کرونا مانع شکل‌گیری هویت دانشجویی در ورودی‌های جدید شده است

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر ضرورت بازگشت دانشجویان به دانشگاه تاکید کرد و گفت: ورودی‌های ۲ سال گذشته دانشگاه، هنوز هویت دانشجویی را درک نکرده‌اند و اصلا احساس نمی‌کنند که دانشجو هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مجازی شدن آموزش‌های دانشگاهی در 2 سال گذشته سبب شده است که دانشجویان نو ورود هرگز تجربه بودن در فضای دانشگاه و تعامل با استادان و دانشجویان را نداشته باشند. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند این دانشجویان هنوز نتوانسته‌اند هویت دانشجویی را درک کنند.

عطاالله محمدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که شرایط انزوای حاصل از پاندمی نوعی ناامیدی و بدبینی نسبت به آینده برای دانشجویان ایجاد کرده است، اظهار کرد: دانشجویانی که به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه می‌کردند معمولا با مشکلاتی مانند انزوا، قطع ارتباطات اجتماعی، افسردگی و اضطراب و مشکلات تحصیلی مواجه بودند.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به این که برخی دانشجویان در سوگ هستند چون یکی از اعضای خانواده خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند، افزود: به همین دلیل، پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، مراجعات مراکز مشاوره افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سوگواری در دوران کرونا ناتمام می‌ماند. به این معنا که شرایط کرونا سبب شد که افراد نتوانند مراحل سوگواری را به درستی پشت سر بگذارند. در نتیجه برای برخی دانشجویان مشکلات روانشناختی ایجاد می‌شود.

محمدی درباره نگرانی دانشجویان در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: بیشتر دانشجویان تمایل دارند که به دانشگاه برگردند. به نظر من، مجازی بودن آموزش‌ها در مقایسه با حضوری شدن، آسیب بیشتری برای دانشجویان داشته است. چرا که شرایط کرونا، ماندن در خانه، دروس مجازی و سبک زندگی بهم ریخته فعلی مشکلات و آسیب‌های بیشتری برای دانشجویان داشته است.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت دانشجویان در بازگشت به دانشگاه، بیان کرد: اگر شرایط سلامت دانشجویان فراهم شود، یعنی واکسن زده باشند، پروتکل‌ها رعایت شود و خوابگاه‌ها از نظر بهداشتی مناسب‌سازی شوند، دانشگاه حضوری برای دانشجویان به مراتب بهتر است.

وی با بیان این که بازگشت به دانشگاه مزایای زیادی برای دانشجویان دارد، افزود: به همین دلیل، سختی‌هایی که ممکن است دانشجویان به دلیل تغییر شرایط از آموزش مجازی به آموزش حضوری تجربه کنند، اهمیت چندانی ندارد.

محمدی با اشاره به این که آسیب‌های جسمی ناشی از کرونا به مراتب مهم‌تر از آسیب‌های روانی هستند، یادآور شد: سختی‌های این تغییر عادت در مقایسه با محاسن بازگشت به دانشگاه بسیار جزئی است. اضطراب و نگرانی دانشجویان، قابل توجه نیست.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: ورودی‌های ۲ سال گذشته دانشگاه، هنوز هویت دانشجویی را درک نکرده‌اند و اصلا احساس نمی‌کنند که دانشجو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =