تناقض‌گویی مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها/ تکلیف دانشجویان چیست؟

اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها، باعث سردرگمی دانشجویان شده به طوری که نمی‌دانند چه مرجعی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، قصه بازگشایی دانشگاه به کلاف سردرگمی می‌ماند که در دست مسئولان است. فقط کافی است عنوان «بازگشایی دانشگاه‌ها» را در اینترنت سرچ کنید با ده‌ها صفحه از اظهارات ضد و نقیض مسئولان مواجه می‌شوید، یکی برای بازگشایی دانشگاه‌ها تاریخ دقیق تعیین می‌کند، دیگری اعلام می‌کند کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری نیست. 

دانشجویان در این بین مستاصل مانده و «کاسه چه کنم چه کنم» به دست گرفته‌اند و نمی‌دانند باید از کدام مرجع تصمیم‌گیرنده جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها و تاریخ دقیق برگزاری کلاس‌های حضوری را پیگیری کنند. ایسکانیوز در گزارش زیر، اظهارات اخیر تصمیم‌گیری‌های مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها را بررسی کرده است.

ماجرای بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۸ شهریورماه آغاز شد. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: باید از ۱۵ مهر ماه کلاس‌های دانشگاه‌ها دایر شده و اساتید نیز باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند.

بازگشایی دانشگاه‌ها با سرعت گرفتن واکسیناسیون دانشجویان

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم فردای آن روز (۱۶ شهریور) با اشاره به اتمام نرسیدن واکسیناسیون دانشجویان تا پایان مهرماه، با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که آموزش‌های دانشگاه‌ها حضوری نیست و ‌برنامه‌هایی که قبل از پیک پنجم کرونا مبنی بر بازگشایی کلاس‌های دانشگاه‌ها برای ورودی ۹۸ به قبل اعلام شده بود، فعلا منتفی شده است. این در حالی است که محمد زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ۲۱ شهریورماه با مشاهده سرعت‌گرفتن واکسیناسیون دانشجویان، بر این باور بود که می‌توان به بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری دانشجویان امیدوار بود. گویا وزیر بهداشت در این راستا با وزیر علوم هم‌عقیده بود؛ زیرا در  ۲۵ شهریورماه در بازدید از مراکز تجمیعی شهر کرمانشاه اعلام کرد: تلاش می‌شود دانشگاه‌های علوم پزشکی در نیمه مهرماه بازگشایی شود.

دانشجویان برای آموزش ترکیبی و حضوری آماده شوند

دانشجویان با شنیدن خبر بازگشایی دانشگاه‌ها از زبان ۲ وزیر، برای حضور در کلاس‌های حضوری برنامه‌ریزی می‌کردند که محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ۲۸ شهریورماه با بیان اینکه هم‌اکنون کلاس‌های همه دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی برگزار خواهند شد اظهار کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌دلیل پروژه‌هایی که باید تحویل دهند با حفظ شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌توانند در دانشگاه حاضر شوند.

آموزش ترکیبی و حضوری خبری بود که توسط محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در ۲۹ شهریورماه اعلام شد. وی خطاب به دانشجویان اعلام کرد: برای آموزش ترکیبی و حضوری آماده شوند. برنامه‌ریزی شده است با این حجم واکسیناسیونی که صورت می‌پذیرد، دانشگاه‌ها ابتدا به‌ صورت تلفیقی مجازی و حضوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مرحله پروپوزال باز شود. به‌ مرور، دیگر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان کارشناسی نیز بصورت حضوری اضافه می‌شوند.

وضعیت کلاس‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تماس با خبرنگار ایسکانیوز خواهان مشخص شدن وضعیت بازگشایی این دانشگاه در نیمسال تحصیلی جدید شدند. محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ۳۰ شهریورماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت حضوری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: برگزاری‌ کلاس‌های حضوری دانشجویان پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی حداقل ۲ ماه زمان برای اتمام ۲ دوز واکسن و ۲ هفته برای تکمیل شدن دوره اثرگذاری واکسن در نظر گرفته است، پس از این موارد کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری نیست!

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت ۶ مهرماه نیز مهر تاییدی بر سخنان خود در ۱۸ شهریورماه زد و گفت: با اجرای کامل واکسیناسیون دانشجویان و اساتید، تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۱۵ مهر ماه به طور کامل بازگشایی خواهند شد.

ناهماهنگی نهادهای تصمیم‌گیر منجر به آن شد بازگشایی دانشگاه‌ها باری دیگر به تعویق بیفتد. خبر حضوری نبودن کلاس‌های درس را رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در ۱۳ مهرماه اعلام کرد و گفت: در جلسه کمیسیون آموزش مجلس با وزارتخانه‌ها تصمیم گرفتیم فعلا کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری نباشد. مجلس زیر بار فضای آسیب زننده به دانشجویان نمی‌رود.

حاجی‌پور سخنان معاون وزیر درباره برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها را ملاکی برای بازگشایی دانشگاه‌ها تلقی نکرد و افزود: نمی‌توان با برگزاری کلاس‌های پر جمعیت ریسک کرد. به دنبال این ماجرا، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر نیز ۱۶ آبان ماه اعلام کرد: امیدواریم روند واکسیناسیون مهر یا آبان به پایان برسد، اما نمی توانیم زمانی قطعی برای آموزش حضوری اعلام کنیم و بنای ما برای ترم جاری فعلا آموزش مجازی خواهد بود.

دانشگاه‌ها از ۱۵ مهرماه حضوری می‌شود

۲ روز پس از سخنان معاون آموزشی وزارت علوم مبنی بر اینکه نمی‌توان برای آموزش حضوری زمان قطعی اعلام کرد، وزیر علوم زمان بازگشایی دانشگاه‌ها را اعلام کرد و در ۱۸ مهرماه گفت: دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان‌ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت خواهند داشت.

زمان بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با سخنان وزیر علوم مشخص شد، اما سوالاتی در زمینه بازگشایی کلاس‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشجویان این دانشگاه مطرح ایجاد شده بود. احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۹ مهرماه درباره زمان برگزاری کلاس‌های حضوری این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز براساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل خواهد کرد و هر زمان که برای بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام شود، دانشگاه آزاد نیز بازگشایی می‌شود. این امکان وجود دارد که دانشگاه برای تمامی دانشجویان بازگشایی شود.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم ۲۰ مهرماه موارد تازه‌ای را مطرح و بر افزایش سردرگمی دانشجویان دامن زد. وی در این باره گفت: اعلام تاریخ آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ مهر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۱۵ آبان برای دانشجویان کارشناسی، به منزله الزام آموزش حضوری نیست. بلکه دانشگاه‌ها از این تاریخ می‌توانند برای بازگشایی برنامه‌ریزی کنند.

با توجه به اظهارات ضد و نقیض مسئولان در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشجویان سردرگم شده و نمی‌دانند چه مرجعی باید در این زمینه پاسخگو باشد، حتی تاریخ دقیق بازگشایی دانشگاه‌ها نیز مشخص نیست. از طرفی هنوز تمهیدات لازم برای بازگشایی خوابگاه‌ها در نظر گرفته نشده و بسیاری از دانشجویان که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند را نگران کرده است. امیدواریم نهادهای تصمیم‌گیردر زمینه زمان بازگشایی دانشگاه‌ها هر چه سریع‌تر به اتفاق نظر برسند و دانشجویان را از این سردرگمی نجات دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نازنین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      3 0
      واقعا ما از بلاتکلفی و استرس خسته شدیم..صبح بیدار میشیم میگن از مهرماه باز میشه ظهر میگن از ۱۵آبان شب میگن فعلا حضوری نمیشه..مگه جلسه نمیزارن مگه همدیگرو نمیبینن چرا هیچکس هماهنگ نیست چرا یه جواب درست نمیدن..بخاطر شرایط کرونا باید صبر کنیم این ترم چون مجازی بود ساعت کلاس هاو خیلی فشرده برداشتیم خب چرا نمیزارید از ترم بعد که تا اون موقع همه آمادگی داشته باشن..بخاطر کرونا تا مرز ورشکستگی رفتیم تموم خانوادمون کرونا گرفتن باید صبر کنیم تا کامل بهبود پیدا کنیم و یکی دوماه دیگه واکسن بزنیم..کلی از افرداد خانواده رو از دست دادیم:/شما با این شرایط که ورحمون انقد آسیب دیده بیشتر نمک میپاشید رو زخممون...
    • علیرضا IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 0
      حضور دانشجویان در دانشگاه با توجه به وضعیت شکتنده مناطق و جابجایی دانشجویان ولو تحصیلات تکمیلی موجب خستگی مفرط کادر درمان است. همگی مسئولان بهداشتی اجماع نظر دارند که تزریق واکسن ایجاد مصونیت نمیکند و خطر ابتلا کماکان باقی است. تلاش اساتید در ارائه درس از طریق آموزش مجازی ستودنی است. کار کلاسی. انجام پروژه و مباحثه در دروس فضای حضوری را تداعی می کند. حضور در دانشگاه و ابتلا و قرنطینه بعد از آن در صورت عدم فوت منجر میشود که آموزش از طریق مجازی را هم از دست بدهیم. خدای نخواسته با رعایت پروتکل استادی مبتلا شود آیا امکان آموزش مجازی آن استاد امکانپذیر است؟به نطر باید مسئولین آمورشی وضعیت بازگشایی را با دید علمی و همه جانبه ارزیابی کرده سپس تصمیم گیری نمایند. اصرار و اجبار به حضور دانشجویان در دانشگاه و آزمون که در اولین ماه زمستان برگزار میگرددبا توجه به شیوع مجدد و احتمالی بیماری اقدامی غیرکارشناسانه است چون وضعیت را به حالت سابق هدایت میکند. وقتیکه هنوز دغدغه متولیان بهداشت پیک ششم است هرگونه اظهارنظر موجب بی اعتمادی خواهد بود