سلاح‌های جا مانده از تهاجم انگلیس در افغانستان کشف شد

پس از گذشت یک قرن و نیم از تهاجم انگلیس به افغانستان، مقامات محلی در قندهار اعلام کردند که ۲۵ قبضه سلاح دوره امیر شیرعلی‌خان بجای مانده از سربازان بریتانیا از خانه‌ای در این ولایت به دست آمده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، مقامات محلی در قندهار اعلام کردند که ۲۵ قبضه سلاح از دوره امیر شیرعلی‌خان از خانه‌ای در قندهار به دست آمده است. این سلاح‌ها به نام «جاغوری» شهرت دارد و براساس برخی از اطلاعات، مربوط به سربازان بریتانیایی است که در جنگ افغانستان و انگلیس در میوند حضور داشتند.

برخی از این سلاح‌ها سه تیر و برخی دیگر نیز هفت تیر دارند و مسوولان در موزه قندهار تأیید می‌کنند که این سلاح‌ها به منظور نگه‌داری به مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ آن تحویل داده شده است.

هرچند منابع در ریاست اطلاعات و فرهنگ قندهار می‌گویند که سلاح‌های سربازان بریتانیایی از سوی طالبان در حوزه اول شهر قندهار افغانستان یافت شده است، اما جزئیاتی دقیق در مورد چگونگی به دست آمدن این سلاح‌ها ارایه نشده است.

احمدالله، رئیس موزه قندهار در این باره گفت: در مورد قدمت تاریخی این سلاح‌ها تحقیق کرده است. او افزود که سلاح‌های نوع جاغوری از ۱۵۰ سال پیش در قندهار به جا مانده است. به گفته او، شمار این سلاح‌ها که از سربازان بریتانیایی در جنگ میوند به جا مانده، به ۲۵ قبضه است و اکنون در موزه قندهار نگه‌داری می‌شود.

در همین حال، باستان‌ شناسان معتقدند که باید از این آثار به صورت درست محافظت شود. محمدغوث سراج، باستان‌شناس در قندهار از انتقال این سلاح‌ها به موزه قندهار استقبال می‌کند، اما به گفته او، آثار و اماکن تاریخی باید مصون بماند؛ زیرا بیانگر هویت افغان‌ها است. سراج افزود که این سلاح‌ها به احتمال زیاد از جنگ تاریخی میوند به جا مانده است.

جنگ میوند را ایوب‌خان رهبری کرد و در آن، سربازان بریتانیایی شکست سنگینی خوردند. به گفته این باستان‌شناس، جنگ میوند یک جنگ تاریخی بود؛ زیرا زنی به نام «ملاله میوندی» نقش مهمی در آن ایفا کرد و سرانجام افغان‌ها توانستند که با شکست دادن انگلیس، استقلال کشور را به  دست آورند. محمدغوث سراج تصریح کرد که اگر تحقیقات جدی صورت گیرد، ممکن است که اثرهای زیاد باستانی شبیه این به دست بیاید. او افزود که سربازان شوروی سابق نیز از یک چنین سلاح‌ها استفاده می‌کنند که احتمال دارد در برخی از نقاط کشور باقی مانده باشد.

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در اواخر ۱۳۹۷ گزارش داده بود که برخی از آثار باقی‌مانده جنگ میوند از سوی نیروهای آمریکایی به تاراج رفته است. این روزنامه به نقل مقامات آن کشور نوشته بود که شواهدی از غارت شدن این آثار در آن زمان از سوی وزارت دفاع آن کشور به ایالات متحده ارایه شد. براساس اطلاعات وزارت دفاع بریتانیا، نیروهای امریکایی در سال ۱۳۸۸ برخی از آثار متعلق به قرن هیجدهم را از قندهار به تاراج برده بودند.

دیلی میل گفته بود که اجساد سربازان کشته شده بریتانیایی از سوی افغان‌ها بدون دست‌برد به سلاح‌های‌ و اموال‌شان، در شهرستان میوند قندهار دفن شد، اما نیروهای آمریکایی پس از حفاری قبرها، تسلیحات و اموال آنان را خلاف قوانین بین‌المللی با خودشان برده بودند. این قضیه زمانی برجسته شد که برخی از این سلاح‌ها در وبسایت‌های آنلاین فروخته شد.

حدود هشت ماه پیش، مسوولان در موزه قندهار گفتند که با نگه‌داری ۸۰۰ اثر باستانی در این مکان، مردم از آن‌جا دیدن می‌کنند و اگر این آثار بیش‌تر شود، مردم نیز بیش‌تر به بازدید از آن‌جا علاقه می‌گیرند.

پیش از سقوط دولت نجیب‌الله، شش هزار اثر باستانی در موزه قندهار نگه‌داری می‌شد، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آن زمان، بیش‌تر این آثار باستانی به خارج از کشور منتقل و سرانجام فروخته شد. در روزهای اخیر نیز خبرهایی از انتقال برخی از آثار باستانی به خارج از کشور منتشر شده که نگرانی‌هایی از تاراج آثار باستانی کشور در پی داشته است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1111935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =