طب سنتی / خواص دارویی میخک

میخک جوانه های گل درخت میخک است، یک گیاه همیشه سبز که با نام علمی Syzygium aromaticum شناخته می شود. میخک ادویه ای است که در آشپزی استفاده می شود، سرشار از آنتی اکسیدان ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، میخک صدپر نوعی از گیاهان دارویی است، درخت این گیاه در تمام طول سال سبز است. گلهای این گیاه دارای بوی معطر قوی می‌باشد و ارتفاع درخت ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی تا ۲۰ متر هم رشد می‌کند و دارای برگهایی بزرگ و با گل‌هایی سرخ می‌باشد.

جوانه‌های گل در ابتدا کم رنگ هستند و به تدریج تبدیل به سبز و پس از ان به رنگ قرمز تبدیل می‌شود، در این هنگام میوه‌های درخت اماده برداشت هستند و به عنوان ادویه استفاده می‌شود و از دانه‌های به عنوان داروهای پزشکی نیز استفاده می‌شود

میخک بیشتر به عنوان یک ادویه شیرین و معطر شناخته می شود ، اما در طب سنتی نیز از آن استفاده می شده است.

ترکیبات موجود در میخک ممکن است چندین فواید سلامتی ، از جمله حمایت از سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون داشته باشد.

میخک حاوی فیبر ، ویتامین و مواد معدنی است

 خواص میخک

در این مقاله 8 مورد از چشمگیرترین فواید سلامتی خوردن میخک را با هم مرور می کنیم.

 1. میخک حاوی مواد مغذی مهم است

میخک حاوی فیبر ، ویتامین و مواد معدنی است ، بنابراین استفاده از میخک کامل یا آسیاب شده برای افزودن طعم به غذای شما می تواند برخی از مواد مغذی مهم را تأمین کند.

یک قاشق چای خوری (2 گرم) میخک آسیاب شده حاوی :

کالری: 6

کربوهیدرات ها: 1 گرم

فیبر: 1 گرم

منگنز: 55٪ DV

ویتامین کا: 2٪ DV

منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و داشتن استخوان های محکم است.

 2. میخک سرشار از آنتی اکسیدان است

علاوه بر اینکه حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مهم است ، میخک سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند ، که می تواند به توسعه بیماری مزمن کمک کند.

میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که نشان داده شده به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. در حقیقت ، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اوژنول آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را پنج برابر موثرتر از ویتامین E ، آنتی اکسیدان قوی دیگر متوقف می کند.

گنجاندن میخک در رژیم غذایی همراه با سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

 3. میخک به محافظت در برابر سرطان کمک کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در میخک می تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. در یک مطالعه نشان داده شد که عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک می کند و باعث مرگ سلولهای سرطانی می شود.

در یک مطالعه دیگر نیز نتایج مشابهی مشاهده شد که نشان می دهد مقادیر غلیظ روغن میخک باعث مرگ سلول در 80٪ سلولهای سرطانی مری می شود.

همچنین نشان داده شده است که اوژنول موجود در میخک دارای خاصیت ضد سرطانی است. اوژنول در مقادیر زیاد سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک ممکن است باعث آسیب کبدی به ویژه در کودکان شود. برای تعیین چگونگی تأثیر مقادیر کم روی انسان ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص ضد میکروبی میخک حتی می تواند به ارتقا سلامت دهان و دندان کمک کند

 4. می تواند باکتری ها را از بین ببرد

نشان داده شده است که میخک دارای خواص ضد میکروبی است ، به این معنی که می تواند به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها کمک کند. یک مطالعه نشان داد که روغن اساسی میخک سه نوع باکتری متداول را از بین می برد ، از جمله E. coli ، که یک نوع باکتری است و می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

علاوه بر این ، خواص ضد میکروبی میخک حتی می تواند به ارتقا سلامت دهان و دندان کمک کند. در یک مطالعه ، مشخص شد که ترکیبات استخراج شده از میخک رشد دو نوع باکتری را که در بیماری لثه نقش دارند متوقف می کند.

مطالعه دیگری روی 40 نفر اثرات دهانشویه گیاهی متشکل از روغن درخت چای ، میخک و ریحان را آزمایش کرد. پس از 21 روز استفاده از دهان شویه گیاهی ، آنها بهبودی در سلامت لثه و همچنین میزان پلاک و باکتری در دهان را نشان دادند.

5. میخک سلامت کبد را بهبود می بخشد

مطالعات نشان می دهد که ترکیبات مفید موجود در میخک می تواند به سلامت کبد کمک کند. ترکیب اوژنول ممکن است به خصوص برای کبد مفید باشد.

در یک مطالعه روی حیوانات ، موشهای دارای بیماری کبد چرب را با مخلوطی که حاوی روغن میخک یا اوژنول بودند تغذیه کرد. هر دو مخلوط باعث بهبود عملکرد کبد ، کاهش التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که اوژنول موجود در میخک به معکوس کردن علائم سیروز کبدی یا زخم کبد کمک می کند. متأسفانه ، تحقیقات در مورد اثرات محافظت از کبد میخک و اوژنول در انسان محدود است.

میخک همچنین دارای آنتی اکسیدان زیادی است که به دلیل توانایی کمک به کاهش استرس اکسیداتیو ، می تواند از بیماری کبد جلوگیری کند.

6. ممکن است به تنظیم قند خون کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در میخک ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که میخک و نیژیرسین باعث افزایش جذب قند از خون به سلول ها ، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول های تولید کننده انسولین می شوند.

انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از خون به سلولهای شما است. عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون ثابت ضروری است. در ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل ، میخک می تواند به شما در کنترل سطح قند خون کمک کند.

7. ممکن است باعث سلامت استخوان شود

پوکی استخوان وضعیتی است که اکثر افراد دچار آن می شوند. پوکی استخوان ، ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد. در مطالعه ای نشان داده شده است که برخی از ترکیبات موجود در میخک به حفظ توده استخوان کمک می کند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره گل میخک دارای مقدار زیادی اوژنول است که باعث بهبود چندین نشانگر پوکی استخوان و افزایش تراکم و قدرت استخوان می شود. میخک همچنین سرشار از منگنز است و 30 درصد از DV را فقط در 1 قاشق چای خوری (2 گرم) میخک آسیاب شده تأمین می کند. منگنز یک ماده معدنی است که در تشکیل استخوان نقش دارد و برای سلامت استخوان فوق العاده مهم است.

 8. ممکن است زخم معده را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در میخک می تواند به درمان زخم معده کمک کند. زخم معده ، زخم های دردناکی است که در غشای معده ، اثنی عشر یا مری تشکیل می شود. اینها معمولاً به دلیل کاهش پوشش محافظ معده ایجاد می شوند ، که به دلیل عواملی مانند استرس ، عفونت و ژنتیک است.

در یک مطالعه حیوانی نشان داده شد که روغن اساسی از میخک باعث افزایش تولید مخاط معده می شود. مخاط معده به عنوان یک مانع عمل می کند و به جلوگیری از فرسایش مخاط معده از اسیدهای گوارشی کمک می کند. یک مطالعه حیوانی دیگر نشان داد که عصاره گل میخک به درمان زخم معده کمک می کند و اثراتی مانند چندین داروی ضد زخم را نشان می دهد. اگرچه اثرات ضد زخم میخک و ترکیبات آن امیدوار کننده است ، اما مطالعات بیشتری در مورد اثرات آن بر روی انسان مورد نیاز است.

خط آخر

میخک دارای بسیاری از مزایای بالقوه سلامتی، از جمله کنترل قند خون و جلوگیری از رشد باکتری ها است.

مانند بسیاری از غذاهای سالم ، هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته می شود ، بسیار موثر هستند. سعی کنید چند وعده میخک در هفته را در وعده های غذایی خود ادغام کنید.

می توانید میخک های آسیاب شده را می توانید به راحتی به بسیاری از غذاها اضافه کنید. آنها عطر و طعم گرم و متمایزی را برای دسرها ، ادویه ها یا ترشیها به ارمغان می آورند.

همچنین می توانید گل میخک کامل را به مدت 5-10 دقیقه در آب جوش بجوشانید تا یک فنجان چای میخک درست کنید.

میخک خوشمزه است و ممکن است بسیاری از مزایای مهم سلامتی را فراهم کند.

میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود. این گونه افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کرده و بخورند.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1114024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =