تعویق مکرر آزمون‌های زبان و دردسرهای دانشجویان دکتری

تعویق مکرر آزمون‌های زبان انگلیسی به دلیل شیوع ویروس کرونا، مشکلات زیادی را برای دانشجویان دکتری ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کرونا از سال گذشته تا کنون بسیاری از آزمون‌های کشور را به تعویق انداخته است. کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری و غیره که به تعویق افتادن آن در زمان سال تحصیلی و سیاست‌های آموزشی دانشجویان تاثیرگذار بود نهایتاً پس از یک یا دو ماه تعویق برگزار شد؛ اما برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی با بی‌برنامگی بسیاری مواجه شده و مشکلات بسیاری را برای داوطلبان ایجاد کرده است.

برخی از معرفی‌شدگان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها در تماس با ایسکانیوز اعلام کردند با به تعویق افتادن آزمون‌های زبان انگلیسی از استفاده از امتیاز این آزمون در مصاحبه دکتری محروم شدند. از طرفی برخی دیگر از دانشجویان نیز اعلام کردند که باید پیش از آزمون جامع دکتری مدرک زبان انگلیسی را به دانشگاه ارائه کنند و تعویق چندباره این آزمون‌ مشکلاتی را برایشان در پی داشته است.

 به تعویق افتادن چندین باره آزمون‌های EPT، MSRT و Tolimo

آزمون زبان انگلیسی MSRT توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. این آزمون بین‌المللی مورد قبول سازمان سنجش است و از آنجایی که داشتن نمره آزمون زبان برای قبولی در مقطع دکتری یک امتیاز محسوب می‌شود، بین داوطلبان مقطع دکتری از محبوبیت بالایی برخوردار است. پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، آزمون «MSRT»  در طول سال 10 بار برگزار می‌شد. این آزمون در مهرماه ۹۹ برگزار شد اما دوره بعدی این آزمون پس از ۵ با به تعویق افتادن، ۳۰ بهمن ماه برگزار شد. از طرفی تنها آزمون  msrt قرار بود ۱۸ تیر ۱۴۰۰ برگزار شود اما به دلیل اوج‌گیری پیک پنجم کرونا به ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ موکول شد.

آزمون زبان تولیمو آزمونی برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی داوطلبان دکترای داخل کشور است و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. برگزاری آزمون تولیمو نیز چندین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری پیک پنجم به تعویق افتاد.  آزمون  EPT  نیز توسط دانشگاه آزاد اسلامی مخصوص داوطلبان دکتری این دانشگاه برگزار می‌شود. آزمون EPT  بدون احتساب آزمونی که ۲۶ شهریور برگزار می‌شود، ۲ بار در سال جاری به تعویق افتاده است.

محرومیت استفاده از امتیاز آزمون زبان در مصاحبه دکتری

داشتن مدرک زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری یک امتیاز محسوب می‎شود. همچنین برخی از دانشگاه‌های کشور ارائه مدرک آزمون زبان را پیش از برگزاری آزمون جامع الزامی کرده‌اند. برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیزهنگام دفاع از دانشجویان دکتری مدرک زبان می‌خواهند.  از آن‌جایی که برگزاری تمامی آزمون‌های زبان در سال ۱۴۰۰ چندین بار به تعویق افتاده، بسیاری از داوطلبان را با مشکل مواجه کرده است.

معاونت آموزشی وزارت علوم در دی‌ماه‌ ۹۹ از ارسال نامه به دانشگاه‌ها در زمینه افزایش برگزاری آزمون جامع دکتری برای رفع مشکلات دانشجویان خبر داده اما هنوز اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته است. با این‌حال عموم دانشگاه‌ها با به تعویق انداختن تحویل مدرک آزمون زبان تا زمان دفاع یا عدم ارائه مدرک زبان از دانشجویان  مخالف هستند.

رقابت داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون‌های زبان

از طرفی کاهش برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی به دلیل شیوع ویروس کرونا، منجر به افزایش تعداد متقاضیان برای شرکت در این آزمون‌ها شده؛ به‌طوری که رقابت داوطلبان دقیقا پیش از شرکت در آزمون و در مرحله ثبت‌نام آغاز می‌شود.

به تعویق افتادن آزمون‌های Ept، Msrt و tolimo  مشکلات بسیاری را برای مصاحبه دکتری داوطلبان ایجاد کرده است. البته برخی از دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی و غیره نسبت به برگزاری آزمون زبان در دانشگاه اقدام کرده‌اند؛ اما مدرک این آزمون‌ها برای دانشگاه‌های دیگر قابل قبول نیست. البته وزارت علوم نیز از دانشگاه‌ها خواسته که مدرک زبان ارائه شده از محل تحصیل دانشجویان را قبول کنند. از آنجایی که بسیاری از دانشجویان برای شرکت در آزمون‌های زبان اصرار دارند، به نظر می‌رسد پیشنهاد وزارت علوم در زمینه مورد قبول واقع شدن مدرک زبان یک دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های دیگر کشور تنها در حد پیشنهاد بوده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهران IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      با سلام. من یک دانشجوی در انتظار دفاع از رساله دکتری هستم. تا قبل از کرونا آزمونهای زبان هر ماه برگزار می گردید ولی در خال حاضر سالی یک بار یا د‌و بار به علت شرایط کرونا برگزار می گردد. و از انجا که برای آشنایی با سوالات آزمون حداقل بایستی ۴ الی ۵ بار امتحان بدهیم لذا با این شرایط حدود سه سال طول می کشد که ما نمره قبولی ۵۰ را از آزمون های زبان بدست بیاوریم. به خواسته از شما دارم: خواهشا از وزیر علوم بخواهید که برای اینکه ما دانشجویان با این شرایط سخت مالی تحت فشار مالی دانشگاه از لحاظ پرداخت جریمه قرار نگیریم ایشان از دانشگاه‌ها بخواهد که: ۱. یا نمره آزمونهای زبان را از ۵۰ کاهش بدهند ( همینطور که دانشگاه گیلان از ۵۰ به ۴۰ تقلیل دادند) ۲.یا جلسه پیش دفاع تعیین کنند تا بعد از دفاع جهت گرفتن مدرک نمره آزمون تحویل دهند. خیلی ممنون میشم نماینده ما دانشجویان باشین. با تشکر.