سفارتخانه‌های ایران و عربستان در حال بازسازی است / عملکرد سعودی‌ شفاف و توأم با حرمت همسایگی باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد سعودی‌ باید شفاف و توأم با حرمت همسایگی باشد. راه اندازی شبکه اینترنشنال و تأمین آن و اتفاقات 40 سال گذشته پیش روی ملت ایران است.

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به روند گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان، اظهار کرد: اکنون دو کشور شروع به تعمیر و بازسازی سفارتخانه‌هایشان کرده‌اند و تیم کارشناسی دیپلماتیک کشور ما اخیراً به عربستان رفته و مقدمات ترمیم رابطه در حال پیگیری است. هر چند نقدهایی هم به عملکرد عربستان داریم.

وی افزود: عملکرد سعودی‌ها باید شفاف و توأم با حرمت همسایگی باشد. راه اندازی شبکه اینترنشنال و تأمین آن و اتفاقاتی که در 40 سال گذشته افتاده پیش روی ملت ایران است. در دوران جنگ تحمیلی عربستان 40 میلیارد دلار به رژیم بعث عراق کمک کرد تا علیه ملت ایران به کار گیرد. در سال‌های اخیر هم دلارهای عربستان همواره پشت صحنه توطئه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عربستان هرگاه دست به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کرده، آمده تا یکی از مسائل خودش را حل کند. اما در اتفاقاتی که در منطقه به وقوع پیوسته، سؤالات زیادی در مورد عملکرد و مواضع سعودی وجود دارد.

عباس‌زاده مشکینی با تصریح اینکه با این وجود سیاست جمهوری اسلامی ایران همسایه محوری و آسیا محوری است، خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی خود دنبال برداشتن موانع با همسایگان هستیم و اعتقاد داریم حتی خطاهایی که کشورهای همسایه داشته‌اند، نمی‌تواند مانعی درترمیم و توسعه روابط با این کشورها باشد و معتقدیم نقاط ضعف و خطاها قابل اصلاح هستند.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده درباره حضور ایران در نشست‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس گفت:  همواره در این نشست‌ها از جمهوری اسلامی برای حضور دعوت شده است اما اینکه چقدر این حضور می‌تواند جدی باشد، باید منتظر بمانیم تا آینده آن را مشخص کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها از شکل‌گیری روابط حسن روابط میان ایران و عربستان هراس دارند، خاطرنشان کرد: مشروعیت نداشتن بزرگترین بحران صهیونیست‌هاست بنابراین در انزوا قرار گرفتن آنها یعنی نزدیک شدن به زمان فروپاشی و آنها از این مسئله هراس دارند.

کد خبر: 1125473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =