نقش دانشگاه‌ها در انتقال مفاهیم شهادت، دفاع و ایثار به نسل جوان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، دفاع مقدس را مهمترین تجلی گاه عشق و ایثار خواند و گفت : دانشگاه ها باید فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت را به عنوان دایره المعارف  هشت سال دفاع مقدس  به نسل جوان تبیین و تفهیم کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، چهل و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای جان بر کف با حضور در نشست فرهنگی «روایتگری عشق» که به همت معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بندرعباس و با حضور سردار علی دانشمند از فرماندهان بنام هشت سال دفاع مقدس، استادان و مسئولان دانشگاه‌های استان هرمزگان همزمان به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

احسان کامرانی ضمن تسلیت ایام سوگواری اربعین سرور و سالار شهیدان،خاطرات هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت : گسترش اسلام و انقلاب در جهان از برکات دفاع مقدس است که می‌تواند زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) و برقراری عدالت و ریشه کنی ظلم و ستم در جهان باشد.

دبیر هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، ایجاد وحدت میان ملت، ارتش، سپاه و همچنین همدلی و پیوند میان تمام اقشار جامعه را از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس برشمرد و افزود: رمز این اتحاد و همدلی، شکست رژیم بعثی عراق و تمام پشتیبانان آنان از جمله استکبار جهانی آمریکا بود.

کامرانی، با تاکید بر سبک زندگی شهدا گفت: تشریح، تبیین و انتقال سبک زندگی شهدا به نسل جوان، یک وظیفه اخلاقی و شرعی است و ما در قبال خون شهدا وظیفه داریم؛ زیرا آنان جان عزیز خود را در راه اهداف و آرمان های این ملت و این انقلاب اهدا کردند و ما نیز امروز باید دین خود را به آنان ادا کنیم.

سردار علی دانشمند از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و روایتگر خاطرات جبهه و جنگ  نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، ایثارگران  و رزمندگان  هشت سال دفاع مقدس، به ذکر خاطراتی چند ازدفاع مقدس پرداخت و گفت: در ایامی  که انقلاب شکوهمند اسلامی تازه پا گرفته بود رژیم بعثی عراق با برنامه ریزی و پشتیبانی غرب و شرق، جهت براندازی نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی ایران، جنگ وسیعی را علیه ایران شروع و به خاک ایران تجاوز نمود ، که دلاوران و دریادلان جان برکف رزمنده در هشت سال دفاع مقدس از وجب به وجب خاک میهن اسلامی با خون خود دفاع کردند.

وی بیان کرد: نقش استان شهید پرور هرمزگان نیز باتوجه به وضعیت جغرافیایی ویژه و امتیازات ممتاز استراتژیک منطقه‌ایی که همجواری با خلیج فارس  و تنگه هرمز داشت نسبت به سایر استانها در اعزام نیرو و رزمنده  به مناطق جنگی پیشرو بود و همزمان در دو جبهه زمینی و دریایی برای دفاع از نظام  مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از مرزهای دریایی و زمینی به اعزام نیرو و دفاع می پرداخت .

این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس تاکید کرد: هفته دفاع مقدس مظهر شجاعت، ایثار و ولایت مداری است و باید متصدیان امور مخصوصا دانشگاهیان برشناساندن ابعاد مختلف دفاع مقدس به نسل جوان  اهتمام ویژه‌ای ورزند و رشادت‌ها، ایمان و توکل رزمندگان را الگوی رفتاری خود و جوانان قراردهند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس افزود : اهل قلم و اندیشمندان باید در کتاب ها و خاطرات ۳۰۰۰ روز و شب‌های دفاع مقدس را مکتوب کنند، اهل هنر و سینما هرچه پربارتر سینمای دفاع مقدس را به تصویر بکشند و آرمانهای امام راحل و انقلاب اسلامی و شهدا را ماندگار و ابدی سازند.

این سردار دفاع مقدس گفت: دریا دلانی که کسب و کار خود را در جزایر استان هرمزگان با شعار(جانم فدای رهبر)  رها کرده و به نیروی دریایی پیوستند، باید الگوی جوانان ما شود و روایتگران باید طراحی‌های فرماندهان جوان ما را که موجب شگفتی دنیا می شود و در دانشگاه های معتبر دنیا تدریس می شوند را ثبت کنند و جوانان را مشتاق و رهروی شهیدان عالی مقام هشت سال دفاع مقدس سازند.

وی با بیان اینکه سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان نقش پر رنگی در تجهیز و پشتیبانی لشگر ۴۱ ثارالله داشتند افزود: این لشکر با پشتیبانی این عزیزان توانست فتوحات فراوانی را در جنگ به‌دست آورد و این همواره مایه فخر و مباهات تاریخ دفاع مقدس باقی خواهد ماند.

دانشمند هفته دفاع مقدس را یک فرصت بزرگ برای مرور خاطرات رزمندگان، شهدا، ایثارگران، جانبازان و همه بسیجیان حاضر در  جنگ خواند و افزود: الگو گیری و حرکت در مسیر آرمان های این عزیزان، می‌تواند راه گشای برداشتن قدم های ما باشد.

در این نشست از سردار سرافراز علی دانشمند تقدیر شد، وی نیز افتخار  شال سبز اهل بیت را که هدیه از کربلای معلی و بارگاه ملکوتی حضرت سید الشهدا علیه السلام بود  را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان به عنوان رئیس بسیج اساتید استان هرمزگان اهدا کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112264

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =