دانشجویان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها چه می‌گویند؟

تناقض‌گویی مسئولان، نبود زیرساخت‌های خوابگاهی و بی‌برنامگی دانشگاه‌ها در زمینه اعلام نحوه آموزش در ترم جاری، بسیاری از دانشجویان را سردرگم و نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، فقط کافی است کلمه بازگشایی دانشگاه را در اینترنت سرچ کنید، با ده‌ها نقل قول از سوی مسئولان مواجه می‌شوید که هر کدام یک قصه را برای بازگشایی دانشگاه‌ها روایت می‌کند. یکی معتقد است دانشگاه‌ها باید پس از به پایان رسیدن دوز دوم واکسیناسیون دانشجویان باید کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری برگزار شود، دیگری اعلام می‌کند کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری برگزار نخواهد شد. با تمام این کش‌وقوس‌ها بازگشایی دانشگاه‌ها به خود دانشگاه‌ها سپرده شد تا با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند نسبت به آموزش حضوری برنامه‌ریزی کنند. 

حال که چند روزی به آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها باقی نمانده؛ بسیاری از دانشجویان چشم انتظار اعلام دانشگاه‌ها هستند تا بدانند باید چمدان‌هایشان را به مقصد خوابگاه‌های دانشگاه ببندند یا این ترم را هم پشت مانیتور درس بخوانند. ایسکانیوز در گزارش زیر نظرات دانشجویان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها در فضای مجازی بررسی کرده است.

ماجرای واحدهای درسی زیاد و انتخاب واحد پراکنده

بسیاری از دانشجویان به خیال اینکه این نیم‌سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هم مانند ۲ ترم گذشته به صورت مجازی است، واحدهای زیادی را در ساعات و روزهای مختلف اخذ کرده‌اند و حال با شنیدن خبر بازگشایی دانشگاه‌ها «کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته» و به این فکر می‌کنند هر روز هفته باید برای شرکت در یک کلاس درس چند ساعت در مسیر باشند. زهره دانشجوی رشته حقوق است و در واکنش به خبر وزیر علوم درزمینه بازگشایی دانشگاه‌ها در اینستاگرام نوشت: به‌خدا خسته شدیم، این ترم را مثل ترم‌های قبل به صورت مجازی ادامه پیدا کند. قرار نبود آموزش‌ها به صورت حضوری پیش رود، ما براساس کلاس‌های مجازی انتخاب واحد کرده‌ایم، یک کلاس صبح داریم و یک کلاس بعدازظهر و در صورت حضوری شدن کلاس‌ها با مشکل مواجه می‌شویم.

تعویق بازگشایی دانشگاه‌ها باید تا زمان قطع شدن زنجیره انتقال کرونا

کوثر دانشجوی زبان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، بر این باور است که بازگشایی دانشگاه‌ها باید تا زمان قطع شدن زنجیره انتقال کرونا به تعویق بیافتد. وی در این باره در اینستاگرام نوشت: نه آمار مبتلایان کاهش چشم‌گیری داشته و نه تعداد فوتی‌ها به صفر رسیده است. بازگشایی این دانشگاه‌ها فقط باعث آن می‌شود که زنجیره انتقال قطع نشود و همچنان درگیر کرونا باشیم. دوستانی که معتقد هستند همه اماکن به جز دانشگاه باز شده، آیا از شرایط سلف، خوابگاه و غیره با خبر هستند؟ درست است که با واکسیناسیون مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند، اما تا وقتی زنجیره انتقال قطع نشده، امکان ابتلا بین دانشجویان وجود دارد. دانشجویی که مبتلا به کرونا شود باید ۲۱ روز قرنطینه شود و از درس و امور روزمره خود غافل بماند. از طرفی احتمال انتقال کرونا به دانشجویان دیگر و خانواده‌های آنان نیز وجود دارد. 

وی در ادامه نوشت: دانشگاه هاروارد با وجود واکسینه کردن بیش از ۹۵ درصد دانشجویان، همچنان کلاس‌های آموزشی را به صورت مجازی برگزاری می‌کند. ما نیز دوست داریم دانشگاه حضوری شود، زیرا امور پژوهشی را می‌توانیم راحت‌تر پیش ببریم، اما این حضور در شرایطی که هنوز زنجیره انتقال قطع نشده و بسیاری از متخصصان هشدار پیک بعدی را می‌دهند، صحیح به نظر نمی‌رسد.

گلایه یک استاد از بازگشایی بدون برنامه دانشگاه‌ها

مسعود زواره استاد دانشگاه از بازگشایی دانشگاه‌ها بدون توجه به برنامه‌ریزی‌های اساتید و دانشجویان گلایه دارد. وی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها در اینستاگرام نوشت: من به عنوان یک استاد دانشگاه بر اساس مجازی بودن کلاس‌های حضوری برنامه ریزی کرده و روز و ساعت درس‌ها را با دانشگاه بر اساس مجازی بودن کلاس‌های دانشگاه هماهنگ کردم و حال حضوری شدن کلاس‌ها تمام برنامه‌های درسی و زندگی مرا تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تصمیم‌گیری مدیران باید طوری باشد که اساتید و دانشجویان بتوانند برای زندگی خود برنامه داشته باشند. منطقی به نظر می‌رسد اگر این ترم به صورت مجازی برگزار شود و اساتید و دانشجویان از اول باید برای زندگی، کار و تحصیل خود برنامه‌ریزی کنند.

بازنشدن دانشگاه‌ها عامل افسردگی دانشجویان

سید یاسر محمودی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه یاسوج خواهان بازگشایی دانشگاه‌ها است، وی بر این باور است: عدم بازگشایی مراکز آموزش و دانشگاه‌ها علاوه بر بی سواد بارآوردن دانشجویان و بی معنی شدن درس برای آن‌ها باعث افسردگی شدید دانشجویان در این دوران نبود شغل و بیکاری شده است. آیا مسئولانی که بر سلامت جسمانی دانشجویان تاکید ویژه دارند، به سلامت روحی و روانی دانشجویان نیز فکر کرده‌اند؟

تعطیلی آموزش مجازی اساتید به امید آغاز کلاس‌های حضوری

حدیثه اسدی دانشجوی مدیریت طرفدار حضوری شدن دانشگاه‌ها است.وی در این باره در اینستاگرام خطاب به مسئولان نوشت: زودتر دانشگاه‌ها را حضوری کند، نصف اساتید دانشگاه ما به امید حضوری شدن کلاس‌ها، تدریس نمی‌کنند. اگر کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار نشود، دربازه کم کیفیت آموزش کاهش پیدا می‌کند و در نهایت دانشجو مردود می‌شود.

ضرورت برگزاری نظرسنجی از دانشجویان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها

مهدیه هاشمی دانشجوی رشته مترجمی خبر از این گلایه دارد که چرا وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها از دانشجویان نظرخواهی نکرده است. وی در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: ایران از رأس وزارت علوم تا اساتید دانشگاه، دانشجو را موجودی «بپیچون» می‌بینند وگرنه یک نظرسنجی سراسریِ درست و حسابی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها توی ترم جاری از دانشجوها که رکن اصلی هستن برگزار می‌کردند. تکمیل نشدن واکسیناسیون و موج ششم که بماند!

برگزاری نمایشگاه، آری؛ برگزاری حضوری کلاس، خیر!

دانشجوی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران با انتشار عکسی از محوطه دانشگاه تهران در زمینه برگزاری نمایشگاه عمومی در صفحه توییتر خود نوشت: دانشگاه تهران نمایشگاه عمومی برگزار می‌کند، اما برای بازگشایی مجدد و کلاس‌های حضوری آمادگی ندارد. 

بازگشایی دانشگاه‌ها به بی‌اعتمادی مردم به دولت سیزدهم می‌انجامد

محمد بیات دانشجو کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی ⁦  ⁦ بازگشایی دانشگاه‌ها بدون توجه به زیرساخت‌ها را عامل بی‌توجهی بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت سیزدهم دانست و در توییتر خود نوشت: هنوز بیش از نیمی از کشور دو دوز واکسن کرونا را تزریق نکردند. بازگشایی مدارس و دانشگاه ها آن هم بدون توجه به زیرساخت ها و سلامت دانش آموزان و دانشجویان می‌تواند ضمن تشدید پاندمی کرونا، موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت سیزدهم شود

انتهای پیام/

کد خبر: 1117094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مع IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 0
      مادرطول دوری کروناعزیزانمان را ازدست دادیم بازگشای دانشگاه ها باعث می شود تا عزیزان بیشتری از دست دهیم چه میشود این ترم هم مجازی باشد
    • فرحناز IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 0
      به نظرم آموزش حضوری شاید به نظر بهتره چون‌بچه هادرکنارهم دریک محیط دانشگاهی درس میخونن ولی وقتی کرونا هنوز دارای سویه های مختلف است وجهش می‌کند دیگه کیفیت درس مهم‌نیست بلکه سلامتی مهم‌است واینکه معلوم‌نیست با بازگشایی چه اتفاقی رخ دهد واکسن های موجود از نظرایمنی کاملا حفاظت نمیکنن واگه یکی بگیره مطمئنا بقیه میگیرن ودوباره مجبوربه بسته دانشگاه می شیم ولی فرقش اینه که عده ای فدای تصمیمات عجولانه دیگران میشن وکسی هم مسئولیتشو نمی پذیره
    • رها IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      باباچی میخواییدازجون ماچرافک میکنیدموش آزمایشگاهی شماییم؟بابااین اومیکرون یرایتش بالاترازپیکهای قبل چرامتوجه نیستیدمن بااین کروناچندنفرازعزیزانم ازدست دادم خودمم تادم مرگ رفتم بیام دانشکاه طرف ناقل خاموش باشه ومنم بگیرم جون من به جهنم یکی ازعزیزانم ازمن بگیره وفوت کنه یقه کی روبگیرم؟جون مادانشجوهاروضمانت میکنید؟تضمین میدیدکه کرونانمیگیریم‌؟ولم کنیدباهمین آموزشهای مجازی درسمون بخونیم دیگ بیچارمون کردیدبااین قانون های مسخره اتون
      • احسان IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
        0 0
        هیچی نمیشه ۳ بار واکسن زدی و اینکه باید حضوری بری دانشگاه ی چیزی یاد بگیری :))))
    • نا شناس IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      چرا به فکر دانشجوی شهرستانی نیستید با این شرایط کرونایی همه نمی تونن به خوابگاه برن چه طور میتواننددر ماه بهمن مسکن تهیه کنند آیا مسکن تخلیه وجود دارد لااقل کلاس مجازی باشه امتحانات حضوری۷
    • احسان IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      باسلام خدمت همه ی مسیولین فداکاروانقلابی لطف کنید به دلیل کروناودلتا ویروس واومیکرون دانشگاه هارابازنکنید شیوع کرونابیشترمیشه وهم وطنای بیشتری روخدای نکرده ازدست می‌دیم خیلی ممنونتون میشم خداحافظ