد کرد.

شفقت علی خان، سفیر پاکستان در افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «این بدان معنا نیست که ما افغانستان را به کنترل خود در آورده ایم یا بر آن کنترل داریم بلکه این واقعیت است که جغرافیا، فرهنگ، تاریخ و البته زبان مشترک بین ما باعث شده که چهار میلیون پناهنده افغانستان هم اکنون در پاکستان زندگی کنند و همین موضوع حداقل یک نقش کمرنگ را به ما می دهد. کشف یک راه حل مناسب برای وضعیت افغانستان  یک مسئولیت جمعی است و مسکو این نکته را به خوبی درک می‌کند.»

در اواخر ماه اوت، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو  اعلام کرد: اسلام آباد به دلیل روابط نزدیک پاکستان با طالبان، مسئولیت ویژه‌ای در رابطه با وضعیت افغانستان دارد و همین باعث شد تا بسیاری از افغان‌های مخالف طالبان در اسلام آباد در رسانه‌های اجتماعی به انتقاد از پاکستان روی آورند.

سفیر پاکستان در افغانستان اضافه کرد: «همه می‌دانند که هیچ کشوری نمی‌تواند به افغان‌ها چیزی را دیکته کند و تاریخ افغانستان  این موضوع را بارها به اثبات رسانده است. امیدوارم ناتو تلاش نکند تمام مسئولیت افغانستان را به دوش پاکستان بیندازد، زیرا کشورهای غربی درک می‌کنند که خروج نیروها به این معنی نیست که آن‌ها کاملا افغانستان را به حال خود رها کرده اند. پناهندگان تنها یک جلوه هستند. مواد مخدر، قاچاق انسان، تروریسم پیامدهایی است که آینده افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

شفقت علی خان، تصریح کرد: «پاکستان آماده پاسخگویی به تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان است، اما معتقد است که این مشکل به توجه بین المللی نیاز دارد.»

این دیپلمات افزود: «تهدید از سوی مناطق غیر دولتی که هیچ فردی کنترل آن‌ها را  در دسترس ندارد و تامین مالی عناصر تروریستی از سوی کشورهای دیگر، از موضوعات مهمی است که افغانستان با آن روبه روست.همچنین باید بدانید که حملات مرزی به سربازان پاکستانی در طول این مدت افزایش یافته است.»

وی در پایان تاکید کرد: «آخرین نکته این است که برخی از قدرت‌های خارجی ممکن است تصور کنند که این فقط مشکل پاکستان است. نه، این فقط مشکل ما نیست. فردا فردی که علیه پاکستان می‌جنگد می‌تواند به داعش بپیوندد و به دیگران حمله کند. به طور کلی، این مشکل همه است و  اولین قدم، برقراری  ثبات در افغانستان است.»

علی خان تصریح کرد: «اسلام آباد قصد دارد با مسکو و دیگر شرکای خود همکاری کند تا به دولت سیاسی وسیع‌ و فراگیر در افغانستان کمک کند که ثبات را در این کشور به ارمغان بیاورد.»

پیشتر شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان پیشنهاد داده بود که نشستی بین وزرای خارجه کشورهای منطقه برای بحث درباره برقراری ثبات در افغانستان برگزار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1109994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =