کم ارزش‌ترین و با ارزش‌ترین پول‌های دنیا/ ایران رتبه چندم است؟

تمامی کشورهای دنیا یک واحد پولی دارند که در کل جهان این واحد پولی با نام آن کشور شناخته می شود ولی ارزش پول ملی هر کشور در سطح متفاوت است. برای اطلاع از باارزش ترین و بی ارش ترین پول های دنیا مطلب زیر را بخوانید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز؛ شاید در ابتدا فکر کنید که دلار آمریکا باارزش ترین پول جهان است اما باید اشاره کنیم که این طور نیست و دلار آمریکا در این لیست در جایگاه نهم قرار دارد. از سوی دیگر بیشتر مردم بر این باورند که پوند انگلیس گرانترین ارز است اما واقعیت اینگونه نیست.

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۳

با ارزش ترین پول های جهان

شاید بسیاری از شما تصور کنید که در رتبه بندی ارزش پول کشورها ، دلار آمریکا و یا پوند انگلیس با ارزش‌ ترین پول‌ های دنیا و گرانترین پول جهان باشند؛ اما این طور نیست. در اینجا لیست با ارزش ترین پول های جهان را به شما ارائه می‌کنیم و می‌بینید که تا امروز اشتباه می‌کرده‌اید. پس از آن، لیست کم ارزش ترین پول دنیا و ارزش پول ایران در جهان نیز ارائه می‌شود.

۱. دینار کویت

 هر ۱ دینار کویت = ۳.۳۳ دلار آمریکا

دینار کویت با ارزش ترین پول جهان به شمار می‌رود و نسبت به دلار آمریکا، بالاترین میزان ارزش را دارد. کویت که از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود و بین عربستان سعودی و عراق قرار دارد، بیشتر درآمد خود را از صادرات نفت به دست می‌آورد.

این واحد پول برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ و به دنبال استقلال از بریتانیا منتشر شد و از آن زمان به عنوان یکی از با ارزش ترین پول های دنیا شناخته می‌شود. در طول سالیان گذشته، دینار کویت در مقایسه با ارزهای کشورهای دیگر ارزش بالاتری را به ثبت رسانده است. در آخرین آمارها، هر دینار کویت برابر با ۳.۳۳ دلار آمریکا داد و ستد می‌شود.

۲. دینار بحرین

 هر ۱ دینار بحرین = ۲.۶۶ دلار آمریکا

دینار بحرین در مقام دوم جدول با ارزش ترین پول های جهان قرار دارد و واحد پول رسمی کشور بحرین است که به صورت رسمی در سال ۱۹۶۵ معرفی گردیده است. بحرین جزیره‌ای در خلیج فارس است که جمعیتی حدود یک میلیون نفر دارد و بسیاری از مهاجرین این کشور هندی هستند و در نتیجه، معاملات دینار بحرین به روپیه هندوستان و برعکس در این کشور بسیار رایج است. ثروت اصلی این کشور از صادرات نفت به دست می‌آید. همچون دینار اردن، دینار بحرین نیز تنها در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارزشی بالاتر از دلار آمریکا دارد. در حال حاضر، هر دینار بحرین برابر با ۲.۶۵ دلار آمریکا است.

۳. ریال عمان

 هر ۱ ریال عمان = ۲.۶۰ دلار آمریکا

ریال عمان سومین واحد پولی قدرتمند در لیست با ارزش ترین پول های جهان به شمار می‌رود. این واحد پولی عربی اولین بار در سال ۱۹۷۳ معرفی شد و به دلیل موفقیت کشورهای تامین‌کننده نفت دنیا، توانسته ارزش بسیار زیادی پیدا کرده و ارزش آن از دلار آمریکا بیشتر شده است.

۴. دینار اردن

هر ۱ دینار اردن = ۱.۴۱ دلار آمریکا

دینار اردن به عنوان واحد پول رسمی کشور اردن شناخته می‌شود که کشوری در کرانه رود اردن است. این واحد پولی که در سال ۱۹۴۹ معرفی شد، جایگزین پوند فلسطینی شد و در ۲۰ سال گذشته، دارای ارزشی بالاتر از دلار آمریکا بوده است. این مسئله کمک زیادی به تبدیل شدن این واحد پولی به یکی از با ارزش ترین پول های دنیا کرده است. اما علی‌رغم این ارزش و وضعیت، دینار اردن تنها در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هیچ جای دیگر دنیا به کار نمی‌رود. هر دینار اردن برابر با ۲.۶۰ دلار آمریکا ارزش دارد.

۵. پوند استرلینگ(انگلیس)

هر ۱ پوند استرلینگ = ۱.۳۱ دلار آمریکا

پوند استرلینگ یا همان پوند انگلستان در جدول با ارزش ترین پول های جهان در مقام پنجم قرار دارد و بعد از واحد پولی چهار کشور عربی است.

البته از زمانی که بریتانیا تصمیم به خارج شدن از اتحادیه اروپا را گرفت، این مسئله تاثیری منفی بر ارزش پوند گذاشت. پوند انگلیس به عنوان پرکاربردترین واحد پولی دنیا و همین طور قدیمی‌ترین ارز مستقل جهان به شمار می‌رود و اولین بار در سال ۱۴۸۹ در بریتانیای کبیر مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر، از جمله با ارزش ترین پول های دنیا است. هم اکنون، هر پوند انگلیس برابر با ۱.۲۶ دلار آمریکا است.

۶. دلار جزایر کیمن

هر ۱ دلار جزایر کیمن = ۱.۲۲ دلار آمریکا

جزایر کیمن از جمله مستعمره‌های بریتانیا به شمار می‌رود و واحد پولی این کشور که دلار جزایر کیمن نام دارد، در مقام بعدی در جدول ارزش پول کشورها و لیست با ارزش ترین پول های جهان قرار می‌گیرد. این کشور که در دریای کارائیب است، به عنوان یکی از بهترین کشورها از نظر پناهگاه مالیاتی به شمار می‌رود. در این کشور گواهینامه رسمی برای تعدادی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا، صندوق‌های مالی و همین طور شرکت‌های بیمه صادر می‌شود.

دلار جزایر کیمن در سال ۱۹۷۲ به عنوان جایگزینی برای دلار جامائیکایی معرفی گردید و یکی از با ارزش ترین پول های دنیا به شمار می‌رود. در واقع هر دلار جزایر کیمن برابر با ۱.۲۰ دلار آمریکا است.

۷. یورو

هر ۱ یورو اروپایی = ۱.۱۹ دلار آمریکا

یورو از تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۹ به عنوان ارز رسمی اتحادیه اروپا انتخاب گردید. این واحد پولی به عنوان دومین ارز خارجی دنیا است که توسط کشورهای مختلف ذخیره می‌شود و همین طور واحد پول رسمی ۱۹ کشور از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و در جدول ارزش پول کشورها ۲۰۲۱ و در فهرست ما نیز از جمله با ارزش ترین پول های دنیا است.

این ارز در ابتدا به صورت مجازی و در قالب چک بانکی و همین طور انتقال الکترونیک شروع به کار کرد و چند سال بعد در سال ۲۰۰۲، اسکناس بانکی و همین طور سکه‌های رایج برای آن ارائه گردید. معرفی یورو در ابتدا برای افزایش مبادلات تجاری میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتفاق افتاد. با توجه به ارزش پول های جهان ، هر یورو در بازارهای جهانی برابر با ۱.۱۰ دلار است.

۸. فرانک سوئیس

هر ۱ فرانک سوئیس = ۱.۱۰ دلار آمریکا

یک فرانک سوئیس برابر با ۱.۰۱ دلار است. این واحد پولی ارز رسمی کشورهای سوئیس و لیختن‌اشتاین است. البته شاید این واحد پول با ارزش ترین پول جهان در جدول ارزش پول کشورها ۲۰۲۰ نباشد، اما در این فهرست در رتبه نهم قرار دارد. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است و وضعیت اقتصادی و مالی بسیار مناسبی دارد و بانک‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب هستند.

از آنجا که سوئیس از جمله سخت‌ترین سیاست‌های پولی و کمترین میزان بدهی مالی را دارد، با توجه به ارزش پول کشورها و ارزش پول ایران در جهان، شاید فکر بدی نباشد که مقداری از پول خود را به فرانک سوئیس تبدیل کرده و در بانک‌های این کشور ذخیره کنید. همچنین از آنجا که ارز این کشور در فهرست پرکاربردترین ارزهای دنیا در معاملات در رتبه هشتم قرار دارد، به نظر می‌رسد که فرانک سوئیس در آینده نیز این ارزش خود را همچنان حفظ کند.

۹. دلار آمریکا

لیست با ارزش ترین پول های جهان را با دلار آمریکا شروع می‌کنیم. دلار واحد پول ایالات متحده آمریکا است و بیشترین معامله در دنیا با این واحد پولی انجام می‌شود. این واحد پولی همچنین اصلی‌ترین پول در صندوق ذخیره ارزی کشورها به شمار می‌رود و بانک‌های دنیا و همین طور بانک مرکزی کشورهای مختلف، آن را در صندوق‌های خود ذخیره می‌کنند.

البته با توجه به ارز کشورهای مختلف و ارزش پول ایران در جهان، شاید بهترین زمان برای تبدیل انواع پول‌ها به دلار نباشد و بهتر است که نیم‌نگاهی به بازار ارز داشته باشید و قیمت آن را رصد کنید و بعد اقدام به خرید این ارز کنید. این را هم در نظر داشته باشید که دلار گران‌ترین ارز دنیا نیست و در فهرست با ارزش ترین پول های دنیا در رتبه نهم قرار دارد. پس نگاهی به ارزهای دیگر این فهرست نیز بیندازید.

۱۰.دلار استرالیا

۱ دلار استرالیا= ۰.۶۵ دلار آمریکا

استرالیا که اقتصادی قدرتمند در دنیا دارد، یکی از با ارزش ترین واحدهای پولی دنیا را در اختیار داشته که با علامت اختصاری AU$ یا $.A شناخته می شود. همچنین خوب است بدانید کد ارزی دلار استرالیا AUD می باشد.

حال به بررسی بی ارزش ترین پول های جهان در سال ۲۰۲۱ / ۱۴۰۰ میپردازیم؛

حدود ۱۸۰ ارز در سراسر دنیا وجود دارد. برخی از این واحدهای پول ملی، با سیاست های غلط و راهکارهای نابجا همواره شاهد پسرفت ارزش بوده و به بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ بدل شده اند.

شاید با وضعیت ارز در کشور تابه حال برایتان این سوال پیش آمده باشد که بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ کدامند؟ با وضعیتی که ارزش پول ملی طی میکند و اخبار اسفباری که از حوزه ارز و نرخ آن به گوش میرسد، برای هر فردی نرخ ارز در کشور و البته رتبه پول ایران در جهان اهمیت زیادی پیدا میکند.

در شرایط نوسانات ارزی کنونی ارائه چنین لیستی کمی پیچیده است اما قطعا آشنایی با بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ و ضمن آن آشنایی با رتبه پول ایران در جهان جالب توجه است.

۱.بولیوار ونزوئلا

نرخ برابری با دلار= ۱,۵۵۲,۵۴۰

بولیوار ونزوئلا واحد پول رایج در کشور ونزوئلا است. مسئولیت کنترل این واحد پول برعهده بانک مرکزی ونزوئلا قرار دارد. وضعیت تورم در ونزوئلا به مانند کشور عزیزمان ایران هر روز بدتر از گذشته میشود و این خود اساسی ترین عامل نرخ وحشتناک تورم در این کشور و تبدیل بولیوار به بی ارزش ترین ارز جهان در سال ۲۰۲۱ است.

با همه گیری کرونا، به مانند ایران، وضعیت پول ملی ونزوئلا نیز بیش از پیش بد شد و در نتیجه پول ملی این کشور تبدیل به یکی از بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ بدل شد. دولت ونزوئلا اقداماتی برای کنترل این وضعیت از جمله حذف چند صفر و ایجاد یک پول مجازی به نام پترو انجام داده که تقریبا همگی بی اثر بوده اند.

۲.ریال ایران

نرخ برابری با دلار= ۲۷۵,۰۰۰ (حدودی و متغیر)

اگر ریال عمان یکی از با ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ است، همنام ایرانی اش روزگار خوشی را از سر نمیگذراند. نرخ دلار طی سال ۹۹ در ایران کانال بالای ۳۰ هزارتومان را نیز به خود دید و حالا و با عوض شدن برخی شرایط در وضعیت روابط بین الملل و امیدها به از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا و یا بازگشت آمریکا به برجام، با کاهشی چند پله ای به کانال ۲۷  بازگشته است.

با شرایط کنونی، واحد پول ملی در حال حاضر یکی از بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ است و حتی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که با برخی سیاست های اقتصادی اعمال شده، پول ملی ایران به واقع بی ارزش ترین ارز جهان در سال ۲۰۲۱ است.

 ۳. دانگ ویتنام

نرخ برابری با دلار= ۲۳,۰۰۲

وضعیت واحد پول ملی ویتنام نیز بهتر از ریال ایران نیست و تقریبا به لحاظ نرخ برابری با دلار آمریکا در وضعیت ریال ایران به سر میبرد. دانگ ویتنام از ۳ مه ۱۹۷۸ از طرف بانک کلی ویتنام به عنوان واحد پول رسمی این کشور رایج شد و سمبل مورد استفاده برای آن ₫ میباشد.

امروزه دانگ کوچیکترین واحد پول ویتنام نیز هست در حالی که پیش از این از دانگ به ۱۰ هائو و هر هائو به ۱۰ خو تقسیم میشد اما امروزه این واحدهای کوچکتر منسوخ گشته اند.

۴.روپیه اندونزی

نرخ برابری با دلار= ۱۴,۰۳۲

روپیه علاوه بر هند، نام واحد پولی چند کشور دیگر نیز هست. برخلاف روپیه هند اما در فهرست بی ارزش ترین پول های دنیا ۲۰۲۱ ما به نام روپیه اندونزی نیز برمیخوریم. این واحد پولی که با کد واحد IDR شناخته میشود در حال حاضر از جمله بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ محسوب میشود.

۵.سوم ازبکستان

نرخ برابری با دلار= ۱۰,۴۸۳

سوم ازبکستان واحد پول ملی رایج در ازبکستان است که مسئولیت کنترل آن نیز با بانک مرکزی جمهوری ازبکستان است. این واحد پولی نیز در زمره بی ارزش ترین پول های جهان ۲۰۲۱ قرار دارد و به اسکناس هایی ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ سوم تقسیم میشود.

۶.فرانک گینه

نرخ برابری با دلار= ۱۰,۲۳۴

فرانک سوییس کجا و فرانک گینه کجا، اختلاف ارزش دو واحد پولی همنام، چیزی در حد اختلاف و فاصله جغرافیایی شان است. با وجود منابع سرشار از طلا، الماس، آلومینیوم و سایر کان های ارزشمند، واحد پولی گینه به دلیل فقر و تورم بالا و البته فعالیت های گسترده مافیایی همواره از جمله یی ارزش ترین واحدهای پول باقی مانده است و بالطبع برای سال جدید نیز در زمره بی ارزش ترین پول های دنیا ۲۰۲۱ قرار دارد.

افزایش تورم حتی در بازه ای از زمان یعنی در سال ۱۹۷۱ سبب شد تا دولت گینه، سیلی را جایگزین فرانک کند. بر این اساس یک سیلی معادل ده فرانک بود. البته شرایط اقتصادی باعث شد تا همچنان از ارزش فرانک کاسته شود تا جایی که حتی اسکناس های ۲۰ هزار فرانکی نیز چاپ شدند.

۷.لئون سیرالئون

نرخ برابری با دلار= ۱۰,۲۱۳

واحد پول ملی کشور سیرالئون، لئون نام دارد و مسئولیت کنترل این وحاد پول نیز با بانک مرکزی سیرالئون است. لئون با کد واحد پولی SLL شناخته میشود و هر واحد لئون با ۱۰۰ سنت برابری دارد.

لئون با استقلال سیرالئون معرفی شد و جایگزین پوند انگلستان شد. جنگ داخلی سیرالئون بیش از یک دهه ادامه داشت و موجب تورم و سقوط اقتصادی در این کشور شد که همه اینها ارز این کشور را به یکی از بی ارزش ترین پول های دنیا ۲۰۲۱ بدل کرده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا با ۱۰,۲۱۳ لئون سیرالئون برابری میکند.

۸.کیپ لائوس

برابری با نرخ دلار= ۹,۳۲۲

واحد پول رسمی کیپ لائوس نیز از بی ارزش ترین واحدها پولی بوده و هر واحد آن شامل ۱۰۰ زیرواحد به نام آت است. کیپ لائوس به طور رسمی با استقلال این کشور در سال ۱۹۵۲ به رسمیت شناخته شد و جای واحد پولی پیاستر هندوچین رایج گشت.

با این حال تورم بالا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم سبب شده که بانک مرکزی لائوس اسکناس های ۱۰۰ هزار کیپی را هم چاپ کند. در حال حاضر واحد پولی لائوس به یکی از بی ارزش ترین پول های دنیا ۲۰۲۱ بدل شده است.

۹.گوارانی پاراگوئه

نرخ برابری با دلار= ۶,۸۷۴

واحد پول ملی رایج در پاراگوئه دیگر مورد در فهرست بی ارزش ترین ها رده نهم را با نرخ برابری بیش از ۶۰۰۰ هزار واحد با هر دلار آمریکا به خود اختصاص داده است.

پاراگوئه دومین کشور فقیر آمریکای جنوبی است. این کشور دچار رکود اقتصادی فاجعه باری بوده و ترکیبی از تورم، فساد، کیفیت پایین آموزش، تعداد بیشماری از افراد فقیر، بیکاری بالا و غیره را در خود دارد. پاراگوئه پنبه و سویا صادر می‌کند، اما این صادرات برای تأمین نیازهای اقتصادی این کشور کافی نیست.

۱۰.ریل کامبوج

نرخ برابری با دلار= ۴,۰۵۵

ریل واحد پول رسمی کشور کامبوج است. پادشاهی کامبوج یا کامبوجیا در جنوب شرقی آسیا و در منطقه ای استراتژیک قرار گرفته است. واحد پول ملی این کشور از جمله ارزان ترین ها و کم ارزش ترین ارزهای ملی دنیاست.

پایان پیام/

کد خبر: 1116441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خوشا بحالت ای روستایی US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      25 9
      4 تا 0 بردارین درس میشه