رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ قابل تحقق نیست/ بخشی از مشکلات اقتصادی به بازگشت ایرانیان خارج از کشور گره خورده

در شرایطی که برخی ارقام بودجه به صورت غیررسمی منتشر شده، برخی کارشناسان معتقدند که مشکل اقتصاد ایران را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، آذر ماه برای همه دولت‌ها ماه سرنوشت‌سازی است. تقدیم بودجه سنواتی به مجلس و مشخص شدن ارقامی که دولت قصد دارد به آن برسد، چالش همیشگی سیاستگذاران است. بودجه ۱۴۰۱ هنوز ارائه نشده اما برخی ارقام غیررسمی از آن اعلام شده که با واکنش کارشناسان اقتصادی همراه بوده است.

دلار ۲۳ هزار تومانی و نفت ۷۰ دلاری، تنها بخشی از این ارقام است. اما کارشناسان بسیاری معتقدند که رقم‌های اعلام شده چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. برخی معتقدند که دولت باید واقعیت اقتصاد را ببیند و برخی دیگر هم از گره خوردن اقتصاد به مذاکرات می‌گویند.

اما در این میان، برخی تحلیلگران معتقدند که مشکل اقتصاد ایران جای دیگری است و نباید در بودجه سنواتی به دنبال بهبود آن بود. مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در همین رابطه معتقد است که مشکل اصلی اقتصاد ایران، بی‌ثباتی است.

وی به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، گفت: یکی از مواردی که در ارقام بودجه به صورت غیررسمی اعلام شده، رشد اقتصادی ۸ درصد است. این نرخ با اهداف بودجه‌ای قابل تحقق نیست و باید فکری برای ثبات اقتصادی کشور کرد. باید انضباط اقتصادی را بازگرداند. اگر قرار بود بودجه نرخ رشد را بالا ببرد، می‌توانستیم به بالاتر از آن هم برسیم.

مشکل اقتصاد، بی‌ثباتی است

پازوکی تاکید کرد: من معتقدم اقتصاد ایران، به شدت از بی‌ثباتی رنج می‌برد و دو اشکال اصلی سیاستمداران ما این است که اولا به جای تعامل، مقابله می‌کنند که در صورت بسته بودن اقتصاد، نرخ رشد هیچ بهبودی نخواهد یافت. مساله دیگر این است که تفکر غالب از عدالت، ارزان کردن کالاهاست. اما باید تلاش کرد از مکانیزم قیمت در اقتصاد پیروی کنیم. می‌توان از دستاوردهای جهانی استفاده کرد. در عین حال، باید به جای سیاست تقابل، سیاست تعامل را در پیش گرفت.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: فکر می‌کنم تنها در صورتی موفق خواهیم بود که منطقی و علمی نگاه کنیم. اینکه بخواهیم ارقام دستوری در بودجه بگذاریم، راه به جایی نمی‌برد. چون این نگاه دستوری در اقتصاد ایران و به طور کلی در اقتصاد، به نتیجه نمی‌رسد. اقتصاد، فرمان نمی‌پذیرد. همه این‌ها ما را به این سمت هدایت می‌کند که با مشکلات اقتصادی، برخورد علمی و کارشناسی کنیم.

حل مشکل بیکاری با بازگشت سرمایه ۸۰۰ میلیون دلاری

پازوکی در عین حال به مساله‌ای اشاره کرد که می‌تواند از ارقام بودجه هم تاثیرگذارتر باشد. چندی پیش بود که رئیس‌ دولت سیزدهم صحبتی را در خصوص بازگشت ایرانیان مقیم خارج عنوان کرد. پازوکی در این رابطه تاکید کرد: به نظرم اگر همین صحبت رئیس جمهور در خصوص بازگشت ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار بگیرد و ضمانت قوه قضائیه برای آزادی آنها ارائه شود، بخشی از مشکلات اقتصادی حل می‌شود. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که سرمایه ایرانیان خارج از کشور، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است. اگر تنها ۱۰ درصد همان ۴۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شود و در کنار آن ثبات اقتصادی باشد، مشکل بیکاری به طور کلی حل می‌شود. در این صورت نرخ رشد اقتصادی هم بهتر خواهد شد.

وی عمده‌ترین مشکل اقتصادی را بسته بودن اقتصاد دانست و گفت: باید سیاست خارجی را در خدمت توسعه و پیشرفت قرار داد. در عین حال، اگر دولت بتواند بودجه نهادهای غیرپاسخگو را حذف کند، نشان می‌دهد که به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند.

پازوکی به اشتباه مدیریتی دولت هم گریزی زد و گفت: یکی از اشتباه‌های دولت فعلی این است که تمام مدیران احمدی‌نژادی را دوباره بر سر کار آورده است. در حالی که اگر مدیران آن زمان موفق بودند، می‌توانستند با آن درآمد نجومی نفت، اقتصاد را مدیریت کنند.

واقع‌بینانه نگاه کنیم

به گزارش ایسکانیوز، مساله واقع‌بینی در برخورد با مشکلات اقتصادی نکته دیگری است که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می‌کنند. مرتضی افقه کارشناس اقتصادی در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من ارقام غیررسمی بودجه را ندیده‌ام اما همین که ارز را ۲۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد که قصد بالا نگاه داشتن قیمت ارز را دارند و این چندان مطلوب نیست. قطعا قیمت ارز بر دیگر قیمت‌ها هم تاثیر منفی خواهد داشت به خصوص که افق حل مشکل تحریم‌ها هنوز روشن نیست و قیمت دلار باز هم بالا رفته است.

این کارشناس اقتصادی ارقام بودجه را دور از واقعیت دانست و گفت: اگر مشکل تحریم حل نشود یا درآمدهای نفتی را نتوان محقق کرد، همین ۱.۲ میلیون بشکه که برای فروش نفت اعلام شده، قابل تحقق نخواهد بود. حتی ممکن است چین هم نتواند از ما خرید کند. به همین خاطر می‌گویم بودجه خوشبینانه است و وضعیت معیشت مردم به شدت به مشکل می‌خورد. اگر نخواهیم با مشکلات اقتصادی واقع‌بینانه برخورد کنیم، راه به جایی نمی‌بریم.

به گزارش ایسکانیوز، از جمع‌بندی صحبت دو کارشناس اقتصادی اینطور برمی‌آید که مشکل اصلی امروز اقتصاد ایران ارقام بودجه سنواتی نیست و باید به بهانه آن، به مسائل عمیق‌تری مثل بازگشت سرمایه‌گذاران و مساله ثبات در اقتصاد توجه شود.

کد خبر: 1120687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =