شاه محمود قریشی: تهدیدی از خاک افغانستان علیه پاکستان صورت نمی‌گیرد

وزیر خارجه پاکستان گفت طالبان در دیدار با او اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه پاکستان هیچ تهدیدی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان پس از بازگشت از سفر یک روزه‌اش به کابل، درباره نتایج این سفر به خبرنگاران گفت که طالبان متعهد شده که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه پاکستان نخواهد بود.

طالبان در گذشته نیز همواره تاکید کرده که اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهد، اما این نخستین باری بود که چنین تضمینی توسط «ملا حسن آخوند» نخست وزیر طالبان در دیدار با وزیر خارجه پاکستان صورت گرفت.

به گزارش «اکسپرس تریبون»، مذاکرات هیئت پاکستان و طالبان فراتر از زمان تعیین شده به طول انجامید، به این معنی که قریشی نتوانست با دیگر شخصیت‌های سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار دیدار کند.

براساس این گزارش، وزیر خارجه پاکستان در طی این سفر علاوه بر نخست وزیر طالبان با معاون او و سایر اعضای کابینه طالبان از جمله سرپرست‌های وزارتخانه‌های خارجه، دارایی و دفاع دیدار کرد.

مقامات مطلع به اکسپرس تریبون گفتند که در این گفت‌وگوها موضوعات گسترده‌ای از جمله امنیت، تجارت، کمک‌های بشردوستانه و انتظارات جامعه بین‌المللی از طالبان مورد بحث قرار گرفت.

قریشی در یک کنفرانس خبری پس از بازگشت به اسلام‌آباد، ضمن «سازنده» خواندن این سفر اظهار داشت که در رویکرد دولت کنونی افغانستان (طالبان) در مقایسه با دولت قبلی (اشرف غنی) که تمایلی برای اتخاذ اقدامات مشخص در راستای بهبود روابط بین دو کشور نداشت، تغییرات مشهودی وجود دارد.

وی افزود که دولت موقت طالبان اطمینان قطعی داده که اجازه نخواهد داد خاک افغانستان توسط «تحریک طالبان پاکستان» و «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» استفاده شود.
وزیر خارجه پاکستان با اعلام تعهد این کشور برای کمک 5 میلیارد روپیه‌ای به افغانستان بصورت دارو و یا کالای دیگر به انتخاب افغانستان، ادامه داد که به درخواست طالبان گذرگاه‌های مرزی چمن و تورخم بصورت 24 ساعته برای تجارت باز خواهد بود.

به همین ترتیب اکنون زمان عبور افغان‌ها از مرز دو کشور با پای پیاده نیز از هشت ساعت به 12 ساعت افزایش یافته است.

انتهای پیام/.

کد خبر: 1115826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =