درخواست آمریکا و اروپا برای پیگیری کشتار نیروهای امنیتی سابق افغانستان

آمریکا و اتحادیه اروپا روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای قتل اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان توسط طالبان را محکوم و خواستار تحقیقات سریع در این باره شدند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه‌ای که از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا، استرالیا، بریتانیا، ژاپن و کشورهای دیگر تهیه و توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: ما عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به قتل‌ و گم شدن اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان هستیم که توسط دیده‌بان حقوق بشر و دیگران مستند شده است.

این بیانیه می‌افزاید: ما تأکید می‌کنیم که اقدامات ادعایی نقض جدی حقوق بشر و با عفو اعلام شده طالبان در تضاد است.

دیده بان حقوق بشر در اوایل این هفته گزارشی را منتشر کرد و در آن از اعدام و یا ناپدید شدن ۴۷ تن از اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان، سایر پرسنل نظامی، پلیس و ماموران اطلاعاتی خبر داد.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر تمام نیروهای امنیتی سابق افغانستان که کشته و یا ناپدید شده‌اند از جمله افرادی هستند که که از اواسط ماه اوت تا اکتبر (مرداد - مهر) به نیروهای طالبان تسلیم و یا توسط آنها دستگیر شده بودند.

پس از آنکه طالبان تصرف افغانستان را بدست گرفت، نیروهای پلیس افغانستان از ترس آنچه طالبان انجام خواهد داد، پست‌های خود را ترک کردند.

گروه طالبان در تابستان سال جاری و پس از ورود به کابل، فرمان عفو عمومی صادر کرد. ذبیح‌ الله مجاهد سخنگوی طالبان در زمان اعلام این فرمان حتی از بازماندگان قربانیان دو دهه جنگ داخلی این کشور خواست تا این گروه را ببخشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1120895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =