لزوم حفظ حرمت و جایگاه مرجعیت / نقد به معنای عیار سنجی و به گزینی است

حجت الاسلام مرادی گفت: عیب‌جویی از دیگران نه هنر می خواهد نه تخصص و علم و همچنین رواج این نوع رفتارها در جامعه به اسم انتقاد، حاصلی جز تلخی و نفرت و خشم و ناامیدی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، چهره نام آشنای حوزه خانواده و اخلاق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که انتقاد به مراجع تقلید چگونه باید باشد که به جایگاه مرجعیت خدشه وارد نشود، اظهار کرد: اگر منظور شما از انتقاد، عیبجویی و تخریب است به نظرم کاری ناپسند است و با این تعریف از انتقاد، نقد به هر شخصی از اشخاص جامعه در هر موضوعی، کاری ناپسند و نادرست است. 

وی ادامه داد: عیب‌جویی و اهانت و لجن مال کردن دیگران نه هنر می خواهد نه تخصص و علم و همچنین رواج این نوع رفتارها در جامعه به اسم انتقاد، حاصلی جز تلخی و نفرت و خشم و ناامیدی ندارد.

شهاب مرادی افزود: اگر منظور شما از نقد به معنای عیارسنجی و بِه گزینی و تلاش برای جدا کردن سره از ناسره باشد این کار نیازمند تخصص است و بیان نقد بدون علم و تخصص معمولا در ادامه به هجو و وهن تبدیل می شود و کلامی مستهجن تلقی می شود.

این استاد نام آشنا گفت: انتقاد از هر فردی از افراد جامعه باید عالمانه و منصفانه باشد و شرط دیگر در موارد خاص ادب و احترام مضاعف است. مانند انتقاد از والدین و استاد و مراجع عظام تقلید باید شرط احترام رعایت شود، منظورم فقط پرهیز از بی احترامی نیست بلکه التزام انتقاد کننده در سخن و رفتار به اداء احترام و حفظ جایگاه انتقاد شونده است.

حجه الاسلام شهاب مرادی گفت: واکنش های برخی افراد به فرمایشات اخیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، نقد محسوب نمی شود و واقعا موجب تاسف و ناراحتی مومنین شد و هیچ خردمند منصفی این نوع رفتارها را با مراجع عالی قدر نمی پسندد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =