خلا وجود رتبه‌بندی منجر به خروج معلمان تحصیل‌کرده از آموزش و پرورش می‌شود

سوسن یزدانی عنوان کرد: برخی از معلمان پس از ادامه تحصیل به دلیل عدم رتبه‌بندی واقعی از آموزش و پرورش خارج و به آموزش عالی پیوسته‌اند بنابراین خروجی آموزش و پرورش روز به روز بیشتر از ورودی آن شده است.

سوسن یزدانی؛ کارشناس آموزش و پرورش و دکتر معلم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به مشکلات جذب نیرو در این وزارت خانه گفت: متاسفانه چند سالی است که آموزش و پرورش در تامین نیروی انسانی به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و سو مدیریت دچار چالش شده است. به طوری که ورودی‌ها با خروجی‌ها در این وزارت خانه توازنی ندارند. به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین موانع در این عدم توازن تاسیس دانشگاه فرهنگیان بدون ایجاد بسترهای لازم بوده است چرا که با تاسیس این دانشگاه  در حقیقت تامین کنندگان اصلی نیروی انسانی آموزش و پرورش که دانشگاه‌های بزرگ و توانمند بودند، متوقف شدند.

بیشتر بخوانید

چرا رتبه بندی معلمان در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد؟

او ادامه داد: این دانشگاه‌ها که سال‌ها در کنار رشته‌های محض، شاخه دبیری اغلب رشته‌ها را هم جذب داشته‌‍اند از جهت علمی و آموزش مهارت‌های معلمی و دروس تربیتی توانمند بوده‌اند و همه ساله تعداد زیادی از داوطلبان مستعد کنکور سراسری را جذب و تربیت می‌کردند اما بعد از تاسیس دانشگاه فرهنگیان که نه از جهت فضای آموزشی و نه از جهت هیئت علمی در سطح دانشگاه‌های متوسط هم نیستند به جذب دانشجو معلمان پرداختند.

یزدانی توضیح داد: با توجه به این ضعف‌ها قطعا هدف از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم با دانش و مهارت و کارآمد نبوده بلکه به طور حتم هدف تنگ کردن حلقه گزینش و نظارت بیشتر بر مسایل اعتقادی و سیاسی و مذهبی بوده است. در نهایت هم به جهت عدم ظرفیت کافی در جذب و تربیت معلمان،  آموزش و پرورش در سال‌های اخیر از جهت تامین نیروی انسانی با چالش جدی روبه رو شد. به همین دلیل هر از گاهی با آزمون‌های استخدامی از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها نیز نیرو جذب می کند که البته در این میان باز وجود سهمیه‌های ایثارگران و نیز سهمیه‌های حوزه علمیه نیز اهمیت و ترجیح گزینش اعتقادی و سیاسی و مذهبی بر گزینش‌های علمی و مهارتی و ... را نشان می‌دهد.

او افزود: البته این تعداد جذب چه از طریق دانشگاه فرهنگیان و چه نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی و سهمیه‌ها جذب می‌شوند به دلیل عدم تناسب ورودی‌ها و خروجی‌ها،  روز به روز چالش آموزش و پرورش در این زمینه جدی‌تر می‌شود. بخصوص آنکه متاسفانه این وزارت خانه در سال‌های اخیر هیچ تلاش جدی‌ برای نگاهداشت معلمین توانمند و در آستانه بازنشستگی نداشته است.  متاسفانه حتی برخی از معلمان پس از ادامه تحصیل به دلیل عدم رتبه‌بندی واقعی و مناسب از آموزش و پرورش خارج و به آموزش عالی پیوسته‌اند بنابراین خروجی آموزش و پرورش روز به روز بیشتر از ورودی آن شده است.

این کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: البته یکی دیگر از موانع جذب نیروهای مستعد و توانمند در آموزش و پرورش در این سال‌ها تنزل وجهه اجتماعی معلمان است. حقوق پایین نسبت به سایر کارمندان، عدم اجرای قوانین وضع شده به بهانه کمبود بودجه سبب شده است که انگیزه ادامه کار معلمی را چه برای نیروهای توانمند در بدنه آموزش و پرورش و چه برای دیگر تحصیل‌کردگان توانمند از میان برود و نتیجه آنکه نیروهای توانمند در آموزش و پرورش از طرق بازخرید، بازنشستگی زودهنگام و پیوستن به آموزش عالی از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و از سوی دیگر نیروهای نخبه از پیوستن به این وزارت خانه اجتناب می‌کنند. در نهایت آموزش و پرورش این سال‌ها به شیوه‌های مختلف و از طریق اجحاف به گروه‌های مختلف سعی در جبران کمبود معلم کرده است که پیامدها و آسیب‌های فراوانی را در جامعه به بار آورده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نوراحمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      خیلی عالی بود
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      صحبت هاشون درباره ی دانشگاه فرهنگیان اصلا قابل قبول نیست.....