دفاع از پایان‌نامه‌ها از آذرماه حضوری خواهد شد/ پیگیری جذب خارج از چارچوب اعضای هیات علمی

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی‌ گفت: کلیه فعالیت‌های هیئت علمی به صورت حضوری در دانشگاه خواهد بود تا دانشجویان را راهنمایی کنند، از طرفی دفاع از پایان‌نامه‌ها از آذرماه به بعد حضوری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعد از ظهر امروز ۲۳ آبان در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علامه مولود انقلاب است و از ترکیب چندین دانشگاه از سال‌۱۳۶۳ تشکیل شد. این دانشگاه امروز بزرگترین دانشگاه غرب آسیاست و دارای بیش از ۵۵۰ هیئت علمی‌ و بیش از ۱۱‌ هزار دانشجو و ۱۷پژوهشکده و مرکز پژوهشی است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. یکی از سیاست‌های ما افزایش پذیرش دانشجویان خارجی است‌، برنامه ریزی افق ۵ سال آینده را برای دانشگاه در دستور کار داریم و استادان، کارکنان و دانشجویان در این برنامه نقش‌آفرینی خواهند داشت.

تحول در علوم انسانی برنامه محوری دانشگاه علامه طباطبایی است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی‌ گفت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دانشگاه علامه تحول در علوم انسانی است. این موضوع یکی از ایده‌هایی است که بعد از انقلاب پیگیری  می‌شود. می‌کوشیم در مسیری حرکت نکنیم که دیگران در آن قدم برداشته‌اند. یکی از مباحث جدی تحول در علوم انسانی، اصلاح برنامه درسی توسط شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اساتید پیوندی با این برنامه‌ها برقرار نکرده و ممکن است استاد در کلاس‌ها دیدگاه خود را داشته باشند. می‌کوشیم موضوع تحول در علوم انسانی را به گفتمان علمی تبدیل می‌کنیم.

وی افزود: برخی تحول در علوم انسانی را دور ریختن علوم انسانی می‌دانند، در حالی که ما باید در راستای غنای دانش بشری بکوشیم. علوم انسانی باید کاربردی، بومی، اسلامی و به روز شود. علوم انسانی با علوم طبیعی مثل فیزیک تفاوت دارد و تحت تاثیر فرهنگ و اجتماع قرار می‌گیرد. تحول در علوم انسانی در جهت توسعه بشری است.

معتمدی خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی یکی از اهداف دانشگاه است. در این راستا، در نظر داریم تبادل استاد، دانشجو برنامه‌های مشترک با سایر دانشگاه‌های جهان داشته باشیم. باید بررسی شود دانشگاه‌های جهان چه نظریه‌هایی را مدنظر دارند. ما با تکیه بر توان اساتید دانشگاه در نظر داریم دیپلماسی علمی را محقق کنیم.

وی‌ اضافه کرد: در نظر داریم ارتباط صنعت با جامعه را افزایش دهیم. باید دانش علوم انسانی را بانیاز جامعه پیوند دهیم. در این راستا می‌کوشیم برنامه‌های درسی جنبه مهارتی پیداکند تا دانشجویان بتوانند نقش‌آفرینی داشته باشند. از طرفی راه‌اندازی مراکز رشد در حوزه علوم انسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راه اندازی کلینیک‌های تخصصی حقوق و ... بااستفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید را در دستور کار داریم.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: تاسیس صندوق‌ علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از اعتبارات دستگاه ها به صندوق ریخته می‌شود دستگاه ها با صندوق مرتبط می‌شوند تا بتوانند مشکلات خود را از طریق دانشگاه‌ها حل کنند.

وی اظهار کرد: امروز نگاه جامعه به علوم انسانی مناسب نیست.اگر کارکردها و کنش‌ها نقش آفرینی علوم انسانی را در جامعه نشان‌ دهیم، می‌توانیم این دیدگاه را تغییر دهیم.

معتمدی بیان کرد: سیاست دانشگاه علامه در زمینه بازگشایی با سیاست‌های وزارت علوم و ستادملی کرونا گره خورده است. اصلی‌ترین بحث در بازگشایی سلامت استاد و دانشجواست. سیاست کلی وزارت علوم بازگشایی به صورت گام به گام است. ازآنجایی که شرایط استان ها نسبت به یکدیگر متفاوت است و  این اختیار داده شده که استان‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت باشند.

دفاع پایان‌نامه‌ها از آذر حضوری می‌شود

وی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها علامه گفت: کلیه فعالیت‌های هیئت علمی به صورت حضوری در دانشگاه خواهد بود تا دانشجویان را راهنمایی کنند، از طرفی دفاع از پایان‌نامه‌ها از آذرماه به بعد حضوری می‌شود. در گام اول دانشجویان دکتری ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ را حضوری اعلام کردیم که آذر ماه به صورت حضوری در کلاس درس حاضر باشند، در مقطع کارشناسی کلاس عملی از آذر ماه حضوری می‌شود.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی افزود: من به تنوع سلایق اعتقاد دارم و به آن احترام می‌گذارم، سرزندگی محیط علمی در گرو مواجهه با افکار مختلف است. این افکار زمانی در تضارب یکدیگر قرار می‌گیرند رشد کرده و زمینه ارتقای موضوع را فراهم می‌کنند. ما از این موضوع استقبال می کنیم. ما باید به اندیشمندان جامعه فرصت دهیم، فضا باز است و شرایطی را فراهم می‌کنیم که دانشجویان بتوانند نظرات و سلایق خود را بیان کنند. دانشگاه علامه نمی‌تواند میدان کنشگری فعالان سیاسی بیرون باشد. آنچه از دانشگاه نشات می‌گیرد، بسیار میمون و مبارک است. در انتصابات هم اینگونه نبوده که مدیران برخوردها حذفی داشته باشند و مدیران همان تفکری را دارند که من نیز به آن معتقدم و باید نظرهای مختلف عنوان شود. مخصوصا در فضای علمی باید اینگونه باشد و حتما در پی آن از رویکردهایی که برای حل مشکلات کمک می‌کند، استقبال می‌کنیم.

توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار دانشگاه علامه طباطبایی است

وی اضافه کرد: توسعه خوابگاه‌های متاهلی را در دستور کار داریم، ازطرفی پراکندگی دانشکده و خوابگاه‌ها مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده‌است. امیدوارم بتوانیم ردیف‌های‌ پایداری‌ را برای طرح‌های جدی داشته باشیم. در حوزه تملک دارایی ۷۰ درصد بودجه تامین شده است.

معتمدی افزود: مرجعیت علمی جوانب مختلفی دارد. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجوددارد پراکندگی فعالیت‌ها هیئت علمی است. هر استاد نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها به دقت وارد شود. اگر هر گروه بتواند محورهای اصلی حرکت خود را در حوزه‌های مختلف مشخص کند بسیار مطلوب است. به عنوان مثال مشخص شود تحول در علوم انسانی در یک گروه خاص چگونه رخ می‌دهد. اگر استادان بتوانند پروژه‌های کلان تعریف کنند، این موارد هم به منبع در حوزه تخصصی خود تبدیل‌ شود و از دل آن چندین پایان‌نامه هدایت شود، بسیار مطلوب است‌. در چنین شرایطی به مرور مرجعیت علمی خواهد رسید. شبکه‌ای از اساتید در سطح کشور حتی‌ در سطح بین‌المللی می‌توانند زمینه‌های هم افزایی را افزایش دهند. راه‌اندازی قطب‌های علمی و پژوهش و مواردی که در فوق‌به آن اشاره شد، می‌تواند در راستای رسیدن به مرجعیت علمی کمک کند.

وی درباره حواشی برخی اساتید از جمله حواشی مسائل سیاسی یا جذب خارج از چهارچوب در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یک تیم برای این امر در نظر گرفته شده تا ببینیم این مسئله چقدر جدی است. این موضوع در حال حاضر توسط مدیریت معاون آموزشی پیگیری می‌شود.

پرونده‌های بوسیه در حال پیگیری است

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده بورسیه‌های این دانشگاه گفت: چند نفری مدعی هستند که حقوقشان تضییع شده است، در حال حاضر در حال بررسی سوابق این افراد هستیم. در این پرونده حداقل ۳ نفر هستند که به ما مراجعه کردند و به دنبال استیفای حقوق خود هستند که ما بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد. شکایت برخی از این افراد به دیوان رفته و برخی دیگر به این مرحله نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =