دوره دکتری آموزش‌محور و پژوهش‌محور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

شرایط پذیرش دانشجوی دکتری در دوره‌های آموزشی-پژوهشی و پژوهش محور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۱ از اول آذر آغاز شد و ۱۲ آذرماه به پایان رسید. در این مهلت تعداد ۱۶۹ هزار و ۶۰۱ نفر در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ ثبت نام کردند. سازمان سنجش آموزش کشور برای داوطلبانی که از اول تا ۱۲ آذر ۱۴۰۰ موفق به ثبت‌نام در آزمون دکتری نشده‌اند، امکانی را فراهم کرده تا این دسته از متقاضیان حداکثر از ۲ دی ماه تا ۱۰ دی ماه بتوانند با مراجعه به سایت این سازمان نسبت به ثبت‌نام با تاخیر اقدام کنند.

هزینه ثبت‌نام با تاخیر بر اساس مصوبه هیئت وزیران مبلغ سه میلیون و هفتصد و هفتاد و هفت هزار ریال است که به حساب خزانه واریز می‌شود. لازم به ذکر است این هزینه شامل مجموع هزینه‌های ثبت‌نام در بازه زمانی مقرر به مبلغ ۲.۰۸۵.۰۰۰ ریال، ثبت‌نام برای متاخرین به مبلغ ۱.۶۸۰.۰۰۰ ریال و خدمات پیام کوتاه به مبلغ ۱۲.۰۰۰ ریال است.

 آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ در  جمعه ششم اسفند ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. توزیع اینترنتی کارت ورود به جلسه آزمون از سه‌شنبه ۳ اسفند تا پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ در سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور » ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی » سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، بر حسب هر یک از شیوه‌های  «آموزشی-پژوهشی » و «پژوهش محور » صورت می‌گیرد. ایسکانیوز در ادامه بع تشریح تفاوت‌های شیوه پذیرش دانشجو در این دوره‌ها پرداخته است:

دوره دکتری آموزشی-پژوهشی

تعداد واحدهای درسی دوره دکتری آموزشی-پژوهشی ۳۶ واحد است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۸ واحد آموزشی و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی است. همچنین ۲ تا ۶ واحد درس جبرانی برای برخی از دانشجویان نیز در این دوره لحاظ می‌شود.  دانشجو باید در هر نیم‌سال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحدِ درسی انتخاب کند.

در دوره دکتری آموزشی-پژوهشی حداقل نمره واحدهای دروس اصلی ۱۴ از ۲۰، حداقل نمره رساله ۱۶ از ۲۰ در نظر گرفته شده است. همچنین میانگیل نیمسال و کل دوره دانشجو نباید از نمره ۱۶ (از ۲۰) کمتر باشد. پس از به اتمام رسیدن دوره و ارائه مدرک زبان، دانشجویان باید در آزمون‌های جامع حداقل نمره ۱۶را کسب کنند.

لازم به ذکر است در شیوه پذیرش آموزشی-پژوهشی دانشجویان دکتری در سال ۱۴۰۱، آزمون متمرکز ۵۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۳۰ درصد، مصاحبه علمی و سنجش علمی ۳۰ درصد تاثیر دارد.

دوره دکتری پژوهش محور

در دوره‌ دکتری پژوهش‌محور دانشجوی دکتری باید ۲ تا ۸ واحد آموزشی مرتبط را بگذراند. واحدهای درسی باید بر اساس برنامه درسی مصوب در هر رشته و در راستای پیشبرد اصول تئوری رساله تعیین می‌شود. ۲۸ تا ۳۳ واحد به پژوهش (رساله) اختصاص دارد. 

در دوره دکتری پژوهش محور حداقل نمره واحدهای دروس اصلی ۱۴ از ۲۰، حداقل نمره رساله ۱۶ از ۲۰ در نظر گرفته شده است. همچنین میانگیل نیمسال و کل دوره دانشجو نباید از نمره ۱۶ (از ۲۰) کمتر باشد. پس از به اتمام رسیدن دوره و ارائه مدرک زبان، دانشجویان باید در آزمون‌های جامع حداقل نمره ۱۶ را کسب کنند.

لازم به ذکر است در شیوه پذیرش پژوهش محور دانشجویان دکتری در سال ۱۴۰۱، آزمون متمرکز ۳۰ درصد، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری ۲۰ درصد، مصاحبه علمی و سنجش علمی ۳۰ درصد و تهیه طرح واره (پروپوزال) ۲۰ درصد تاثیر دارد.

برگزاری و ضرایب آزمون متمرکز دکتری

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و عیره توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد. بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ ضریب آزمون‌ها به ترتیب آزمون زبان با ضریب (۱)، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱) و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴) است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =