ابراز نگرانی سران کشورهای بریکس از اوضاع افغانستان

سران کشورهای بریکس در نشست سالانه خود با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان از تمام ذینفعان در تحولات این کشور خواستند از خشونت اجتناب کرده مسائل را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، سران کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) پس از اجلاس که از طریق ویدئویی برگزار شد، بر سر بیانیه «دهلی نو» توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: تمام کشورهای بریکس آخرین تحولات در افغانستان را با نگرانی دنبال کرده و از تمام ذینفعان در تحولات این کشور می‌خواهند از خشونت اجتناب کرده مسائل را از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

مقامات کشورهای مذکور از همه طرف ها در افغانستان می‌خواهند که مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، جلوگیری از تلاش های تروریست ها جهت استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه تروریستها اولویت کار خود قرار دهند و بر ضرورت حل وضعیت بشردوستانه و احترام به حقوق بشر، از جمله زنان، کودکان و اقلیت های ملی افغانستان تأکید کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز خاطرنشان کرد: دور جدید بی ثباتی در منطقه با تلاش‌های غیرمسئولانه ایالات متحده برای تحمیل ارزش های خود مرتبط است.

وی افزود: خروج ایالات متحده و متحدانش از افغانستان  منجر به بروز یک وضعیت بحرانی جدید شده و تاکنون نیز مشخص نیست که این اقدامات چگونه بر امنیت منطقه ای و جهانی تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در اجلاس بر اهمیت تلاش های بین المللی برای دستیابی به شناخت متقابل اسناد ملی در مورد واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ تاکید کردند. بر اساس متن اعلامیه  بریکس، همکاری در مطالعه منشاء کووید ۱۹ نقش مهمی در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا ایفا خواهد کرد.

سران کشورها با تقویت قدرت پاسخگویی به چالش های تروریسم ، جرایم سایبری و اخبار جعلی موافقت کردند.

در این سند آمده است: ما مجدداً بر تعهد خود به اصول عدم دخالت در امور داخلی دولتها تأکید می کنیم و بر ضرورت حل مسالمت آمیز تمام درگیری ها از طریق تلاش های سیاسی و دیپلماتیک مطابق با قوانین بین المللی به ویژه منشور سازمان ملل تاکید می‌کنیم.

چین و روسیه در این نشست از تمایل برزیل، هند و آفریقای جنوبی برای ایفای نقش برجسته تر در سازمان ملل متحد حمایت کردند و به ضرورت اصلاح نهادهای اصلی حاکمیتی آن، به ویژه مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی اشاره کردند.

امسال سیزدهمین اجلاس انجمن بین المللی بریکس تحت ریاست هند برگزار شد.جمعا  15 سال است که انجمن بین المللی بریکس فعالیت خود را انجام  می‌دهد.

سران کشورهای بریکس حمایت خود را  از میزبانی چین در بازیهای المپیک زمستانی و پارالمپیک زمستانی2022 در  پکن ابراز داشتند.

در سال 2022 ریاست اجلاس چهاردهم سران بریکس  به کشور چین سپرده می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1110850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =