پشت پرده ضرب‌الاجل آمریکا برای توافق لبنان و اسرائیل

بعد از ضرب الاجل آمریکا به لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص رسیدن به توافق برای ترسیم مرزهای دریایی سوالاتی درباره پشت پرده این موضع آمریکا مطرح می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، چند هفته قبل «عاموس هوخشتاین» میانجی جدید آمریکایی در روند مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد تا مارس 2022 به دو طرف مهلت داده تا در این زمینه به توافق برسند.

این مسئول آمریکایی همچنین تهدید کرده که در صورت عدم توافق طرفین برای ترسیم مرزهای دریایی،  میانجیگری وی در مذاکرات مذکور متوقف خواهد شد. اما اهداف پشت پرده اقدام جدید آمریکا چیست؟  آیا آمریکایی‌ها در خلال کسب امتیاز برای طبقه سیاسی حامی خود در لبنان قبل از انتخابات پارلمانی این کشور هستند و یا قصد دارند منافع اسرائیل را برای شروع  حفاری در میدان «کاریش» تامین کنند.

در همین زمینه یک منبع آگاه به پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی در گفتگو با النشره اعلام کرد، مشکلات متعدد لبنان به ویژه در سطح سیاسی موجب تاخیر در تصمیم گیری برای تعیین ساز و کار روند مذاکرات غیر مستقیم جهت ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی می شود؛ زیرا «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در سال 2013 در یک دولت موقت قرار داشت که تشکیل جلسه نمی‌داد و امروز نیز همین اتفاق در حال تکرار شدن است.  همه این مسائل بخش نفت و گاز لبنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود، طبق اطلاعات موجود قرار بود  مجوز اکتشاف حفاری در منطقه آبی لبنان در سال 2019 صادر شود اما این امر به دلیل شیوع اپیدمی کرونا و اوضاع وخیم سیاسی و فروپاشی اقتصادی لبنان که همچنان ادامه دارد به تعویق افتاد. اکنون نیز ساز و کار برای آغاز حفاری و اکتشاف انرژی  مجدداً آغاز شده و «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان این موضوع را پیگیری می‌کند. اما همچنان به دلیل شرایط نامناسب سیاسی، امنیتی و اقتصادی که لبنان در آن قرار دارد نمی توان اطمینان داشت که نتایج این اقدامات برای لبنان مثمرثمر باشد.

کارشناسان همچنین درباره معیارها و شرایطی که برخی شرکتها جهت حفاری در منطقه آبی لبنان تعیین می کنند، هشدار می‌دهند.

این منبع لبنانی در ادامه تاکید کرد، ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی باید قبل از شروع کار اکتشاف نفت و گاز انجام شود تا منطقه اقتصادی لبنان به رسمیت شناخته شود.  متاسفانه در حال حاضر بنا به دلایل و موانع سیاسی مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزها به تعویق افتاده و اقدامات لازم جهت حفاری در منطقه آبی لبنان صورت نگرفته است.

منبع مذکور در ادامه گفتگو با النشره به اظهارات میانجی آمریکایی اشاره کرد که گفته بود تا زمانی که مرزبندی دقیق صورت نگیرد کار حفاری در منطقه مورد مناقشه لبنان و فلسطین اشغالی انجام نخواهد شد. اما این اظهارات مقام آمریکایی با عملکرد  رژیم صهیونیستی که بدون توجه به عدم ترسیم مرزهای دریایی دقیق با لبنان اقدام به حفاری در منطقه مورد مناقشه کرده، تناقض دارد.

بر همین اساس سوالاتی به وجود می آید مبنی بر این که چرا آمریکا ضرب الاجل توافق میان لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرزهای دریایی را تا مارس 2022 تعیین کرده است؟ آیا قصد دارد با این کار به بحرانهای لبنان دامن زده و برای نیروهای سیاسی حامی خود در این کشور جهت پیروزی در انتخابات پارلمانی امتیاز کسب کند؛ به ویژه اینکه ایالات متحده در تلاش است تا تیم رئیس جمهوری و متحدان آن را  برای مانع تراشی در روند ترسیم مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزی  و در نتیجه محروم ماندن لبنان از ثروتهای نفتی و گازی خود متهم کند،  و یا اقدام مذکور واشنگتن  جهت محافظت از منافع رژیم صهیونیستی انجام شده است.

پرواضح است که آمریکایی‌ها به خوبی میدانند لبنان درحال حاضر شرایط بحرانی بدی را پشت سر می‌گذارد و در میان وخامت اوضاع اقتصادی و همچنین بحران به وجود آمده با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و در شرایطی که دولت لبنان حتی قادر به تشکیل جلسه نیست، مسئولان این کشور نمی‌توانند درباره سازوکار توافق با رژیم صهیونیستی جهت ترسیم مرز دریایی به توافق برسند.

بنابراین در صورتی که لبنانی‌ها شرایط لازم برای ورود به مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی در این پرونده را نداشته باشند، به مانع تراشی در روند ترسیم مرزها متهم شده و در نتیجه صهیونیست‌ها توجیه لازم برای ادامه حفاری غیرقانونی در منطقه مورد مناقشه با لبنان را خواهند داشت.

بسیاری معتقدند  مسئولان لبنانی به دلیل اقدامات اشتباهی که در خصوص این پرونده انجام داده‌اند  فعلاً گرفتار آن هستند؛  چرا که این مذاکرات همزمان با درخواست لبنان برای پس گرفتن حقوق کامل خود در  مرز دریایی با فلسطین اشغالی متوقف شد و بعد از آن مسئولان لبنانی اقدام جدی برای احقاق حق خود انجام ندادند.

بر این اساس تعلل و شک و تردید لبنانی‌ها در خصوص این پرونده عواقب بسیار جدی برای این کشور و ثروت دریایی آن به دنبال خواهد داشت؛ چرا که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان را تحت سیطره خود در آورده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1120433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =