اتفاق عجیب؛ کمبود خوابگاه و امکانات در دانشگاه‌ها با وجود ۵۴ درصد صندلی خالی!

مسئولان آموزش عالی کشور با وجود خالی ماندن ۵۴ درصدی صندلی‌های دانشگاه‌ها باز هم از کمبود خوابگاه گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دیگر مثل قدیم نیست که کنکوری‌ها به امید قبولی در دانشگاه خودشان را به آب و آتش بزنند، آن‌قدر صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد که سر کمتر کسی از تحصیل بی‌کلاه می‌ماند. تعداد این صندلی‌ها هم کم نیست؛ بر اساس آخرین اعلام معاون پژوهشی وزارت علوم در سال ۹۹، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ صندلی خالی در دانشگاه وجود دارد.

هنوز آماری از صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها برای تمامی مقاطع تحصیلی در سال جاری توسط مسئولان اعلام نشده است، اما با مقایسه آمار ثبت‌نام کنندگان و پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری می‌توان ادعا کرد ۵۳۷ هزار و ۸۱۰ صندلی خالی در دانشگاه‌ها انتظار دانشجویان را می‌کشد. صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها هر چند مسئولان را به فکر بازنگری سیاست‌ها یا طرح‌هایی مانند ساماندهی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها انداخته است، اما برای دانشجویان می‌تواند نوید بخش افزایش امکانات رفاهی و آموزشی باشد؛ طبیعتاً هر چه تعداد دانشجویان در دانشگاه‌ها کمتر باشد، امکان اینکه دانشجویان از خدمات رفاهی و آموزشی بهره‌مند شوند افزایش پیدا می‌کند. اگر این تصویر در ذهن شما هم شکل گرفته است، سخت در اشتباهید!

ظرفیت خوابگاه‌ها باید ۲ برابر شود

با شنیدن کلمه خوابگاه دانشجویی تصویر چند دانشجو در ذهن‌هایمان شکل می‌گیرد که دور هم نشسته‌اند و درس می‌خوانند. اما نگاه بهت زده وزیر بهداشت هنگام بازدید اخیرش از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران گویای واقعیت ماجراست. این امر تنها بخشی از زندگی خوابگاهی و تنها برای  است که رسانه‌ای شده است. باید خوابگاهی باشید تا شلوغی اتاق‌ها را هنگام درس خواندن درک کنید یا برای پختن غذا یا رفتن به سرویس بهداشتی چند ده دقیقه در صف بمانید. 

 سقف خوابگاه‌هایی که هم‌اکنون در دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد  ۲۰۲ هزار نفر برآورد شده است. البته این ظرفیت در حالت عادی در نظر گرفته شده است. اگر بخواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی را در خوابگاه‌های دانشجویی اعمال کنیم، باید تعداد دانشجویان در هر اتاق ۶ نفره به ۳ نفر کاهش پیدا کند. به قول هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان باید ۱۰۱ هزار نفر به سقف خوابگاه‌های کشور اضافه شود تا تمام دانشجویان غیر بومی نیز بتوانند در دانشگاه‌های کشور حضور پیدا کنند. 

در حال حاضر تنها چند روز به اول آذر ماه باقی مانده است؛ زمانی که برای بازگشایی دانشگاه‌ها در نظر گرفته است. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که سازمان امور دانشجویان چگونه می‌تواند در این مدت کم ظرفیت خوابگاهی خود را ۲ برابر کند. هاشم داداش‌پور در این باره گفت: برای اینکه خوابگاه را برای دانشجویان بومی تأمین کنیم نیازمند یک بازه زمانی هستیم. در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه این کار عملیاتی می‌شود بنابراین شرایط در حال آماده شدن است دغدغه وزیر علوم و معاونان و رؤسا دانشگاه‌ها نیز این است که بزودی شاهد از سرگیری کامل دانشگاه‌ها باشیم.

وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

آماری از کمبود خوابگاه‌های دانشگاه‌ علوم پزشکی برای بازگشایی کامل دانشگاه‌ها وجود ندارد، اما چندی پیش مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از بازسازی و بهسازی ۲۲ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایام شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد و اعلام کرد: می‌کوشیم فضای مناسبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای حضور حداکثری دانشجویان در دوران پسا کرونا ایجاد شود و همواره در تلاش است کمبودهای رفاهی دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌ها روز به روز کم‌رنگ‌تر شود.

با توجه به آمار خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور که از سوی مسئولان اعلام شده همچنین گلایه‌هایی در زمینه مشکلات رفاهی که توسط شورای صنفی دانشگاه‌ها مطرح شده است، می‌توان دریافت کمبود خوابگاه حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در کشور وجود داشته است و با توجه به شیوع کرونا ضرورت دارد تعداد این خوابگاه‌ها حداقل دو برابر شود.

اگر این کمبود را در یک کفه ترازو و کاهش صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها که در دانشگاه را در کفه دیگر ترازو در نظر بگیریم، انتظار می‌رود بین دو کفه ترازو توازن برقرار شود، اما با وجود خالی بودن صندلی‌ها بسیاری از مسئولان باز هم از کمبود خوابگاه گلایه داشته و بر افزایش ظرفیت آن تاکید دارند. در چنین شرایطی این‌ سوال مطرح می‌شود که چطور با وجود خالی ماندن ۵۴ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها باز هم در حوزه خوابگاه با کمبود مواجه هستیم؟ 

انتهای پیام/

کد خبر: 1118525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =