خواص معجزه‌آسای کاهو که نمی‌دانستید

یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات در سراسر دنیا کاهو است، که خواص کاهو برای سلامت بدن فراوان است. کاهو قرن‌ها پیش توسط مصری‌ها کشت شد و از سبزیجات برگ سبز است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات در سراسر دنیا کاهو است، که خواص کاهو برای سلامت بدن فراوان است. کاهو قرن‌ها پیش توسط مصری‌ها کشت شد و از سبزیجات برگ سبز است. مصری‌ها از دانه‌های کاهو برای تهیه روغن و از برگ‌های کاهو به عنوان غذا استفاده می‌کردند. امروزه نیز مردم از کاهو به صورت خام در تهیه انواع سالاد و به صورت پخته شده در تهیه سوپ و انواع غذاها استفاده می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: 

چند غذای طبیعی که کبد شما را سم زدایی می‌کند

 خواص درمانی کاهو

کاهو منبعی غنی از آنتی اکسیدان، امگا ۳، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و ویتامین‌ها مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های A،B-6، C، E و K است. وجود این مواد موجب خواص کاهو می‌شود. از جمله خواص کاهو می‌توان به مواردی مانند پیشگیری از سرطان، درمان دیابت، افزایش سلامت پوست، تقویت رشد مو، درمان بی خوابی، درمان اضطراب و افسردگی، درمان کبد چرب، حفظ سلامت کبد، لاغری و کاهش وزن، حفظ سلامت مادر باردار و جنین، بهبود هضم، تقویت معده و دستگاه گوارش، کنترل سطح فشار خون، درمان یبوست و اسهال، درمان غلظت خون، مفید در عضله سازی، کاهش کلسترول خون، درمان سرماخوردگی، درمان کم‌خونی و درمان آلزایمر اشاره کرد.

خواص کاهو برای کبد چرب

از دیگر خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب تقویت توانایی سم زدایی بدن شود. کاهو حاوی مواد معدنی است که می‌توانند موجب از بین بردن سموم کبد شده و همچنین برای درمان کبد چرب بسیار موثر و مفید است.

فواید کاهو در بارداری

خوردن کاهو در دوران بارداری خواص و فواید فراوانی برای حفظ سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم مادر دارد. از جمله فواید کاهو در بارداری می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از بروز نقص‌های هنگام تولد در نوزادان، کاهش سطح کلسترول خون مادران باردار، بهبود کیفیت خواب مادران باردار، بهبود هضم مواد غذایی در مادران باردار، کاهش التهابات بدن مادران باردار، جلوگیری از بروز سرطان سینه و سرطان خون در مادران باردار، مبارزه با عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری، کاهش اضطراب و استرس مادران باردار، تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار و تقویت سلول‌های عصبی بدن مادران باردار اشاره کرد.

فواید کاهو برای پوست

از جمله خواص کاهو این است که حاوی ویتامین A بوده و موجب افزایش گردش خون در پوست صورت شده و علاوه بر این فیبر موجود در کاهو نیز می‌تواند به درخشان و شاداب شدن پوست صورت کمک کند. کاهو همچنین به کمک وجود ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B که در خود دارد، می‌تواند یک گزینه مناسب برای پیشگیری و درمان جوش صورت باشد. کاهو می‌تواند به کمک ویتامین C موجود در خود برای پوست همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. همچنین ضماد و کمپرس کاهو پخته شده یک گزینه درمانی مناسب برای درمان آفتاب سوختگی است.

خواص کاهو برای مو

از دیگر خواص کاهو ابن است که می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. ویتامین K موجود در کاهو می‌تواند موجب تقویت و افزایش رشد موها شده و از این طریق از ریزش مو جلوگیری کند.

ماسک آب کاهو برای مو

برای بهره‌مندی از این خواص کاهو، آب کاهو تهیه کنید و پیش از حمام مقداری آب کاهو را بر روی موها و پوست سر ریخته و ماساژ دهید؛ سپس موهای خود را با شامپو و آب بشویید.

خواص کاهو برای فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در کاهو می‌تواند موجب کاهش سطح فشار خون شده و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری کند.

خواص کاهو برای دیابت و قند خون

از خواص کاهو این است که کاهو دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو شود. علاوه بر این کاهو سرشار از کاروتنوئید ضد دیابتی است که سطح گلوکز خون را کاهش داده و می‌تواند برای درمان دیابت موثر و مفید باشد.

خواص کاهو برای پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص کاهو می‌توان به این مورد اشاره کرد که کاهو حاوی آنتی اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند موجب خنثی سازی و از بین رفتن رادیکال‌های موجود در بدن که عامل به وجود آمدن انواع سرطان‌ها و تومورها است، می‌شود. آب برگ ‌کاهو نیز می‌تواند یک گزینه‌ مناسب برای درمان سرطان‌های لوسمی و سرطان پستان است.

خواص آب کاهو

آب کاهو منبعی غنی از ویتامین B1 یا تیامین است و از همین‌رو آب کاهو گزینه مناسبی برای حفظ سلامت پوست، مو و چشم‌ها است. پتاسیم موجود در آب کاهو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و فسفر موجود در آب کاهو نیز برای تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید و موثر است. آب کاهو حاوی ویتامین A است که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از همین رو آب کاهو برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =