شورای سیاست‌گذاری، نماز جمعه را به نقطه بی‌خاصیت و بی‌محتوا رسانده است

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بیانیه‌ای نوشت: این شورای با رویه نادرست نماز جمعه را به نقطه بی‌خاصیت و بی‌محتوا رسانده و حتی حاضر نیست در برابر مردم پاسخگوی عملکرد خود باشد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در واکنش به عملکرد حجت الاسلام محمد جواد علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: از دید بزرگان انقلاب برقراری نماز جمعه نماد و نشانه برقراری نظام اسلامی بوده و هست؛ اما مگر پیش از انقلاب در تهران و سایر شهرستان‌ها نماز جمعه اقامه نمی‌شد؟! اگر قرار به صرف گفتن اوصیکم به تقوی الله و امثالهم در ابتدای نماز و تقویم خوانی و مطرح کردن آموزه‌های صرفاٌ اخلاقی و تربیتی باشد نماز جمعه درباری نیز نماز جمعه است! اما امام (ره) با احیای دوباره اسلام سیاسی و مطرح کردن وجوب نقش آفرینی اسلام در تمامی جلوه‌های زندگی انسان خط بطلانی بر اسلام درباری کشید. امام (ره) اسلام درباری، اسلام مرفهین بی‌درد و اسلام مرتجعین را مصداق عینی اسلام آمریکایی می‌دانست. امام (ره) در سال‌های پایانی عمر شریفشان بارها به تبیین دوگانه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی می‌پردازند و در معرفی این دو اسلام اصرار و پافشاری می‌کنند.

در این بیانیه مطرح شده است: وی بزرگ‌ترین فرق روحانیت و علمای متعهد اسلام با روحانی‏‌نماها را در این می‌دانند که علمای مبارز اسلام همیشه هدف تیرهای زهرآگین دنیاطلبان بوده‏اند و اولین تیرهای حادثه قلب آنان را نشانه رفته است؛ ولی روحانی نماها در کنف حمایت زرپرستان دنیاطلب، مروّج باطل یا ثناگوی ظلمه و مؤید آنان بوده‏اند. امام (ره) نتیجه قیام مردم علیه ظلم، بیداد، تحجر و واپسگرایی را جایگزینی تفکر اسلام ناب محمدی با تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‏‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی می‌دانستند. اگر نماز جمعه یک نماد عبادی سیاسی است پس وجه سیاسی آن کجاست؟! آیا چیزی جز تکرار بیانات رهبر معظم انقلاب آن هم گاهاٌ با فهم و برداشت اشتباه در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه می‌بینیم؟! آیا شاهد چیزی جز بیان سخنان بی‌توجه به واقعیت‌ها و حساسیت‌های جامعه و صرفاٌ هزینه آمیز توسط برخی ائمه جمعه هستیم؟! آیا امروز کسی نماز جمعه و ائمه جمعه را در طریق مبارزه با مفسدین و غارتگران و بیان کننده دغدغه‌ها و مطالبات مردمی می‌بیند؟

در این بیانیه تاکید شده است: در شرایطی که به بیان رهبر معظم انقلاب در دهه پنجم انقلاب اسلامی در مسئله عدالت عقب هستیم و بارها بر لزوم مبارزه با فساد و افشاگری علیه مفسدین و غارتگران بیت المال تاکید کرده‌اند چرا در هیچ نماز جمعه‌ای مسئله عدالت، شکاف طبقاتی، فساد اقتصادی و اداری مسئله اصلی نیست و اگر هم هست با کلی گویی همراه است و هیچ‌گاه مبارزه مصداقی با فساد و مفسد جایگاهی در تریبون نماز جمعه ندارد؟! چرا هنگامی که مظلومین و مستضعفین برای تظلم خواهی و دریافت حقوق برحق خود به نماز جمعه رجوع می‌کنند به آن‌ها گفته می‌شود نماز جمعه جای این حرف‌ها نیست؟! به راستی نماز جمعه جای چه حرف‌هایی است؟! آیا نماز جمعه با این روالی که اکثریت ائمه جمعه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پیش گرفته‌اند، می‌تواند در راس امور اجتماعی و سیاسی جامعه باشد؟! جایگاه نماز جمعه در بین مردم آن‌چنان پایین آمده است که بعد از یک سال و نیم از شروع همه گیری ویروس کرونا در کشور و تعطیلی نماز جمعه در اکثر نقاط کشور کسی جای خالی آن را حس نمی‌کند!

در بخشی از این بیانیه آمده است: حال که در بر همان پاشنه می‌چرخد و سیاست‌ها و رویکردهای موجود در نهاد نماز جمعه هیچ قرابتی با واژگان انقلاب اسلامی ندارد، نماز جمعه امروز در تهران به امامت شما هم بود و نبودش فرقی نمی‌کند. حدود سه سال از تصدی جنابعالی بر ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه می‌گذرد؛  اما تا کنون شاهد تحول جدی و انقلابی در زمینه انتخاب ائمه جمعه انقلابی و نقش‌آفرینی سیاسی اجتماعی نماز جمعه نبوده‌ایم و متاسفانه بالعکس، با اتخاذ مشی محافظه‌کارانه و غیرحمایتی توسط شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، کنش‌های عدالتخواهانه و تحولی در بستر نماز جمعه امکان رویش و رشد پیدا نکرده و یا حذف می‌شوند.

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر عنوان شده است: در معدود استثنائاتی که تریبون نماز جمعه به تریبون عدالتخواهی تبدیل شد؛ شاهد برخورد جدی و فشار بر روی افراد شجاع و دلسوزی بودیم که با مردود دیدن محافظه‌کاری و کلی گویی پای در مسیر مبارزه با مفسدین قرار دادند. سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه حسن رحیم پور ازغدی یکی از مصادیق جدی امر به معروف و نهی از منکر و حمله به منافع مفسدین و تضییع کنندگان حقوق مردم در تریبون نماز جمعه بود که با فشارهای وارده به شورا تنها پس از چند هفته قطع شد. در قضیه برکناری حاج آقای لواسانی امام جمعه شجاع و انقلابی شهر لواسان که در برابر مفسدین و غارتگران حقوق عامه مردم ایستاده و در کنار مردم و دانشجویان انقلابی بسیجی به مبارزه با فساد و عدالتخواهی پرداختند هر چند اصل این اتفاق ناامید کننده و دلسرد کننده بود؛ اما بی‌اعتنایی ابتدایی نسبت به اعتراضات و ابهامات مردم و نخبگان و سپس اظهارات بعضی از اعضای شورا و بیانیه صادر شده توسط شورا که دارای تناقضات جدی و اشتباهات متعدد بود، چالش‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ظاهراً شما و به تبع شورای سیاست‌گذاری اهمیتی برای افکار عمومی و دلسوزان انقلاب قائل نیستید؛ همان‌طور که این ابهامات و چالش‌ها به دست شخص شما رسانده شد و درخواست جلسه‌ای رسانه‌ای به منظور پرداختن به این ابهامات فراگیر، از سمت جنابعالی با صراحتی مثال زدنی رد شد و جواب چندانی هم برای چالش‌ها وجود نداشت. با این رویه شورای سیاست‌گذاری که نماز جمعه را به این نقطه بی‌خاصیت و بی‌محتوا رسانده و حتی حاضر نیست در برابر عموم کسانی که دل در گرو انقلاب دارند پاسخگوی عملکرد خود باشد، می‌توان به طور رسمی این تریبون را تعطیل اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =