سطح پژوهش‌های دانشگاهی در دوران شیوع کرونا افت کرده است

مسئول واحد پژوهش انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا معتقد است که کاهش ارتباط استاد و دانشجو و دسترسی نداشتن دانشجویان به منابع، سطح پژوهش‌های دانشگاهی در دوران شیوع کرونا را کاهش داده است.

نگار دین‌پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که سطح پژوهش‌های دانشگاهی در دوران شیوع کرونا، پایین آمده است، اظهار کرد: یکی از دلایل آن کاهش ارتباط استاد و دانشجوست. دلیل دیگر، دسترسی نداشتن دانشجویان به منابع است.

مسئول واحد پژوهش انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، تعامل نداشتن دانشجویان با یکدیگر را یکی دیگر از دلایل پایین آمدن سطح پژوهش‌ها دانست و افزود: مثلا من به عنوان یک دانشجوی نوورود دکتری، نیاز دارم که با دانشجویان سال‌های بالاتر مشورت کرده و از تجربه آن‌ها استفاده کنم؛ اما این امکان وجود ندارد. واقعیت این است که ارتباط مجازی نمی‌تواند جایگزین ارتباط حضوری شود.

معایب آموزش مجازی بیشتر از مزایای آن است

وی با تصریح بر این که معایب آموزش مجازی بیشتر از مزایای آن است، گفت: پایین آمدن تمرکز، یکی از معایب آموزش مجازی است و دلیل اصلی آن، تفاوت نوع حضور دانشجویان در کلاس و سروصداهای خانه است که مانع تمرکز دانشجویان می‌شود.

مسئول واحد پژوهش انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا با اشاره به این که موضوعات درسی سنگین و چالش‌برانگیز نیاز به مباحثه دارند، افزود: به نظر من، استادان باید چند جلسه مباحثه برگزار کنند تا مشکلات مجازی بودن کلاس‌ها، جبران شود. برای مثال، درسی مانند مکالمه عربی نیاز به مشارکت همه دانشجویان در کلاس دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مباحثه به بالا بردن درک مطلب کمک می‌کند. به همین دلیل، لازم است جلسات اختصاصی مباحثه وجود داشته باشد.

دین پژوه با تصریح بر این که دسترسی نداشتن به منابع یکی دیگر از مشکلات دانشجویان است، گفت: دانشجویان دانشگاه‌های تهران که در شهرستان زندگی می‌کنند، به کتابخانه دانشگاه خود دسترسی ندارند. از طرفی، قیمت کتاب بسیار بالاست و برخی کتاب‌ها نه قابلیت دانلود دارند و نه در کتابخانه‌های عمومی پیدا می‌شوند.

دانشجویان باید بتوانند از کتابخانه‌های سراسر کشور استفاده کنند

دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث با بیان این که قبلا طرح غدیر امکان گرفتن کتاب به صورت بین کتابخانه‌ای را فراهم کرده بود؛ اما متاسفانه با شروع کرونا، این طرح لغو شد، افزود: به نظر من، دانشجویان باید بتوانند از کتابخانه‌های سراسر کشور استفاده کنند.

وی امتحانات مجازی را فرصتی برای تقلب دانشجویان دانست و تاکید کرد: امتحان مجازی بستر تقلب را برای دانشجویان آماده می‌کند. برخی استادان برای پیشگیری از تقلب، زمان امتحان را بیش از حد کم می‌کنند. به طوری که ما حتی فرصت تایپ پاسخ سوالات را نداشتیم، چه برسد به مرور پاسخ‌ها.

دین پژوه با بیان این که ارزشیابی در آموزش مجازی، به درستی انجام نمی‌شود، یادآور شد: ارزشیابی درست برای آموزش مجازی باید همزمان شفاهی و کتبی باشد. البته برخی دانشجویان در آزمون شفاهی، مضطرب می‌شوند.

دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث با بیان این که البته آموزش مجازی مزایایی مانند کاهش اتلاف وقت هم داشت، اظهار کرد: قبلا دانشجویان زمان زیادی را برای کارهای اداری از دست می‌دادند؛ اما در دوران کرونا، فرایندهای اداری بهتر پیش می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =