آمریکای لاتین یک پایگاه اقتصادی برای ایران بود / روابط سیاسی باید چاشنی روابط اقتصادی شود

در یک مقطع زمانی توانستیم بیشترین حجم صادرات تاریخ ایران را به آمریکای لاتین داشته باشیم و تنها یک شرکت توانست «دو میلیارد دلار» از آنجا کسب و درآمد حاصل از آن را به کشور منتقل کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، آمریکای لاتین منطقه‌ای است که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارد و می‌تواند به یکی از بازارهای خوب برای کالاها و خدمات فنی و مهندسی کشورمان تبدیل شود. درهای کشورهای آمریکای لاتین به ویژه پس از انقلاب اسلامی برای ایران باز بوده و روابط نسبتا خوبی بین ایران و کشورهای منطقه وجود داشته است. البته برنامه‌ریزی برای بهبود روابط با این منطقه و استفاده از ظرفیت‌های آن در دولت‌های مختلف با فراز و فرودهایی روبرو بوده است. به منظور بررسی و تشریح ظرفیت‌های مذکور، مصاحبه‌ای با «احمد سبحانی» به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین دیپلمات‌های کشورمان در آمریکای لاتین انجام شد؛ ایشان سرپرست معاونت آمریکا و مدیر کل آمریکای لاتین وزارت خارجه، سفیر ایران در ونزوئلا و ... بوده‌اند.

 از نظر  سبحانی، در دوره آقای روحانی نه تنها آمریکای لاتین بلکه روابط دوجانبه ایران با تمام دنیا به پای برجام قربانی شد؛ برجامی که در نهایت فایده‌ای هم برای ایران نداشت. ایشان با بیان اینکه در آن دوره حتی روابط با کشورهای همسایه نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفت، عدم سفر مقامات جمهوری اسلامی به ویژه شخص آقای روحانی به پاکستان را مثال زدند. وی افزود: پاکستان یک کشور 200 میلیونی است که ما کمترین رابطه را با آنها داریم و در حال حاضر تنها یک درصد از ظرفیت رابطه با این کشور مورد استفاده قرار گرفته است؛ در حالی که به راحتی می‌توان آن را تا 30 الی 40 درصد افزایش داد.

مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه با بیان اینکه زمانی آمریکای لاتین یک پایگاه اقتصادی برای ما به شمار می‌آمد و توانستیم بیشترین حجم صادرات تاریخ ایران را به آن منطقه داشته باشیم، از یک شرکت نام برد که توانست «دو میلیارد دلار» در آنجا کسب و درآمد حاصل از آن را به کشور منتقل کند. به گفته وی، صدها مهندس ایرانی در آن مقطع در آمریکای لاتین مشغول به کار شدند. «شرکت ایرانی که خانه سازی در ونزوئلا انجام داد، بر اساس آمار اعلام شده از سوی ایی.ان.آر[1] آمریکا به عنوان هفتمین شرکت بزرگ دنیا در حوزه مسکن سازی معرفی شد». آنها ده هزار خانه را در 36 ماه ساختند و توان ایرانی را به جهان نشان دادند. آنها همچنین توانستند ده هزار خانه دوم را در 18 ماه بسازند. ایشان ضمن اشاره به اینکه آن خانه‌ها با قیمت مناسب و کیفیت خوب ساخته شد و اکنون نیز یک افتخار در آنجا محسوب می‌شود، گفت: این ظرفیت می‌توانست در مورد دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز استفاده شود.

آمریکای لاتین یک پایگاه اقتصادی برای ایران بود / روابط سیاسی باید چاشنی روابط اقتصادی شود

روابط سیاسی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد

سفیر اسبق ایران در ونزوئلا در ادامه به موضوع خودرو سازی پرداخت. به گفته وی: خودروی ایرانی به ونزوئلا رفت و سیصد هزار نفر برای خرید خودروی ایرانی ثبت نام کردند؛ میزان تقاضا تا حدی بود که ما نمی‌توانستیم نیاز آنها را تامین کنیم. وی با بیان اینکه ما باید مشکلات داخلی را مرتفع و توان خود را افزایش دهیم، اظهار کرد: مثلا سیصد هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند اما شرکت ایرانی با مدیریت ضعیف نتوانست از این ظرفیت عظیم استفاده کند. در زمانی فقط پانصد خودرو در انبارشرکت موجود بود و هر کدام از آنها هم یک مشکل داشت؛ یکی سردنده نداشت، یکی دنده نداشت؛ دقیقا مثل همین مشکلی که در داخل می‌بینیم. وی در ادامه به بعد دیگری از موضوع پرداخت و افزود: کیفیت کالاها و شرکت‌های ایرانی خیلی خوب است اما در برخی موارد کیفیت به تنهایی تعیین کننده نیست، حتی گاهی اوقات قیمت هم تعیین کننده نیست؛ گاهی روابط سیاسی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

ایشان با اشاره به سفر هیلاری کلینتون به الجزایر برای تثبیت یک قرارداد 500 میلیون دلاری به نفع یک شرکت آمریکایی  و ممانعت از امضای قرارداد مذکور با یک کشور دیگر، این الگو را برای حرکت در جهت منافع ملی ضروری دانست. وی در ادامه گفت: حتی زمانی که پروازهای بین المللی از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شد، رهبران اروپایی برای بهره‌برداری از برخی امتیازات به نفع شرکت های هواپیمایی اروپایی شخصا با رهبران ایرانی تماس می‌گرفتند. لذا باید روابط سیاسی را چاشنی روابط اقتصادی کرد. این دیپلمات سابق کشورمان اظهار کرد: زمانی آقای چاوز می‌گفت «اگر ما بخواهیم پروژه‌ای را به مناقصه بگذاریم و قیمت پیشنهادی شما با اروپایی‌ها برابر باشد، آن پروژه را به شما می‌دهیم».

سالانه میتوان 500 میلیون دلار دارو به آمریکای لاتین صادر کرد

سبحانی در ادامه به موضوع دارو پرداخت. ایشان با اشاره به مشکلات کشور ونزوئلا برای تهیه دارو و اینکه قبلا تمام داروی این کشور از اروپا تامین می‌شد، گفت داروهای ایران کیفیت و قیمت خیلی خوبی دارد اما با مشکل صادرات مواجه هستیم و به همین دلیل در حال حاضر کارخانه‌های ما با ظرفیت پایینی کار می‌کنند. ایشان پیشنهاد کرد برای حل این مشکل می‌توان به شرکت‌های داروساز اجازه صادرات داد و در مقابل آنها ارز حاصل را به کشور بیاورند. به گفته وی، با یک برنامه‌ریزی صحیح  در کوتاه مدت سالانه می‎توان 500 میلیون دلار دارو  صادر کرد. در حالی که اکنون صادرات رسمی ما به 50 میلیون دلار هم نمی‌رسد. با این کار می‌توان حجم صادرات دارو را تا 10 برابر افزایش داد.

سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا افزود: این کشور مسئله رجیستر کردن در حوزه دارو را حذف کرده است و افرادی که با فروش دارو آشنا هستند به خوبی می‌دانند که برای ثبت یک دارو در هر کشوری حدود یک سال تا یک سال و نیم زمان و هزینه لازم است؛ در حالی که این مشکل اکنون وجود ندارد. وی در ادامه به خاطره‌ای از زمان آقای چاوز اشاره کرد. «در سفری که چاوز به ایران داشت، یکی از قراردادها این بود که رجیستر دارو بین دو کشور حذف شود. وزیر بهداشت ونزوئلا این مسئله را نپذیرفت. وقتی رییس دفتر چاوز این موضوع را به او انتقال داد، او تاکید کرد که این قرارداد باید امضاء شود اما وقتی وزیر بهداشت گفت شخصا باید با چاوز صحبت کنم ،وزیر ریاست جمهوری پس از مشورت با چاوز برکناری وزیر را به اطلاع ایشان رسانده و شخصا قرارداد را امضا نمودند. آقای سبحانی در ادامه خاطر نشان کرد وقتی چنین شرایطی برای ما وجود دارد، اگر از آن استفاده نکنیم، جفا کرده‌ایم.

آمریکای لاتین یک پایگاه اقتصادی برای ایران بود / روابط سیاسی باید چاشنی روابط اقتصادی شود

روابط با آمریکای لاتین در دولت آقای دچار خدشه اساسی شد

سبحانی با یاداوری اینکه گسترش روابط ایران با آمریکای لاتین از اواخر دولت هشتم آغاز شد، گفت رییس جمهور وقت در یک جلسه خصوصی به ایشان گفته که «اگر در پایان دوره اول ریاست جمهوری بودم و می‌توانستم یک دوره دیگر رییس جمهور ایران باشم، حتما یک دفتر آمریکای لاتین در خود ریاست جمهوری تاسیس و شخصا روابط را هدایت می‌کردم». ایشان با اشاره به فواید سیاسی، اقتصادی رابطه با آمریکای لاتین، اظهار کرد: گاهی اوقات ما دیر متوجه می‌شویم. دیپلمات سابق کشورمان افزود: در دولت‌های نهم و دهم شرایطی در آمریکای لاتین به وجود آمد که کشورهای بیشتری به ایران نزدیک شدند. در آن زمان دولت‌های مستقل در منطقه سر کار آمدند و روابط بهبود یافت، هر چند که در همان زمان هم ما برخی فرصت‌ها را از دست دادیم. اما در دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه روابط با آمریکای لاتین دچار یک خدشه اساسی شد.

مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه در این ارتباط گفت: در سفر شش روزه‌ای که آقای ظریف به آمریکای لاتین داشت، تعدادی بازرگان نیز با خود بردند؛ اما مشکل اینجا بود که 6 روز برای حضور در 6 الی 7 کشور آمریکای لاتین کافی نیست. سفر از یک طرف برزیل تا طرف دیگر آن شش ساعت طول می‌کشد؛ لذا آن سفرها فقط جنبه تبلیغاتی داشت زیرا با چند ساعت حضور در یک کشور نمی‌توان از امتیازات اقتصادی آن بهرمند شد. وی افزود: حتی زمانی که ما عضو تروئیکای گازی بودیم و باید ریاست را به بولیوی تحویل می‌دادیم، رییس جمهور حاضر نشد به آنجا سفر کند. «واقعا باید پرسید رییس جمهور ما در طول ۸ سال چند بار به آمریکای لاتین سفر کرد؟!». ایشان در انتها با بیان اینکه در همه جای دنیا فرصت‌هایی وجود دارد، تاکید کرد که این کم توجهی‌ها باید جبران شود و از همه فرصت‌ها باید استفاده کرد. وی ابراز امیدواری کرد که وزارت خارجه بتواند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «همه وزارتخانه‌ها یک طرف، وزارت خارجه یک طرف» این وزارتخانه باید از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند.

انتهای پیام/

 

[1] Engineering News Record

کد خبر: 1114785

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =