جعلیات شاهنامه از ارزش فردوسی کم نمی‌کند / بررسی اشعار جعلی نشان توجه به زبان فارسی

به تازگی در صفحه‌ای منتسب به استاد شفیعی‌کدکنی موضوعی با نام «جعلیات شاهنامه» مطرح شد که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت.

زبان فارسی از دیرباز تاکنون آماج تاخت و تازهای بسیاری بوده است کمااینکه افراد دغدغه‌مند در این حوزه نیز کم نبوده و نیستند. به تازگی در صفحه‌ای منتسب به استاد شفیعی‌کدکنی موضوعی با نام «جعلیات شاهنامه» مطرح شد که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید:

اشعار جعلی شاهنامه کدامند؟/ فردوسی عرب‌ستیز یا زن ستیز نیست

در همین رابطه، امیر اسماعیل آذر استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره مطلبی که در صفحه شخصی استاد شفیعی کدکنی تحت عنوان «جعلیات شاهنامه» منتشر شده است، اظهار کرد: اصولاً هر شاعری که بزرگ می‌شود و کارش مورد توجه قرار می‌گیرد به ۲صورت با آن برخورد می‌شود،یا از او تقلید می‌شود مثل نظامی گنجوی که خمسه دارد و ده‌ها شاعر مانند خواجوی کرمانی از کسانی است که از او تقلید کرده است. مانند کمال‌نامه، گوهرنامه، گل و نوروز.

وی افزود: دوم اینکه به تبع آن طوری از آن شاعر اقتباس کرده‌اند که کسی نمی‌داند که اثر متعلق به شاعر و نویسنده اصلی است یا خیر.

استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال مرحوم فلسفی مورخ ۴بیت درباره مرگ دارد و این از قدیمی‌ترین ابیات فردوسی نیز کم‌تر نیست.بایدتوجه داشت این ۴بیت است و اگر بیشتر سروده می‌شد معلوم نیست شاعر کم می‌آورد یا نه؟

اینها چون در طول تاریخ شبیه شاعر مادر است به او منتسب می‌کنند و این کار در اکثر شاعران مصداق دارد.

آذر گفت: مصداق عینی آن بیت «گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر/ این مهر با که افکنم این مهر کجا برم» اگر کسی مطالعه پیشین نداشته باشد فکر می‌کند از ابیات سعدی است در صورتی که از اشعار ابوسعید گرکانی است. کمال الدین اصفهانی این را برداشته و در یکی از غزل‌های خود بدون ماخذ آورده و حافظ نیز این بیت را منتسب به کمال‌الدین میدهد. در صورتی که از اشعار مسعود سعد سلمان است‌. برمیگردیم به اشعار خیام که هزاران رباعی منسوب به خیام می‌بینید یا مثلا گلایه فردوسی از محمود غزنوی درست نیست و اشعارش الحاقی است. 

وی افزود: در واقع اشعار الحاقی به شاهنامه کم نیستند و فراوان میبینیم اما این هیچ خسارتی به اصل قضیه وارد نمی‌کند. شاعری که ۳۰هزار بیت شعر می‌گوید اگر ۵۰۰بیت الحاقی باشد هم اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین داشتن حساسیت خیلی روا نیست.

آذر درباره اینکه پیج ایشان توسط ادمین اداره می‌شود و ایشان به صورت مطلق اشعار الحاقی را اعلام می‌کند، گفت: آقای شفیعی سخن بیجا نمی‌گویند و ایشان شخصیتی علمی است. گرداننده پیج بهتر است نظر شخصی خودشان را در پیج شخصی خود بیان کنند.

استاد دانشگاه تشریح کرد: روی هم رفته اینکه اگر درباره فردوسی هر نوعی صحبت شود از ارزش فردوسی کم نمی‌شود. آنچه که ترک‌ها راجع به مولوی می‌گویند نباید نگران بود چون در درجه اول زبان ایشان فارسی است و اینها یک بیت هم نمی‌توانند شعر بسرایند. اگر ما باید مطالعه‌ای کنیم پیرامون فضای مجازی است و اینکه عده‌ای کارهایی به نام کسی دیگر می‌کنند. من مطالعه‌ای در این زمینه کردم و چون مهم نبود تمرکزی نکردم و اینکه اشعار جعلی بررسی می‌شوند نشان توجه به زبان فارسی است و حتی کار این افراد نیز ارج دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =