اپیدمی خشونت علیه پرستاران اورژانس/ افزایش سرقت از آمبولانس ها و پایگاه‌هایی که کانکس هستند

خشونت علیه پرستاران اورژانس تبدیل به یک اپیدمی شده است و باید در مورد این موضوع آسیب‌شناسی صورت گیرد چراکه پرستاران بسیاری در کشور از این موضوع آسیب می‌بینند اما حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تماشای تصویر ماشین متلاشی شده‌ای که عده‌ای درون آن گرفتار شده‌اند برای هر آدمی دردناک است اما پرستار اورژانس تنها کسی است که در آن لحظه به دل خطر می‌رود تا جانی را نجات دهد. بودن در این شغل که هر لحظه‌اش با حادثه‌ای گره خورده به تنهایی استرس‌زا است و اگر مشکلات دیگری هم  به آن اضافه شود، تحمل شرایط برای آن فرد دشوار می‌شود. در این گزارش پای درد دل پرستاران اورژانس نشستیم تا با زوایای مختلف شغل آن‌ها آشنا شویم.

یک سال است که کارانه نگرفته‌ایم

محمدی؛ پرستار اورژانس ۱۱۵ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از کمبود نیرو در اورژانس و افزایش فشار کاری نیروهای موجود گلایه کرد و گفت: کار اورژانس نجات حیات انسان‌ها است اما همچنان تماس‌های غیرضروری کار اورژانس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از زمانی هم که کرونا آمد اورژانس تهران بخشی از نیروهای خود را ازدست داد و ما دچار کمبود شدید نیرو هستیم که این حجم کار را افزایش می‌دهد. کمبود نیرو بحث جدی است.

او ادامه داد: علاوه بر آن قرار بود فوق العاده خاصی به ما تعلق گیرد که همچنان در حد وعده است. از طرفی ما یک سال است که کارانه نگرفته‌ایم. تغییر مثبتی هم در تجهیزات نداشتیم و آمبولانس‌ها فرسوده می‌شوند و روزانه حداقل ۱۵ آمبولانس دچار نقص فنی می‌شود.

محمدی ضمن بیان اینکه خشونت علیه پرستاران اورژانس تبدیل به یک اپیدمی شده است، عنوان کرد: باید در مورد این موضوع آسیب‌شناسی صورت گیرد. با وجود اینکه ما قانونی در این مورد داریم اما همچنان بحث خشونت پررنگ است؛ برای مثال همکار ما که ۲۷ سال سابقه دارد  درحال بررسی مکانیسم حادثه بود که توسط همراه بیمار به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. حمایتی هم در این مواقع  از پرستاران صورت نمی‌گیرد. در موارد بسیاری کار به شکایت و دادگاه هم می‌رسد اما به جهت روند اداری طولانی در نهایت همکار ما مجبور می‌شود که از شکایت خود بگذرد.

او اضافه کرد: از طرفی اورژانس وکیلی هم در اختیار این افراد نمی‌گذارد. پرستاران اورژانس دلسوزانه کار می‌کنند و تمام مکالمات و روند انجام ماموریت آن‌ها ثبت می‌شود، در واقع سیستم به گونه‌ای است که نمی‌توان کم‌کاری کرد اما در مقابل هیچ راهی برای حمایت از پرستار وجود ندارد. اگر همین موضوع که پرسنل اورژانس اگر بخواهند هم نمی‌توانند کم کاری کنند اطلاع‌رسانی شود شاید برخوردهای خشونت‌آمیز هم کاهش پیدا کند.

محمدی بیان کرد: فشار کاری سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و این پرستاران اورژانس را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند و در همین راستا شهدای بسیاری در این دو سال دادیم، از طرفی موارد بسیاری هم داشتیم که در جوانی سکته کردند؛ این شب بیداری‌ها، شیفت طولانی و فشار کاری و خشونت همه روی تشدید این موضوع اثر می‌گذرد. ما فقط با این امید که به هم نوع خود کمک می‌کنیم در این شغل مانده‌ایم. متاسفانه افرادی در اورژانس هستند که ۲۵ سال است که قراردادی یا شرکتی هستند و درآمد کمی دارند اما کسی به وضعیتشان رسیدگی نمی‌کند.

پایگاهی در کانکس‌های فرسوده

موضوع افزایش سرقت از آمبولانس‌ها و پایگاه‌هایی که کانکس هستند هم موارد دیگری بود که محمدی به آن‌ها اشاره کرد. او در این باره توضیح داد:سرقت از آمبولانس‌ها هم زیاد شده است و تجهیزات و حتی وسایل شخصی ما در ماموریت‌ها به سرقت می‌رود. علاوه بر این برخی پایگاه‌ها در شهر تهران هم همچنان کانکس هستند البته رئیس جدید صحبت‌هایی با شهرداری کرده که کانکس‌ها به ساختمان تبدیل شوند اما درحال حاضر بسیاری از پایگاه‌های ما کانکس هستند. خوشبختانه رئیس جدید با پرستاران اورژانس همراهی می‌کند و پای حرف آن‌ها می‌نشید و امیدواریم که در ادامه شرایط بهتر شود.

پرستاری بخش اورژانس هنوز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور حساب نمی‌شود

احمد فتوحی پرستار اورژانس ۱۱۵ یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز از به سرانجام نرسیدن موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انتقاد کرد و گفت: تعرفه‌گذاری پرستاران سال‌هاست که مسکوت مانده و فکری به حال آن نمی‌شود؛ مثلا نوار قلب را پرستار انجام می‌دهد اما هزینه برای پزشک محاسبه می‌شود و این موضوع مدت‌هاست که به مطالبه جدی ما تبدیل شده است. مشکل بعدی این است که پرستاری بخش اورژانس هنوز جزو مشاغل سخت و زیان‌آور حساب نمی‌شود که اگر اجرا شود از نظر مالی کمک خوبی به پرستاران اورژانس است. زمانی که پرستار ببیند که به اندازه زحمتش درآمد دارد، کیفیت کارش بهتر می‌شود.

او ادامه داد: موارد متعددی از خشونت را هم بارها اتفاق افتاده است. گاهی مردم به دلیل ضعف آگاهی در مورد کاری که پرستار اورژانس انجام داده، فشار روحی که به دلیل شرایط حادثه دارند با پرستار درگیر می‌شوند و تا زمانی که فرهنگ‌سازی نشود شرایط بهتر نمی‌شود. در این مواقع حمایتی از سوی سازمان صورت نمی‌گیرد. اگر پزشک هم همراه پرستار در حوادث حضور داشت شرایط بهتر می‌شد. قراردادهای ۸۹ روزه یا شرکتی هم همچنان پابرجا است و بیشتر هزینه‌ها به شرکت مربوطه می‌رسد تا به پرستاری که به صورت قراردادی فعالیت می‌کند.

فتوحی در پایان تاکید کرد: در مجموع مهم‌ترین مطالبه ما بحث تعرفه‌گذاری، استخدام‌ها و سخت و زیانآور محسوب کردن پرستاری اورژانس  است.

قول مسئولان برای بهبود شرایط

به گزارش ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری در روز پرستار عنوان کرد که مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند. آیت‌الله خامنه‌ای هم تاکید کردند: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ تعرفه‌ خدمات پرستاری را به طور جدی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهم پرستاران و یک مطالبه‌ی واقعی است.

سیدمحمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۶ مصوب شد، گفت: بنا به دلایلی وزارت بهداشت و رفاه در اجرای این قانون تعلل داشتند. مشکلی برای اجرای این قانون نداریم و دلیل تاخیر در اجرای قانون، تامین اعتباری بود که پیش بینی می‌شود.  مجلس به دنبال اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال آینده است. باید ردیف بودجه‌ای جدا در کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود. وزارت بهداشت ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما مجلس بودجه جداگانهَ‌ای برای این قانون در نظر می‌گیرد.

امیدواریم که وعده مسئولان نسبت به حل مشکلات پرستاران اورژانس عملیاتی شود و شاهد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بهبود استخدام‌ها، به روز کردن تجهیزات و جبران کمبود نیرو در اورژانس باشیم چراکه همه این‌ها در بهبود کیفیت خدمات اورژانس اثرگذاشته و در نهایت به سود مردم خواهد بود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1121775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      1 0
      دیگه فقط از آمبولانس دزدی نکرده بودن که اونم انجام شد