مزایا و معایب طرح موتور یار / یک تا ۱۲ ساعت کمک به پلیس جریمه موتورسوار متخلف

در طرح «موتوریار» موتورسواران درصورت تخلف باید کاوری بپوشند که روی آن عبارت موتوریار ثبت شده و با یک آرم ایست موتورسوار متخلف دیگری را متوقف کنند تا بتوانند موتور خود را تحویل گرفته و بروند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، پلیس تهران در طرحی که از دی ماه ۹۹ مطرح کرد، راه تازه‌ای برای پیشگیری از تخلفات موتورسواران در پیش گرفته است. این طرح با عنوان «موتوریار» ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شد اما به نظر می‌رسد که عزم پلیس برای اجرای گسترده این طرح جدی است و حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ هم سال گذشته عنوان کرده بود که در سال ۱۴۰۰ این طرح شبانه‌روزی در تهران اجرا خواهد شد..

در طرح «موتوریار» موتورسواران درصورت تخلف باید کاوری بپوشند که روی آن عبارت موتوریار ثبت شده و با یک آرم ایست موتورسوار متخلف دیگری را متوقف کنند تا بتوانند موتور خود را تحویل گرفته و بروند. در این روش موتورسوار جریمه نشده و موتور یا مدارک او هم گرفته نمی‌شود بلکه مجبور است دقایقی در قامت یک پلیس دیگر موتورسواران متخلف را شناسایی کند تا با جایگزین کردن آن‌ها به جای خود، بتواند محل تخلف را ترک کند!

با جریمه نقدی خداحافظی کنید

مواردی که پلیس می‌تواند به جای جریمه نقدی یا انتقال موتور به پارکینگ درخواست مشارکت در موتوریار کند، می‌توان به همراه  نداشتن کلاه ایمنی، گواهینامه موتورسیکلت، بیمه، کارت موتور سیکلت، عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت و تردد موتورسیکلت در خط ویژه اشاره کرد. در این طرح پلیس راهور حتی با بیمه مرکزی هم همکاری کرده تا اگر موتور سوار متخلف در جریان طرح موتوریار، دچار حادثه یا سانحه‌ای شد، تحت پوشش حمایتی بیمه باشد، البته اگر موتورسوار متخلف در اجرای طرح موتوریار مشارکت نکند، باید تن به جریمه و انتقال به پارکینگ بدهد.

پلیس معتقد است که استفاده از روش جدید و بروز برای اعمال قانون، آموزش بجای جریمه مالی برای راکبان، افزایش رضایت‌مندی اجتماعی از موتور سواران و افزایش سطح بردباری موتور سواران را به دنبال دارد و اگر به صورت گسترده رعایت شود، در دراز مدت نتیجه خوبی خواهد داشت.

موتورسوار متخلف از حداقل یک ساعت تا ۱۲ ساعت باید در کنار پلیس بماند و متخلفان دیگر را شناسایی کند. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و اگر موتورسواری چندین بار مرتکب تخلف شود، تخلفات او در بانک اطلاعاتی ذخیره شده و پلیس با او تماس می‌گیرد تا در مقر پلیس راهنمایی، رانندگی تهران حضور پیدا کرده و در کلاس‌های آموزشی شرکت کند.

تمسخر؛ آفت طرح موتوریار

ذات طرح و جایگزینی حرکتی فرهنگی به جای جریمه مالی در نگاه اول مفید و موثر است اما باید مراقب جنبه‌های منفی آن هم بود. از طرفی با توجه به اینکه افراد بسیاری با استفاده از موتور در قالب پیک و غیره کسب درآمد می‌کنند، حذف جریمه نقدی کمکی است تا از کار بی‌کار نشوند اما کرامت انسانی افراد نباید به واسطه این طرح آزرده شود.

برخی مخاطبان عنوان کردند که بعضی از افسران پلیس در اجرای طرح به تمسخر موتورسواران پرداخته‌اند که این با اصل رعایت احترام و کرامت انسان‌ها در تضاد است و مسئولان امر باید درنظر داشته باشند که در اجرای موتوریار چنین اتفاقاتی نیفتد چراکه در آن صورت به جای فرهنگ‌سازی از آن موتورسوار فردی می‌سازیم که غرورش خرد شده و نگاه منفی به قانون دارد و با کینه‌ای که به دل گرفته در تکرار تخلف خود مصمم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =