صدا و سیما به ضد واکسن ها تریبون داده است/ شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه ها

یک متخصص بیوتکنولوژی معتقد است ایران هنوز آمادگی بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را ندارد، بازگشایی وقتی امکان‌پذیر است که بیش از ۸۰ درصد کل جامعه دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با عنوان «بررسی پروتکل‌های بازگشایی دانشگاه‌ها» با حضور مصطفی نوری‌زاده دکترای بیوتکنولوژی و محمدرضا هاشمیان فوق تخصص آی سی یو و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، چهارشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

نوری‌زاده درباره تاثیر واکسیناسیون در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا، اظهار کرد: مطمئنا واکسیناسیون موثر بوده و کاهش آمار فوتی‌های دنیا نشان‌دهنده این ادعاست. همچنین می‌توان به مطالعاتی که در مورد واکسن‌ها انجام گرفت، مراجعه کرد.

این دکترای بیوتکنولوژی با بیان این که واکسن سینوفارم غیر از چین در شیلی، بزریل، بحرین و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: مطالعه‌ای در بحرین انجام شد که تاثیر واکسیناسیون با واکسن‌های سینوفارم، آسترازانکا و فایزر بررسی کرد و نتایج آن نشان داد که واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر محسوس بوده است.

وی با اشاره به این که در ابتدا انتقاد ما این بود که سینوفارم برای زیر ۶۰ سال مناسب است، گفت: چون مطالعات برای زیر ۶۰ سال بود. البته برای دانشجویان این واکسن مناسب است. اگر این واکسن‌ها موثر نبودند، کشورهای زیادی از آن استفاده نمی‌کردند.

نوری‌زاده با تصریح بر این که همه واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای سفر به خارج از کشور هم قابل قبول است، تاکید کرد: اخیرا انگلیس هم اعلام کرد که افرادی که سینوفارم تزریق کرده باشند می‌توانند به این کشور سفر کند.

این دکترای بیوتکنولوژی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود پاندمی تمام خواهد شد، افزود: من معتقدم کرونا از یک جایی قطع خواهد شد و دیگر وجود نخواهد داشت چون این ویروس هم خانواده سارس و مرس است و آنها هم رفتند.

وی با اشاره به این که ویروس همه جا است و به همین دلیل برخی افرادی که واکسن زده‌اند هم مبتلا می‌شوند، گفت: اما این نگران‌کننده نیست و به نظر من، در آینده هر سال لازم نیست، واکسن بزنیم.

نوری‌زاده درباره واکسیناسیون دانشگاه‌های جهان یادآور شد: برخی دانشگاه‌های دنیا مانند ترکیه بازگشایی شده‌اند؛ اما من مخالف بازگشایی هستم. بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران زود است و شرایط به طور کامل رعایت نشده است.

این دکترای بیوتکنولوژی با تصریح بر این که همه مسئولان موافق بازگشایی نیستند، افزود: وقتی شرایط بازگشایی فراهم می‌شود که بالای ۸۰ درصد جامعه واکسن زده باشند و این افراد هر دو دوز را تزریق کرده باشند و سه هفته هم گذشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر من، اعلام آمار باید بر اساس تعداد کل افراد جامعه باشد و نباید تنها به آمار بالای ۱۲ سال یا ۱۸ سال اکتفا کرد. گفته می‌شود که ۸۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال یک دوز واکسن گرفته‌اند؛ اما واقعیت این است که شاید ۴۰ تا ۵۰ درصد کل جامعه واکسن زده‌اند.

نوری‌زاده با بیان اینکه افرادی که قصد واکسن زدن داشتند، واکسینه شده‌اند، افزود: مشکل امروز این است که باید سایرین را متقاعد کنیم. مشکل دیگر هم این است که هیچ قانونی در وزارت بهداشت قبلی برای رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی تنظیم نشد. در حالی که باید قانونی وجود داشته باشد که با کسانی که ماسک نمی‌زنند برخورد شود یا افرادی که اطرافیان‌شان مبتلا هستند، قرنطینه شوند.

این دکترای بیوتکنولوژی اولویت بازگشایی را با دروس آزمایشگاهی یا افرادی دانست که در حال فارغ‌التحصیلی هستند و گفت: به نظر من، درس‌های تئوری باید همچنان مجازی بمانند. همچنین فضاهای خوابگاه‌ها گسترش پیدا کرده و از هتل‌ها و خانه‌های معلم استان‌ها استفاده شود.

وی تاکید کرد: هر چقدر تجمع کاهش پیدا کند، گردش ویروس کمتر خواهد شد. واکسیناسیون، تهویه و رعایت بهداشت قطعا راهکار خوبی است. یک راهکار این است که ابتدا دانشگاه‌هایی که دانشجوی بومی دارند بازگشایی شوند و پس از سنجش شرایط، اگر نتیجه قابل قبول بود، سایر دانشگاه‌ها باز شوند.

نوری‌زاده با بیان این که کرونا با تنفس و صحبت کردن منتقل می‌شود، اظهار کرد: اگر امتحانات بدون صحبت و ازدحام برگزار شود. مشکلی برای امتحانات حضوری نیست. چون احتمال بیماری در کلاس و رستوران و کافی‌شاپ بسیار بیشتر از جلسه امتحان است.

این دکترای بیوتکنولوژی با اشاره به این که باید به افراد ضد واکسن پاسخ قانع‌کننده داده شود، گفت: صداو سیما به ضدواکسن‌ها تریبون داده است؛ اما فرصتی برای پاسخگویی به آن‌ها فراهم نکرده است.  از مردم دعوت می‌کنم که واکسن بزنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1118069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =