تصمیم ستاد ملی کرونا غافلگیرکننده بود/ ۸۵ درصد از کلاس‌ها به‌صورت حضوری تشکیل می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، آموزش مجازی را بدون خروجی ملموس و مثبتی ارزیابی کرد و گفت: شرایط کرونایی، زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی موجود این‌طور اقتضا می‌کرد و کسی در این موضوع تقصیری ندارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا در اسفند ماه ۱۳۹۸ بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی از جمله تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را با چالش جدی مواجه کرد. دانشگاه‌ آزاد اسلامی توانست سریعا با روی‌آوردن به آموزش مجازی در بستر سامانه‌هایی چون وادانا و دان، قدرت خود را تا حدی به رخ کرونا بکشند.
این قدرت‌نمایی اما همواره با فراز و فرودهایی برای جامعه دانشگاهی، به‌ویژه اساتید و دانشجویان همراه بود. فرازهایی مانند برقراری همیشگی و تعطیل‌ناپذیر کلاس‌ها و فرودهایی همچون قطعی‌ گاه ‌و بی‌گاه سامانه حین برگزاری کلاس، اختلال سایت در هنگام انتخاب واحد و… .
همزمان با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی، زمزمه‌های حضوری‌شدن دانشگاه‌ها به گوش می‌رسید. اما هربار با ظهور گونه جدیدی از ویروس کرونا و بروز موج‌های پی در پی، این تصمیم به تعویق می‌افتاد.
اواسط تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱، خبری منتشر شد که حکایت از مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی برحضوری‌شدن تمامی مقاطع تحصیلی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین، داشت.
دانشگاه آزاد اسلامی نیز پیرو این مصوبه، بازگشایی تمامی واحدهای دانشگاهی خود در سراسر کشور را پس از تعطیلات نوروز اعلام کرد و از هفته دوم نوروز با تشکیل ستادهای استقبال از دانشجویان، تمهیدات حضور آن‌ها را فراهم ساخت. اما به‌نظر می‌رسد هنوز نواقصی در حضوری‌شدن دانشگاه وجود دارد.

در این باره با سیدمحمودرضا آقامیری، استاد تمام دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی، رئیس واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، به گفت‌وگو نشستیم. مشروح گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار ایسکانیوز با وی را در ادامه می‌خوانید؛

آموزش مجازی دانشگاه در دو سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید و بنظر شما چه لزومی بر بازگشایی حضوری دانشگاه وجود داشت؟

ما در دو سال گذشته با یک بحران مواجه بودیم؛ زیرا از سویی شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری وجود نداشت و از طرفی دیگر، آموزش مجازی ما واقعی و قابل اتکا نبود. پیش از کرونا، تعداد زیادی دانشجو با انگیزه زیادی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کردند اما در این مدت، شاهد هیچ گونه خروجی ملموس و مثبتی نبودیم و بازگشت به آموزش حضوری ضروری بود. حتی این نگرانی وجود دارد که مثلا ده سال آِینده کسی روی دانش و اندوخته علمی کسانی که در دوره کرونا تحصیل کرده‌اند، حساب باز نکند. البته کسی در این موضوع تقصیری ندارد و شرایط کرونایی، زیرساخت‌ها و امکانات موجود آموزشی این طور اقتضا می کرد.

آیا تعطیلی فضای دانشگاهی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد؟

تعطیلی دو ساله فضای حضوری دانشگاه، نه تنها منجر به هیچ صرفه جویی اقتصادی نشد، بلکه خسارات مالی فراوانی را ناشی از بسته‌شدن بخش‌های درآمدزای دانشگاه مانند سلف و بوفه متحمل شدیم. از جهتی نیز هزینه های پیش بینی نشده سنگینی به هزینه‌های قبلی افزوده شد. با مشاهده چنین وضعیتی و در کنار هم چیدن مشکلات آن، نیاز به یک تحول جدی برای حضوری شدن آموزش احساس می‌شد.

امروز نیز قیمت غذای دانشجویی با افزایش اندکی مصوب شده‌است که با توجه به تورم و بالارفتن قابل توجه هزینه‌ها، این افزایش نرخ هم طبیعی است اما دانشگاه همچنان سوبسید آن را پرداخت می‌کند.

چرا علی‌رغم اعلام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در اسفندماه سال گذشته، مبنی بر برگزاری کلاس‌ها به‌صورت ترکیبی ۴۰-۶۰، اما شاهد بازگشایی حضوری ناگهانی دانشگاه به‌صورت کامل بودیم؟

در گذشته چون مطمئن نبودیم که می‌توانیم شرایط مطلوب برای حضوری‌شدن کامل دانشگاه را فراهم کنیم، بحث ۶۰-۴۰ را مطرح کردیم اما امروز با تغییر وضعیت کرونایی کشور و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، دیگر آن موضوعیت ندارد و ما اگر توانایی حضوری کردن ۱۰۰درصدی کلاس‌ها را داشتیم، حتما این کار را می کردیم چون آموزش ما چنین نیازی داشت.

هر دانشجو حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از کلاس های خود را بخاطر حجم زیاد دروس عمومی نسبت به اختصاصی، به صورت مجازی می گذراند؛ بنابراین به عقیده من، دانشجویان با حضوری شدن دروس به مشکل برنخورده اند. اما با این حال اگر کسی مشکلی داشته باشد، در جهت رفع آن تلاش می کنیم.

تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در اواسط تعطیلات عید مبنی بر حضوری شدن دانشگاه برای ما نیز غافلگیرکننده بود و همین باعث شد تا بعضی از دانشگاه‌های دولتی هنوز کلاس‌های خود را مجازی برگزار کنند. اما ما خود را موظف به اجرایی کردن تصمیم این ستاد و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی دانستیم. به همین خاطر، تمام مدیران واحدهای استان تهران در هفته دوم تعطیلات نوروز مشغول آماده‌سازی تمهیدات لازم جهت حضور دانشجویان بودند.

چند درصد از کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران به‌صورت حضوری برگزار می‌شود؟

امروز خوشبختانه حدود ۸۵درصد از کلاس‌های ما به صورت حضوری تشکیل می‌شود و کمتر از ۱۰درصد آموزش مجازی است. مثلا کلاس اساتید دارای بیماری زمینه‌ای که امکان حضور ندارند و یا دروس عمومی و تخصصی بیش از ۴۰ دانشجو دارد، مجازی برگزار می‌شود. البته تلاش شده تا از فضاهای بزرگ مانند سالن‌ها و آمفی تئاترها تا حد امکان برای برگزاری این دسته از کلاس ها استفاده شود.

همچنین به واحد ها گفته‌ایم که در صورت نیاز برای افزایش ظرفیت فیزیکی کلاس، آن‌ها را جابجا کنند، بازه‌های زمانی را طولانی‌تر کنند، تعداد دانشجوی کلاس‌های بیش از ۴۰ نفر را تقسیم کنند و پنج‌شنبه و جمعه را به روزهای آموزشی اضافه کنند تا مشکل کمبود فضا رفع شود. البته با توجه به ضرب الاجلی که برای بازگشایی دانشگاه اعلام شد، خیلی از واحدها فرصت ایجاد شرایط لازم را نداشتند اما از تمامی روسای واحدهای استان تهران تشکر می کنم که توانستند کمیته استقبال را ظرف چند روز راه اندازی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

استقبال از آموزش حضوری در استان تهران خیلی خوب و غیرقابل باور بود. در واحدهای بزرگ ما، بیش از ۸۵درصد و در واحدهای کوچک‌تر حدود ۶۵درصد دانشجو در کلاس حضور یافتند.
همچنین، شرط تزریق واکسن دیگر برای حضور در کلاس مطرح نیست و صرفا برای استفاده از خوابگاه باید ۳ دز واکسن تزریق کرده باشند. زیرا ابزار کنترل و بررسی واکسن وجود ندارد و مجبور به خوداظهاری بودیم که عملا اطلاعات واقعی به ما نمی‌داد.

امکان آموزش مجازی برای دانشجویانی که شرایط حضور ندارند، فراهم می‌شود؟

در حال حاضر امکان آموزش مجازی در کنار حضوری، برای دانشجویانی که به دلایل مختلف مثل بیماری زمینه ای امکان حضور ندارند وجود ندارد و بنظر من در آن صورت آموزش حضوری فدای مجازی می شد. البته اگر این امکان بعدا بوجود بیاید و بتوانیم آمار دقیقی از جمعیت چنین دانشجویانی بدست بیاوریم، در آینده فرصتی برای برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد. دانشجو در وضعیت فعلی می تواند براساس حق طبیعی خود دو جلسه غیبت داشته باشد.
دانشجویانی که امکان حضور در واحد دانشگاهی خود را ندارند می توانند به واحد الکترونیک ویا سایر واحدهای استان تهران انتقالی یا مهمانی بگیرند و از این جهت محدودیتی ندارند. البته امکان انتقالی دانشجویان خارجی بستگی به کشور آن ها دارد؛ مثلا عراق مدرک تعدادی از واحدهای ما را می پذیرد و واحد الکترونیک جزو آن ها نیست که سعی کردیم کلاس ها برای این دسته از افراد همچنان مجازی باشد.

آموزش حضوری نیازمند مقدماتی مانند تخصیص خوابگاه برای دانشجویان غیربومی است. تا چه میزان این مقدمات آماده شده‌است؟

با مجوزی که از ریاست محترم دانشگاه گرفته ایم، در حال عقد قرارداد برای بهره برداری از چند خوابگاه دانشجویی به صورت خودگردان در سطح استان تهران هستیم که امیدواریم تا هفته آینده، آماده ارائه خدمات به دانشجویان عزیز باشد. این خوابگاه‌ها با مدیریت معاونت فرهنگی دانشجویی و توسط بخش خصوصی با حمایت مالی دانشگاه اداره می شود.
حدود ۳۰۰هزار دانشجو در سطح استان تهران داریم که از این تعداد، حدود ۱۰درصد دانشجوی متقاضی خوابگاه داریم که تنها ۱درصد یعنی حدود ۳ تا ۴هزار نفر برای دریافت خوابگاه به دانشگاه مراجعه می کند. البته این آمار مربوط به دانشجویان ایرانی است و تقریبا همه دانشجویان غیرایرانی متقاضی خوابگاهندکه قریب به ۴هزار نفر از آن ها دانسجویان عراقی ما هستند.

تا امروز کار ۶۰۰ تا ۷۰۰ دانشجوی متقاضی خوابگاه نهایی شده است و انتظار می رود در روزهای آینده با بازگشایی فضای خوابگاهی تقاضا خیلی بیشتر شود. به همین خطر در حال مذاکره برای افزایش ظرفیت خوابگاهی استان هستیم.

برای دانشجوهای متاهل نیز خوابگاه متاهلی در نظر گرفته‌اید؟

خیر؛ تا کنون تخصیص خوابگاه متاهلی نداشته ایم؛ زیرا امکان آن وجود نداشت. اما در نظر داریم صرفا برای دانشجویان اتباع خارجی متاهل خوابگاه در نظر بگیریم تا شرایط را برای حضور آن ها در کشور فراهم سازیم.

درصورت بروز موج‌ جدیدی از بیماری کرونا، امکان بازگشت به آموزش مجازی وجود دارد؟

امیدواریم دیگر درگیر موج های سخت کرونا نشویم اما در هر شرایطی تسلیم سیاستگذاری ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و اگر تصمیمی بر مجازی شدن مجدد و یا اعمال پروتکل‌های خاصی گرفته شود، از آن پیروی می کنیم و اگر در این باره اختیار داشته باشیم، حتما فضای حضوری آموزش را پیش خواهیم برد؛ زیرا بازگشایی حضوری دانشگاه یک فرصت مغتنمی است که برای کشور به وجود آمده‌است؛ البته طبیعتا این تصمیم با اشکالاتی در تغییر وضعیت آموزشی مواجه شد که بنده از همه دانشجویانی که در دانشگاه حضور یافتند و با این مشکلات روبرو شدند، عذرخواهی می‌کنم.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1136317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =