اعلام آمادگی آمریکا برای بازگشت متقابل به برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد واشنگتن آماده بازگشت متقابل مشترک به پایبندی به برجام است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در آستانه از سرگیری مذاکرات میان ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام ادعاهای مقامات آمریکایی را تکرار کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ما  همچنان معتقدیم بازگشت متقابل مشترک به پایبندی به برجام بهترین و موثرترین ابزار برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای است.

وی با اشاره به شش دور مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین گفت که امیدواریم ایران در مذاکرات وین، پیشرفت های شش دور قبلی مذاکرات را ادامه دهد.

ند پرایس که سخنان روز گذشته خود را امروز نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران تکرار می کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات دولت بایدن برای تسهیل مذاکرات گفت که ما آماده انجام گام های یکجانبه نیستیم . آماده ایم برای بازگشت مشترک متقابل به برجام اقدام کنیم.

این اظهارات ند پرایس در حالی است که واشنگتن از برجام خارج شده و تهران برغم نقض برجام از سوی آمریکا و بد عهدی اروپایی ها از این توافق بین المللی خارج نشده است.

مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران قرار است هشتم آذر (۲۹ نوامبر) در وین برگزار شود.

تا کنون ۶ دور مذاکره در وین میان ایران و گروه چهار به علاوه یک انجام شده است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تصریح کرد: باید روی جدی بودن مذاکرات وین تمرکز کرد. تمرکز ما بر رفع تحریم های ظالمانه است و آمریکا هم هیچ گزینه ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته ای ندارد.

وی یادآورشد که ما به فعالیت های هسته ای خود و توسعه آن مطابق با مفاد توافق هسته ای ادامه خواهیم داد. ما خواهان ضمانت هایی درخصوص رفع تحریم ها هستیم و واشنگتن هم باید آن را در مذاکرات وین ارایه کند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر توافق هسته ای برخورداری ایران از آن را تضمین نکند، پنجره توافق هسته ای تا ابد باز باقی نخواهد ماند.

ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =