ایران و چین به روابط راهبردی خوبی دست یافته‌اند

ژانگ یوان معتقد است، تعاملات مستمر بین چین و ایراندر سطح بالا، نه تنها موجب تعمیق همکاری‌های دو کشور می‌شود و منافع ملموس برای مردم آنها دارد، بلکه بر صلح، ثبات و توسعه منطقه نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا در دهه‌های اخیردر تلاش بودند تا با منزوی کردن ایران در عرصه بین المللی، جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم در برابر خود کنند. یکی از راهکارهای مقابله با این رویکرد، همکاری و تعمیق روابط با سایر کشورهای خارج از بلوک غرب به منظور خنثی کردن تلاش آنها بود. موضوعی که در سال‌های اخیر به ویژه روی کار آمدن دولت سیزدهم با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. همکاری و تعمیق روابط با چین به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند عرصه بین الملل، از جمله راهبردهای کشور در سال‌های اخیر بوده است. این امر علاوه بر خنثی سازی تحریم‌های ظالمانه توانسته دست جمهوری اسلامی را در مواجهه با کشورهای غربی -به ویژه در مذاکرات هسته‌ای- پر نگه دارد. به نظر می‌رسد اقدام دولت به منظور اجرایی کردن توافق جامع 25 ساله ایران و چین به همین منظور باشد؛ موضوعی که به عنوان یکی از اهداف اصلی سفر وزیر امور خارجه به چین عنوان شد. در هیم راستا و به منظور درک بیشتر اهمیت سفر دکتر امیرعبداللهیان به چین، گروه بین الملل خبرگزاری ایسکا نیوز مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه شانگهای- انجام داد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران که با هدف پیگیری اجرای برنامه 25 ساله بین دو کشور انجام شد، چه بازخوردی در بین مردم و مقامات دولتی چین داشت؟

مقامات و مردم چین قدردان سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور هستند. چین از تعمیق همکاری‌ها و تبادلات با ایران در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌ها، مراقبت‌های بهداشتی، امنیت سایبری و بسیاری موارد دیگر خوشحال است. پس از سفر وزرای امور خارجه عربستان، کویت، عمان، بحرین و ترکیه، امیرعبداللهیان ششمین وزیر امور خارجه یک کشور خاورمیانه محسوب می‌شود که در هفته گذشته به چین سفر کرده است. ایران و چین به روابط راهبردی خوبی دست یافته‌اند و دوستی آنها تغییرات بین المللی را به همراه داشته است.

تعاملات مکرر در سطح بالا بین چین و ایران نه تنها موجب تعمیق همکاری‌های دو کشور می‌شود و منافع ملموس برای مردم آنها دارد، بلکه بر صلح، ثبات و توسعه منطقه نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

- فکر می‌کنید در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای وین، برنامه 25 ساله بین ایران و چین و سایر همکاری‌های فی مابین پایدار خواهد ماند؟

 ایران شریک راهبردی جامع چین است. چین و ایران دارای اعتماد سیاسی عمیق، ارتباطات مستمر در سطوح بالا و توانایی هماهنگی در عرصه بین المللی هستند. روابط دوجانبه آنها دستاوردهای مثبت جدیدی به ارمغان آورده است. دو کشور در دیداری که بین «وانگ ایی» -مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین- و وزیر امور خارجه ایران در 14 ژانویه در ووشی انجام شد، از آغاز اجرای طرح همکاری جامع بین خبر دادند. مهم نیست که مذاکرات وین به کجا ختم شود و شرایط بین المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر کند، روابط راهبردی، دوستانه و همکاری چین و ایران بدون تغییر باقی خواهد ماند.

سال 2020 پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران بود و چین نسبت به توسعه روابط خوب با ایران در 50 سال آینده اطمینان دارد.

- به نظر می‌رسد تقابل چین و ایالات متحده جدی‌تر شده و به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل بین الملل، جبهه قدرتمندی متشکل از کشورهای چین، روسیه و ایران در برابر ایالات متحده در حال شکل‌گیری است. نظر شما در این خصوص چیست؟

چین مخالف یکجانبه گرایی و سلطه‌طلبی است، از اصل عدم مداخله در امور داخلی دفاع و همچنین عدالت  برابری بین المللی حمایت می‌کند. چین تمایلی به رویارویی مستقیم با ایالات متحده ندارد. این کشور از برابری و تساهل بین کشورها حمایت می کند. دولت چین به دنبال همکاری با سایر کشورها، به اشتراک گذاشتن دستاوردهای توسعه و پیشرفت جمعی است. چین معتقد است که تنها زمانی که همه کشورهای جهان همکاری کنند و شانه به شانه بایستند، می‌توانیم به طور مشترک یک جامعه انسانی با آینده مشترک بسازیم.

- نظر شما در خصوص پیشرفت مذاکرات هسته‌ای چیست و فکر می‌کنید امکان دستیابی به توافق وجود دارد؟

یکی از مهمترین خواسته‌های مشروع ایران در خصوص مذاکرات وین، لغو تحریم‌ها از سوی آمریکاست. ایالات متحده مدعی است که هدف از این تحریم‌ها جلوگیری از از سرگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران است. چین با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها به نام حقوق بشر مخالف است. چین از احیای مذاکرات به منظور اجرای تعهدات مورد توافق به منظور دستیابی به راه حل سیاسی و دیپلماتیک حمایت می‌کند. همچنین باید اذعان کرد که انتظار از دولت بایدن برای دادن امتیازات و کوتاه آمدن در موضوعات اساسی دشوار خواهد بود و بعید است که کشورهای اروپایی بتوانند بر خلاف خواسته‌های ایالات متحده عمل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =