منافع توسعه روابط تجاری ایران با چین چیست؟

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: به طور کلی هر گونه قرارداد دوجانبه و چندجانبه اقتصادی و تجاری کشور ایران با سایر کشورهای همسایه و منطقه برای اقتصاد و تجارت ما دارای مزایا و منافع بسیار زیادی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علیرضا حائری درباره سند جامع همکاری ایران و چین، گفت: نقشه راه سند ۲۵ ساله ایران و چین جامع بوده و منحصر به روابط تجاری و اقتصادی نیست بلکه حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: به طور کلی هر گونه قرارداد دوجانبه و چندجانبه اقتصادی و تجاری کشور ایران با سایر کشورهای همسایه و منطقه برای اقتصاد و تجارت ما دارای مزایا و منافع بسیار زیادی است.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: حضور در پیمان‌های دسته جمعی همانند پیمان اکو، شانگهای و نظایر این پیمان‌ها می‌تواند منافع اقتصادی و تجاری سرشاری برای کشورمان به همراه داشته باشد.

حائری خاطرنشان کرد: قراردادهای دو جانبه تجارت ترجیحی یا تجارت آزاد با کشورهای همسایه و غیر همسایه می‌تواند به ارتقای روابط تجاری کشور کمک کرده و صادرات کشور را توسعه دهد همچنین مواد مورد نیاز کشور را تامین کند.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران اظهار کرد: به طور کلی توسعه روابط تجاری و اقتصادی در قالب قراردادهای دوجانبه، چندجانبه و پیمان‌های گروهی به نفع اقتصاد کشور است.

وی در ادامه گفت: اگر به موقع به عضویت سازمان توسعه تجارت جهانی ورود پیدا می‌کردیم قاعدتاً آمریکا و سایر کشورهای اروپایی به راحتی نمی‌توانستند ما را تحریم کنند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران عنوان کرد: اینکه از پیمان‌ها و قراردادهای چند جانبه با کشورهای همسایه دور باشیم در واقع به لحاظ اقتصادی و تجاری کشورمان را منزوی می‌کند.

حائری بیان کرد: چین حداقل تا چند سال آینده تبدیل به قدرت اول اقتصاد جهان می‌شود بنابراین بسط و توسعه روابط تجاری با چنین قدرت اقتصادی بزرگی، منافع بی‌شماری برای ایران دارد.

عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران  خاطر نشان کرد: سطح رفاه عمومی، قدرت خرید مردم و تولید ناخالص داخلی چین در سال‌های اخیر به سرعت افزایش پیدا کرده و این مسئله باعث شده است که تولید بسیاری از

صنایعی که تاکنون در چین مزیت نسبی داشت به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاها به لحاظ کارگر و انرژی، دیگر تولید برخی صنایع در چین مزیت نسبی ندارد بنابراین چین مجبور است از طریق واردات کالای خود را تأمین کند.

وی افزود: نکته درخور توجه این است که ایران می‌تواند سهم خود را از بازار چین برداشت کند همچنین با توجه به ذخایر عمده ارزی که کشور چین دارد می‌توانیم از این ذخایر در کشور ایران استفاده کنیم.

حائری اظهار کزد: با تولید در کارخانجات مشترک و محصولات مشترک بین ایران و چین می‌توانیم بازار کشورمان و کشورهای منطقه را تامین کنیم تا ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشیم.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: در حال حاضر به بهانه حمایت از محصولات داخلی، ایران سومین کشور با بالاترین نرخ تعرفه ترجیحی در جهان است در حالی که حمایت از محصولات داخلی با تعرفه بالا چندان موفقیتی را عایدمان نمی‌کند.

وی افزود: حمایت از محصولات داخلی با تعرفه بالا نمی‌تواند کیفیت و تنوع که انتظار می‌رود را برای ما ایجاد کند بنابراین بهتر است به بازارهای جهانی ملحق شویم.

انتهای پیام/

منبع: میزان

کد خبر: 1126284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =