گردشگری ایران / عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌ها و مکان های دیدنی شیراز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شیراز، شهر جادویی و سرشار از زیبایی، نه تنها در بهار، بلکه در پاییز نیز، همچنان تماشایی و باشکوه است. در میان باغ های شیراز، عمارت شاپوری یا همان باغ شاپوری شیراز، بخصوص در فصل پاییز از منحصر به فرد ترین نقاط دیدنی شیراز است. عمارت شاپوری شیراز، بازمانده دوران پهلوی با آوازه ای جهانی است. پس، اگر قصد سفر پاییزی به شیراز را دارید، بازدید از عمارت شاپوری شیراز را در لیست خود قرار دهید.

معرفی عمارت شاپوری

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌ها و مکان های دیدنی شیراز است. این عمارت به دوره پهلوی اول تعلق دارد و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصربه‌فرد را خلق کرده‌ است.

این باغ‌عمارت که در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی با شماره ۲۷۸۱ ثبت شد، در حال حاضر میزبان کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری است.

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری کجاست؟

عمارت شاپوری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی قرار دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به عمارت شاپوری، ایستگاه زندیه است که با پیاده‌ شدن در آن و اندکی پیاده‌روی، می‌توانید از خیابان‌های توحید و انوری به مقصد برسید. اگر هم قصد استفاده از اتوبوس را دارید، سوار سرویس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی شوید و در ایستگاه چهارراه زند پایین بیایید. از این ایستگاه با کمی پیاده‌روی، از طریق خیابان انوری به عمارت شاپوری خواهید رسید.  

موقعیت جغرافیایی خانه شاپوری شیراز

این عمارت از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ زیر نظر معمار معروف، ابوالقاسم مهندسی، ساخته شد و  به عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز، تعلق داشت. تا اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی، خانواده شاپوری در این باغ عمارت سکونت داشت؛ اما چند سال پس از اوایل این دهه، خانه به‌صورت متروکه درآمد.

در سال ۱۳۷۸ سازمان میراث فرهنگی استان فارس این عمارت مجلل را از خانواده شاپوری خریداری و در لیست میراث فرهنگی ایران ثبت کرد.

عمارت شاپوری شیراز

معماری عمارت شاپوری

عمارت شاپوری دو طبقه دارد و زیربنای آن ۸۴۰ متر مربع و مساحت اصلی زمین آن ۴۶۳۵ متر مربع است. بنا به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است و در لیست اولین بناهایی قرار دارد که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌ شده‌اند.

دسترسی اصلی ساختمان در محور اصلی نیست و برای ورود به داخل آن باید چرخش ۹۰ درجه‌ای در نمای شمالی داشت. معابر باغ نیز از الگویی کاملا متقارن پیروی می‌کند؛ اما درختان به‌صورت قرینه کاشته نشده‌اند. همچنین اضافه کردن بالکن، سنتی غیرمتعارف در معماری ایران بود؛ ولی در این بنا از بالکن استفاده‌ شده است.

نقشه و طرح کلی این عمارت بسیار خاص و در دوره خود بی‌نظیر بوده است؛ به‌عنوان مثال در این بنا از راه‌پله استفاده‌ کرده‌اند که در هیچ‌یک از بناهای آن زمان راه‌پله دیده نشده است. ضمنا در داخل عمارت اتاق‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای کارکرد خاصی است. نوآوری‌های استفاده‌شده در باغ عمارت شاپوری آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده است.

عمارت شاپوری شیراز

پلکان داخلی عمارت شاپوری شیراز

در نمای غربی عمارت ستون‌های مدور و منقوش گچی با کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی بر پیشانی ایوان فوقانی دیده می‌شود و در مرکز باغ عمارت، حوض پنج پر بزرگ زیبایی وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به باغ داده است.

از جمله درختان کاشته شده در باغ شاپوری می‌توان به سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما اشاره کرد که در کنار گل‌های رز و شمعدانی، باغ را به زیبایی آذین کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =