اسرار جسد مومیایی فرعون بعد از ۳۵۰۰ سال فاش شد

دانشمندان بدون باز کردن تابوت فرعون و به وسیله فناوری‌های سه‌بعدی، چهره این پادشاه ۳ هزار و ۵۰۰ ساله را به صورت دیجیتالی مشاهده کردند و با روش اسرارآمیز مومیایی کردن او مواجه شدند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ؛ دانشمندان با استفاده از فناوری سی‌تی اسکن سه‌بعدی جسد مومیایی شده فرعون آمنهوتپ اول را برای اولین بار مشاهده کردند. به گفته دانشمندان، فرعون با چانه باریک، بینی کوچک و موهای مجعد بسیار شبیه پدرش است. شاید برای کسی که ۳ هزار و ۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده، شگفت‌آور باشد که چنین دندان‌های سالمی دارد.

به گفته سحر سلیم، استاد رادیولوژی دانشگاه قاهره، می‌گوید: فرعون یک پادشاه جنگجو بوده و به همین دلیل با ظرافت و دقت خاصی مومیایی شده است. او یکی از معدود مومیایی‌های سلطنتی است که در دوران معاصر به صورت فیزیکی باز نشده، بلکه به شکل دیجیتالی از آن رمزگشایی شده است.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از فناوری سی‌تی‌اسکن سه‌بعدی جزئیات دقیقی از ظاهر این پادشاه و تجملات جواهراتی که با آن دفن شده، به دست آورده است.

سلیم می‌گوید: با مطالعه روی این جسد متوجه شدیم که آمنهوتپ اول هنگام مرگ تقریبا ۳۵ سال داشته و قدش حدود ۱۶۹ سانتی‌متر بوده است. همچنین در تابوتش ۳۰ طلسم و یک کمربند طلایی منحصر به‌فرد با مهره‌های طلا وجود دارد.

او می‌افزاید: سالم ماندن دندان‌های او گواهی بر این است که روند مومیایی کردن آن واقعا شگفت‌انگیز بوده و حتی استخوان‌های ریز داخل گوشش هم سالم باقی مانده است. بسیاری از مومیایی‌های سلطنتی دندان‌های بدی داشتند، اما آمنهوتپ اول دندان‌های بسیار سالمی داشت.

آمنهوتپ اول دومین پادشاه سلسله هجدهم بود و پس از مرگ پدرش اَهمُسه اول بر تخت سلطنت نشست. او حدود ۲۱ سال بین سال‌های ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ قبل از میلاد بر مصر حکومت کرد. نام او «آمون راضی است» معنا دارد. آمون یکی از مهم‌ترین خدایان مصر باستان بود و به عنوان خالق، حاکم، خدای حاصلخیزی و خدای خورشید شناخته می‌شد.

نام تاج و تخت او جسرکاره بود – به معنی مقدس روح ری است - و به نظر می‌رسد که سلطنت مسالمت آمیزی داشته که به او اجازه داده بر سازمان اداری و ساخت معابد تمرکز کند. احتمال این می‌رود که او با مادرش احمد نفرتاری سلطنت کرده باشد.

قبلا حدس زده می‌شد که تابوت آمنهوتپ توسط کشیشان به منظور سرقت زیورآلات باز شده، اما مصرشناسان از روی هیروگلیف‌های -روش تصویرنگاری مصریان باستان- رمزگشایی شده متوجه شدند که کشیشان قرن یازدهم قبل از میلاد برای ترمیم آسیب‌های وارد شده توسط دزدان مقبره، تابوت او را باز کرده‌اند.

مقبره اصلی آمنهوتپ اول هرگز پیدا نشد. او در سال ۱۸۸۱ در مکانی در اقصر کشف شد که مقامات سلسله بیست و یکم، مومیایی‌های پادشاهان و اشراف را برای محافظت از آنها در برابر دزدان مقبره پنهان کرده بودند. خانه او موزه مصر در قاهره است. دانشمندان به دلیل پوشش‌های کتانی «عالی» که با دسته‌ای از گل‌های زبان پس قفا یا دلفینیوم، کنف رودخانه‌ای مصری و گلرنگ پوشانده شده و همچنین نقاب نقاشی شده زیبایش تابوت را باز نکردند.

جالب است بدانید هنگامی که تابوت برای اولین بار باز شد، یک زنبور درون آن پیدا شد که احتمالا به خاطر بوی دسته گل جذب شده بود. دانشمندان امیدوار بودند بتوانند شواهدی از نحوه مرگ آمنهوتپ بیابند، اما این موضوع هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

سلیم در این مورد می‌گوید: نتوانستیم هیچ زخم یا تغییر شکلی به دلیل بیماری در جسد او پیدا کنیم تا دلیل مرگ را توجیه کند. فقط بعضی از اندام‌های او بعد از مرگ مثله شده بودند که احتمالا کار دزدان قبر بوده است.

به گفته او، احشاء او توسط اولین مومیایی‌کننده‌ها برداشته شده بوده؛ اما مغز یا قلب او نه.

کد خبر: 1123771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =