آتابای عاشقانه‌ای قابل اعتنا / جای خالی قصه‌گویی در سینمای ایران

روزنامه‌نگار و منتقد سینما گفت: آتابای یکی از عاشقانه‌های قابل اعتنای سینمای ایران است و این قابلیت را دارد که احساسات بیننده را درگیر کرده و حرف خود را هم بیان کند.

محمدرضا مقدسیان روزنامه‌نگار و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، با بیان اینکه فیلم سینمایی آتابای در مجموع کارهایی که در کارنامه نیکی کریمی ساخته شده است، پخته‌ترین و منسجم‌ترین کار وی در مقام کارگردان است. به دلایل این موفقیت اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایلی که این فیلم موفق شده بوده فیلمنامه آن است. در واقع فیلمنامه آتابای بخش عمده مزیت‌های فیلم را شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

صحنه زنی درامی در بستر اجتماع / بدسلیقگی هیات انتخاب علت حضور نیافتن فیلم در جشنواره

مقدسیان درباره اینکه فیلمنامه چه مزیتی دارد، بیان کرد: جدا از مباحث ساختاری و تکنیکی فیلمنامه‌نویسی که تا حد زیادی در آن رعایت شده است، یکی از معدود فیلم‌هایی است که درحال قصه‌گویی است و این در سینمای ایران یک مزیت محسوب می‌شود چون ما در سینما به شدت فقر قصه‌گویی داریم. طبیعتاً حضور هادی حجازی‌فر به عنوان فیلمنامه‌نویس در کنار فیلم آتابای و شناخت او از اتمسفر خطه آذربایجان به طور خاص شهر خوی و ریزه‌کاری‌های فکری-فرهنگی که در آن منطقه حاکم است، رنگ و طعم قابل‌قبول و باورپذیری به فیلمنامه داده است.

وی ادامه داد: طبیعتاً همه این ویژگی‌ها در فیلم قابل لمس است‌. نکته دیگر این است که سراغ گرفتن از جغرافیا و فرهنگی که شاید در سینمای ایران فیلم‌های زیادی راجع بهش ساخته نشده است به خودی خود جنسی از موفقیت را تداعی می‌کند. به این دلیل که در جغرافیا و منظره‌های طبیعی آدم‌هایی که در آن اتمسفر زندگی می‌کنند، ویژگی‌های زبان ترکی، خرده‌فرهنگ‌هایی که در آن منطقه وجود دارد مثل آداب و رسوم و تفکرات و نکاتی که برایشان اولویت دارد یا ندارد، همه اینها پتانسیل‌های زیادی را ایجاد کرده است که هم در فیلمنامه به خوبی از آن استفاده شده است و هم در مرحله کارگردانی تلاش شده از آن مزیت‌ها بهره گرفته شود.

فیلم آتابای یکی از عاشقانه‌های قابل اعتنای سینمای ایران است

روزنامه‌نگار و منتقد سینما با بیان اینکه فیلم آتابای یکی از عاشقانه‌های قابل اعتنای سینمای ایران است، افزود: این فیلم، شاعرانه‌ای است که زیاده‌گویی نمی‌کند و به ورطه احساسات‌گرایی پس‌زننده نمی‌غلطدد و همزمان این قابلیت را دارد که احساسات بیننده را درگیر کرده و حرف خود را هم بیان کند. 

مقدسیان افزود: نکته دیگری که در فیلم آتابای به چشم می‌خورد ترکیب بازیگران است که ترکیبی است از بازیگران شناخته شده سینمای ایران در کنار بازیگران فعال در حوزه تئاتر و بازیگرانی که سال‌هاست در  خطه آذربایجان کار می‌کنند و این ترکیبی همگن را رقم زده است که بخش مهمی از این ماجرا نیز برمی‌گردد به بهره‌گیری از زبان ترکی و ویژگی‌های همه این بازیگرانی که آن جغرافیا را خوب می‌شناسند و همه این ریزه‌کاری ها را در نقش خود پیاده کرده‌اند.

وی اشاره کرد: از طرف دیگر نیکی کریمی در جنس فیلمسازی‌اش تا حدی تلاش می‌کند تحت تاثیر نگاه عباس کیارستمی فیلم سازی کند. در کشور ترکیه فیلمسازی داریم به نام نوری بیگله جیران که خود این فرد به عنوان یکی از کارگردان‌های مطرح ترک تحت تاثیر عباس کیارستمی است. در این فیلم به نظر می‌آید ترکیبی از نگاهی که به سینمای عباس کیارستمی وجود داشته در کار نیکی کریمی به قدر بضاعت و توانش و آن ویژگی‌هایی که در سینمای نوری  بیگله جیران  وجود دارد در فیلم روزی روزگاری در فیلم آناتولی، با یکدیگر امتزاج یافته و یک اثر گرم، روان و همراهی برانگیز تحت عنوان آتابای رقم زده است. 

روزنامه‌نگار و منتقد سینما درباره این سوال که به عقیده شما نیکی کریمی در بازیگری موفق‌تر است یا کارگردانی، تشریح کرد: اگر کارنامه کاری نیکی کریمی را بررسی کنیم به چند دوره مختلف تقسیم می‌شود. کریمی تحت عنوان بازیگر وارد سینمای ایران شد و در کارهای مهمی ایفای نقش کرد. از فیلم عروس گرفته تا فیلم پری. از یک مرحله‌ای به‌ بعد که خودش در مقام کارگردان ظاهر شد و تلاش کرد خود را به عنوان یک فیلمساز معرفی کند، در ورطه بازیگری موفقیت‌های پیشین را نتوانست رقم بزند که این می‌تواند امری خودخواسته باشد یا به دلیل اینکه تمرکزش روی فیلمسازی بوده است یا شاید مجال اینکه بخواهد ایفای نقش ویژه‌ای را داشته باشد، ندارد.

مقدسیان ادامه داد: نتیجه اینکه نیکی کریمی در دهه‌های ابتدایی فعالیتش به‌عنوان بازیگر، بازیگر مهمی بوده و فیلم‌های موفق زیادی در کارنامه خود داشته است و حالا آتابای در زمانی که نیکی کریمی به‌عنوان یک بازیگر در اوج نیست اما به‌عنوان کارگردان در حال تلاش است، می‌تواند برای وی پایگاه محکمی باشد؛ به شرطی که بتواند فیلمسازی را با همین کیفیت و حتی به سمت ارتقای کیفیت حرکت دهد. نتیجه اینکه نیکی کریمی در گذشته بازیگر خوبی بوده است ولی الان باید به چشم کارگردان به او نگاه کرد و منتظر ماند که بعد از آتابای چه می‌کند.

گفتنی است آتابای فیلمی ایرانی در ژانر درام عاشقانه، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و نویسندگی هادی حجازی‌فر محصول سال ۱۳۹۸ است. این فیلم نخستین‌بار در سی‌وهشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر و پس از آن از سوم آذر ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به صورت عمومی به نمایش درآمد. آتابای در سی‌وهشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش و همچنین فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفندماه ۱۳۹۸ شده‌است. این فیلم در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۲۱ حضور دارد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1126029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =