سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین در بهبود روابط موثر خواهد بود

رییس جمهور می‎تواند با اعزام فرستاده ویژه‌ای به منظور ارسال پیام دوستی به کشورهای آمریکای لاتین نشان دهد که روابط با آنها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خصوصا دولت سیزدهم از اولویت برخوردار است.

گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ آمریکای ‌لاتین حوزه فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران در برابر ایالات متحده آمریکا است که حوزه تهدیدها نامیده می‌شود. گسترش و ژرف نمودن مناسبات دو و چندجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی و بهره‌گیری از پتانسیل ضدیت با امپریالیسم آمریکا که در باور و رفتار سیاسی مردم و دولت‌های آمریکای ‌لاتین به­صورت سنتی و طبیعی وجود دارد، طبق بندهای زیر خواهد توانست پرستیژ ایران را در منطقه ارتقا داده در نتیجه سلطه، منافع و نفوذ ایالات متحده را محدود و از فشار بر ایران در غرب آسیا بکاهد:

  1. بازسازی، گسترش و ژرف نمودن روابط سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین خصوصا کشورهای همسو به منظور افزایش توانایی بازیگری جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای قاره آمریکا. برای تحقق این مهم، سفر رییس دولت سیزدهم به کشورهای منطقه و سفر متقابل روسای جمهوری آنها، برای بازتولید گفتمان ضدنظام سلطه به عنوان هدفی مشترک و همکاری‌های دو و چندجانبه لازمه کار است. اینکه دولت سیزدهم بتواند در ابتدای کارش، دوستان قدیمی جمهوری اسلامی را از نیت خود مبنی بر گسترش همکاری‌ها به صورت عملیاتی مطلع نماید، اهمیت دارد. در همین رابطه می‌تواند فرستاده ویژه‌ای که حامل پیام دوستانه ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر رییسی باشد، به کشورهای منطقه اعزام شود تا نشان دهیم، روابط با آمریکای لاتین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، خصوصا دولت سیزدهم از اولویت برخوردار است.

  1. گسترش و ژرف نمودن مناسبات اقتصادی و بازرگانی به­ویژه بین بخش‌های خصوصی طرفین که نقش عمده‌ای در ایجاد وابستگی، چسبندگی و پیوندهای عمیق بین دولت‌ها و ملت‌ها دارد و نظام سلطه نیز از آن به­عنوان تنها ابزار فشار و تحریم به تمکین، علیه دیگر کشورها استفاده می‌کند، خواهد توانست ضمن پیوستگی کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران، ابزار فشار و تحریم نظام سلطه را بی­اثر کند، باید در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار گیرد. در این خصوص باید اولویت را به طرح‌ها و پروژه‌های بر زمین مانده دهیم، سپس به دنبال پروژه‌های جدید باشیم. به عنوان نمونه، فروش بنزین و سایر مشتقات نفتی که مورد نیاز ونزوئلا بوده، در صورتیکه همچنان نیاز طرف لاتینی باشد، باید تداوم یابد.

  1. تمرکز بر افزایش قدرت نرم با چشم‌انداز بهره‌گیری از قدرت هوشمند به­عنوان مولفه‌ای کارآمد با استفاده از ابزار دیپلماسی‌های رسمی، عمومی و رسانه‌ای و ژرف نمودن نفوذ جمهوری اسلامی در باور مردم منطقه با هدف گذاری فرهنگی که بتواند موجب تغییر در رفتار سیاسی آنها ‌شود، متمایل شدن آنها به جمهوری اسلامی ایران به­عنوان حامی مقتدر و صادق را به عنوان بهترین و کاربردی ترین سرمایه رقم خواهد زد. حمایت ایران و دیگر قدرت‌های نوظهور از دولت قانونی نیکلاس مادورو در برابر فشارهای آمریکا برای سرنگونی وی و برقرار ماندن دولت او، دستاوردی همانند حمایت به حق جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی بشار اسد در سوریه (اما در مقیاسی کوچکتر) در آمریکای لاتین به همراه داشته است.

  1. بررسی زمینه‌های ایجاد پیوند بین کشورهای آمریکای لاتین با محور مقاومت در غرب آسیا، با توجه به اینکه جزایر مقاومت در برابر نظام سلطه در مناطق مختلف جهان در حال شکل‌گیری است، برگ برنده‌ای است که هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران نه قابلیت ایجاد آن را دارد، نه توانایی استفاده از آن را؛ پرستیژ ایران در غرب آسیا و حمایت از کشورهای عضو محور مقاومت در غرب آسیا، از جمهوری اسلامی ایران این تصویر را ساخته است که اگر پشت کشوری بایستد، آن کشور در برابر هر قدرتی، تاب آوری خواهد داشت و این سرمایه‌ای بسیار بزرگ و قابل گسترش است.

کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین با روابط تنگاتنگی که با جمهوری اسلامی برقرار کردند، موجب شدند ژرفای استراتژیک ایران اسلامی تا نزدیکی مرزهای جغرافیایی ایالات متحده گسترش یابد. فرصتی که در نوع خود اگر نگوییم بی نظیر، قطعا کم نظیر است. دولت سیزدهم می تواند از فرصت‌های موجود نهایت بهره برداری را داشته باشد، افزون بر آن از تئوری «بازی بدون توپ» در آن منطقه نیز نباید غفلت نمود. چراکه افزایش نفوذ و حضور جمهوری اسلامی در آن منطقه، نه تنها تحدید حوزه نفوذ ایالات متحده و صهیونیسم را درپی خواهد داشت، بلکه فصل جدیدی از روابط پایدار و تشکیل ائتلاف ها (که به دلایل خاص، مجال پرداختن به آن در رسانه های گروهی نیست) را نیز رقم خواهد زد.

کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل *

انتهای پیام/

کد خبر: 1112851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =