رایزنی وزرای خارجه قطر و لبنان درباره مهار تنش‌آفرینی ریاض

وزیر خارجه لبنان در تماس تلفنی با همتای قطری خود از تلاش‌های این کشور برای مهار بحران در روابط میان بیروت با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قدردانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، وزیر امور خارجه لبنان در گفت‌وگوی تلفنی با  همتای قطری خود از تلاش‌های دوحه برای مهار بحران کنونی بین بیروت و کشورهای حوزه خلیج فارس تشکر کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه لبنان امروز یکشنبه آمده است که «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه و مهاجران لبنان در تماس تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود، از تمام تلاش‌های انجام شده  برای مهار تشدید بحران کنونی تشکر کرد.

وزیر لبنانی در این تماس تلفنی بر اهمیت ارتباط و دیدار با همه کشورهای حاشیه خلیج فارس و برادران عرب و اهتمام لبنان برای اتخاذ همه اقداماتی که منجر به غلبه بر این بحران و بازگشت روابط به ماهیت برادرانه خود به نفع ملت‌های عربی می‌شود، تاکید کرد.

هفته گذشته، قرداحی در یک برنامه تلویزیونی که قبل از وزیرشدنش ضبط شده بود، به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرد. وی گفت که عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باید به جنگ بیهوده خود علیه ملت یمن پایان دهند.

سه شنبه پیش رسانه‌های عربی اقدام به باز نشر ویدئویی از حضور «جورج قرداحی» _مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت لبنان انتخاب شده_ در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این برنامه که به گفته او در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از رسیدن به پست وزارت در دولت به صراحت جنگ هشت ساله در یمن را تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی توصیف کرد و گفت آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

پس از بازنشر این ویدئو بود که  منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار و به او ابلاغ کرد که این اظهارات را اهانت به تلاش‌های ائتلاف سعودی و «جانبداری آشکار» از صنعاء می‌داند که با پروتکل‌های اولیه سیاسی در تعارض است و با روابط تاریخی مردم لبنان و عربستان سازگاری ندارد.

پس از آن بحرین و امارات نیز سفرای لبنانی را احضار کردند، کویت کاردار لبنان را احضار کرد و شورای همکاری خلیج فارس خواستار عذرخواهی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای اظهاراتی که به پیش از رسیدنش به این پست باز می‌گردد، شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1116934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =