عواقب یخ زدن خودرو در فصل زمستان و راه‌های مقابله با آن

در روزهای سرد و یخبندان سال بخش هایی از خودرو ممکن است یخ بزند و شما باید همیشه برای مقابله با این اتفاق آماده باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یخ زدن ماشین یکی از اتفاقات ناخوشایندی است که ممکن است شما در فصل سرد سال و در مناطق سردسیر بارها آن را تجربه کرده باشد، مخصوصا اگر با عجله در حال رفتن به محل کار باشید و درب های خودرو یخ زده و برخی از قسمت های آن به علت پایین بودن دما قادر به کار کردن نباشد. در این مقاله به این موضوع و نحوه حل کردن آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید:

زنجیر چرخ را چگونه ببندیم؟

هنگامی یخ زدن خودرو معمولا قسمت هایی دچار این مشکل می شوند که شامل موارد زیر است:

• رادیاتور

• موتور خودرو

• درب های خودرو

• شیشه ماشین

یخ زدن رادیاتور

با شروع فصل سرما همیشه باید وضعیت رادیاتور را چک کنید زیرا در صورت عدم این کار ممکن است خودروی شما دچار آسیب های جدی شود. همچنین با این کار می توانید از بسیاری از هزینه های گزاف جلوگیری کنید.

برای اطمینان از وضعیت رادیاتور باید از ضد یخ مناسب استفاده کنید. ضد یخ مطلوب ضد یخی است که آتش زا نباشد، دارای مقدار کمی کف باشد، نباید رنگ خودرو را حل کند و از بین ببرد، در لوله ها و رادیاتور رسوب نکند، فاقد مواد سمی باشد و مهم تر از همه نقطه انجماد را در فصل سرد سال پایین بیاورد.

بنابر این یکی از راه های مقابله با یخ زدگی رادیاتور خودرو استفاده از ضد یخ مناسب می باشد. اما توجه داشته باشید که استفاده از ضد یخ تنها مخصوص فصل های سرد سال نیست بلکه در فصول گرم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا ضد یخ علاوه بر اینکه دمای انجماد را پایین می آورد دارای خاصیت ضد جوش و ضد خوردگی نیز می باشد.

دقت داشته باشید که برای محافظت از رادیاتور تنها استفاده از ضد یخ کافی نیست و باید نکات دیگری را نیز رعایت کنید. برای مثال باید خودرو را در یک مکان مناسب پارک کنید که از وزش بادهای سرد در امان باشد.

هنگام یخ زدن رادیاتور، خودرو با اولین استارت روشن نمی شود. در این هنگام نباید دست و پای خود را گم کنید. در قدم اول باید مقداری آب گرم روی رادیاتور و شلنگ ها بریزید، همچنین می توانید روی بلوک موتور و سرسیلندر هم آب گرم بریزید. در صورت دسترسی نداشتن به آب گرم می توانید از سشوار هم استفاده کنید.

یخ زدن موتور

در هنگام یخ زدن ماشین موتور خودرو را با وسایل گرمازا گرم کنید. در صورت یخ زدن سرسیلندر و بلوک موتور ممکن است خودروی شما دچار آسیب های جدی شود و هزینه های سنگینی در بر داشته باشد. زیرا آب یخ زده حجم بیشتری دارد و این امر باعث وارد شدن نیروی زیادی به مجراهای آب و بلوک موتور می شود که می تواند منجر به ترکیدگی در برخی از بخش های موتور شود.

در صورت یخ زدن موتور باید با استفاده از وسایل گرمازا مشکل را برطرف کنید. باید زیر موتور گرما ایجاد کنید تا پمپ آب از یخ زدگی بیرون بیاید. با گرم کردن این قسمت تا حد زیادی به آب کردن یخ موتور و روشن شدن خودرو کمک کرده اید.

برای گرم کردن این قسمت می توانید از لامپ رشته ای استفاده کنید. این کار را همچنین با روشن کردن آتش نیز می توانید انجام دهید مشروط بر اینکه در هوای آزاد باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

مهم ترین قسمت که گرم کردن آن اهمیت دارد، واتر پمپ است. قسمت های دیگر با روشن شدن پیشرانه گرم می شوند و از یخ زدگی خارج می شوند.

تنظیم موتور خودرو در فصل سرما

موتور خودرو های جدید مجهز به انژکتور هستند و نیازی به تنظیم ندارند. اما موتور خودرو های قدیمی باید هر شش ماه یک بار و قبل از شروع فصل گرما و سرما تنظیم شوند. به عبارت دیگر باید این گونه خودرو ها فیلر گیری شوند و کاربراتور و دلکوی آنها تنظیم شود. انجام این کار ها تخصصی است و نیاز به دستان ماهری دارد و باید برای این کار از یک تعمیرکار کمک گرفت.

ماشین هایی که دارای انژکتور هستند خودشان در فصل سرما تنظیمات لازم را انجام می دهند و نوسانات موتور را با گرم شدن و سرد شدن هوا می گیرند. اما گاهی اوقات نیز هنگام سرد شدن هوا موتور بد کار می کند و باید تنظیم شود.

خود شما هم می توانید به منظور جلوگیری و قبل از شروع فصل سرما، شمع ها و وایر ها را بررسی کنید تا خودرو دچار مشکل نشود. اما توصیه می شود موتور خودرو را قبل از سرمای شدید به تعمیرگاه ببرید تا یک تنظیم کلی انجام دهد و بخش های مختلف آن را بررسی کند.

یخ زدن درب ها

در هنگام یخ زدن ماشین و درب های آن می توانید از اسپری ها مخصوص استفاده کنید. با سرد شدن هوا و شروع یخبندان به احتمال زیاد درب های خودرو نیز یخ می بندد. برای جلوگیری از یخ بستن درب ها باید از سالم بودن درزها و زوارها اطمینان حاصل کنید. در صورت پاره و یا سوراخ بودن این قسمت ها احتمال یخ زدن آنها بیشتر می شود.

علاوه بر سالم بودن درزها و زوارها باید مطمئن باشید که اطراف دربها نیز تمیز است زیرا وجود هر گونه گرد و خاک باعث می شود خودرو در دمای پایین یخ ببندد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید با استفاده از یک پارچه نمناک آن را تمیز کنید.

برای جلوگیری از مشکل یخ زدن دربها می توانید خودرو را در مکان مناسبی پارک کنید و روی آن را با روکش بپوشانید. در صورت یخ زدن دربها می توانید برای باز کردن آن از اسپری مخصوص استفاده کنید. برای این امر اسپری ها و محلول های یخ زدایی و سیلیکونی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها می توانید یخ زدگی را برطرف کنید. این محلول ها حاوی آب و الکل هستند و با اسپری کردن آنها بر روی درزها می توانید یخ ها را از بین ببرید.

می توانید از سشوار نیز برای آب کردن یخ ها استفاده کنید. اما یک راه مناسب برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی قرار دادن یک تکه پارچه و یا حوله در بین درب های ماشین و سپس بستن آنها می باشد.

در صورت یخ زدن قفل دربها می توانید از سشوار یا روان کننده های بدون گریس استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به این ابزار می توانید کلید را گرم کنید و آن را به آرامی در قفل حرکت دهید.

یخ زدن شیشه ها

بهترین راه برای از بین بردن یخ زدگی شیشه های ماشین تراشیدن یخ ها است. هنگام یخ بستن شیشه ها ممکن است برای از بین بردن یخ ها به فکر استفاده از یک ابزار سخت و تراشیدن یخ ها بیفیتد. این کار توصیه نمی شود زیرا باعث ایجاد خراش روی شیشه می شود. بهتر است از اسپری های ضدیخی که قابل تهیه در فروشگاه ها هستند استفاده کنید. اسپری های ضد یخ مناسب برای انواع آب و هواهای سرد وجود دارند. بعد از استفاده از اسپری و با کنده شدن یخ ها می توانید با استفاده از یک پارچه آنها را پاک کنید.

اگر در شرایطی هستید که به این وسایل دسترسی ندارید می توانید ماشین را روشن کرده و کمی صبر کنید تا گرم شود تا یخ های شیشه شروع به آب شدن کند. در شرایط ضروری می توانید با استفاده از یک کارت اعتباری یخ های روی شیشه را بکنید. برای این کار بهتر است از یک کارت تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد می توانید از یک کیسه برنج گرم استفاده کنید و آن را روی شیشه قرار دهید. این کار باعث می شود تا یخ ها ذوب شوند. هنگام قرار دادن کیسه های برنج گرم روی شیشه دقت کنید که آن ها را در  نواحی مختلف به طور متوازن قرار دهید.

همچنین می توانید با ریختن مقداری آب گرم (نه خیلی داغ) بر روی شیشه، یخ ها را آب کنید و سپس یک شیشه پاک کن پلاستیکی روی شیشه ها بکشید و آنها را پاک کنید.

اما از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان بوده است، بهترین راه این است که برای جلوگیری از یخ زدن شیشه ها از یک پوشش مناسب استفاده کنید. شبها هنگام پارک کردن خودرو روی آن را با یک روکش بپوشانید. برای جلوگیری از یخ زدن آینه های بغل نیز می توانید آنها را با پلاستیک بپوشانید و با کش محکم ببندید.

روشن کردن ماشین در هوای یخبندان

در مورد ماشین های امروزی و جدید که مجهز به انژکتور هستند، در فصل سرد نیازی به انجام کار خاصی برای روشن کردن آنها نیست. برای این کار باید سوئیچ را باز کنید و بعد از چند لحظه صدای قطع کردن پمپ را خواهید شنید. بعد از شنیدن این صدا استارت بزنید. با روشن شن اتومبیل کمی صبر کنید تا گرم شود و سپس حرکت کنید.

در مورد ماشین های قدیمی تر باید با یک روش دیگر عمل کنید. در این ماشین ها قبل از روشن کردن باید ساسات را که به صورت دستی است بکشید و سپس چند بار گاز را فشار دهید. توجه کنید که اتومبیل های گازسوز در هوای بسیار سرد با این سوخت روشن نمی شوند. در ماشین های جدید ماشین به صورت خودکار با بنزین روشن می شود اما در ماشین های قدیمی باید ماشین را روی بنزین قرار دهید و سپس استارت بزنید و سپس صبر کنید تا خودرو گرم شود و بعد حرکت کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =