محمدرضا خاقانی معلم نمونه استان گیلان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز عنوان کرد: به باور من، یادگیری مهارتهای عملی اهمیت بسیار زیادی دارد، نه تنها برای اشتغال، بلکه برای زندگی روزمرهی افراد نیز کاربردی و مفید است. کسی که مهارتی بلد باشد، حتی در سادهترین امور روزمره نیز میتواند مستقل عمل کند. با یادگیری این مهارتها میتوان هم در هزینههای زندگی صرفهجویی کرد و هم به عنوان شغل از طریق آن کسب درآمد کرد. در شرایط امروز اگر کسی مهارت نداشته باشد، نمیتواند از عهده زندگی خود برآید. مهارتهای مختلف میتوانند زمینهای برای اشتغال آینده فرد باشند.
وی افزود: در مدارس نیز شاهد هستیم که برخی دانشآموزان به واسطهی علاقه به یک مهارت، در آن زمینه پیشرفت چشمگیری پیدا میکنند. بهعنوان نمونه، دانشآموزی داشتیم که علیرغم ضعف در دروس نظری، در آشپزی استعداد زیادی داشت و حالا همان مهارت را به حرفه تبدیل کرده است و از طریق آن کسب درآمد میکند، یا دانشآموز دیگری به انیمیشنسازی علاقهمند بود و امروز در این حوزه فعالیت حرفهای دارد.
خاقانی در ادامه با اشاره به اهمیت یادگیری مهارت در مدارس تاکید کرد: یادگیری مهارت، فقط مختص هنرجویان هنرستان نیست. در مدارس نظری هم باید بستری فراهم شود که دانشآموزان با مهارتهای عملی و کاربردی آشنا شوند. به نظر من اگر برنامهریزی آموزشی به گونهای باشد که دو روز در هفته به دروس نظری، یک روز به ورزش و یک روز به مهارتآموزی اختصاص پیدا کند، هم انگیزه دانشآموزان افزایش مییابد و هم کارآمدی آموزش بالا میرود.
معلم نمونه با اشاره کمبود امکانات در هنرستانها ادامه داد: متأسفانه در برخی مدارس، امکانات برای آموزش مهارتها محدود است. اما مهمتر از نبود امکانات، کمبود انگیزه در برخی معلمان است. من شخصاً سعی میکنم اگر ابزاری در مدرسهای وجود ندارد، با هزینه شخصی تهیه کرده و با خودرو خودم به مدرسه منتقل کنم. این کارها را با علاقه انجام میدهم، چون معتقدم اگر معلم خودش توانمند باشد، انگیزه خواهد داشت و انگیزه، زیربنای یک تدریس موفق است.
وی در ادامه گفت: پس از دوران کرونا، استفاده از ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی در آموزش گسترش یافته است. دانشآموزان حتی گاهی در برخی زمینهها جلوتر از معلمان حرکت میکنند اما چون استفاده از این ابزارها هنوز هدفمند نشده، باید با سیاستگذاری صحیح، زمینه استفاده مفید از آنها فراهم شود.
معلم نمونه تاکید کرد: در دانشگاه نیز شاهد هستم که برخی دانشجویان با علاقه وارد حرفهی معلمی میشوند و بسیار خلاق و پرانرژی هستند، اما در مقابل، برخی دیگر که به اجبار وارد این مسیر شدهاند، هنوز شیوههای سنتی تدریس را دنبال میکنند و این برای آموزش مهارتها یک چالش است. در دانشگاههایی مانند شهید رجایی، فضا و امکانات مناسبی برای آموزش مهارتها فراهم شده، اما در سایر دانشگاهها گاهی این امکانات ناکافی است.
وی افزود: به همکاران توصیه میکنم که روی توانمندسازی خودشان تمرکز کنند. معلمی که توانمند باشد، حتماً انگیزه دارد و میتواند تأثیرگذار باشد. یکی از راهکارهای مهم نیز تلفیق دروس است. برای مثال، ترکیب درس مطالعات اجتماعی با کار و فناوری یا هنر میتواند به پروژههایی منجر شود که جذاب و کاربردی هستند؛ مانند ساخت یک نقشهی الکترونیکی از کشور که در آن شهرها با چراغهای مختلف روشن میشوند و مفاهیم جغرافیایی و فناوری با هم تلفیق میشوند.
خاقانی درپایان گفت: تعامل میان معلمان در حوزههای مختلف، کلید پیشرفت در آموزش مهارتمحور است. امیدوارم آموزش و پرورش با فراهم کردن زمینه مناسب و تقویت انگیزه معلمان، بتواند نقش مؤثرتری در تربیت دانشآموزان توانمند و مهارتمند ایفا کند.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام /
نظر شما