آلودگی هوا، آب و خاک جان چند میلیون تهرانی را تهدید می‌کند / مدیریت غلط به فلاکت این سرزمین می‌انجامد

روزگاری تهران را با آب و هوای خوبش و باغ‌هایش می‌شناختند اما پایتخت کشور با مشکل آلودگی خاک و آب و هوا دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، روزگاری تهران را با آب و هوای خوبش و باغ‌هایش می‌شناختند تا جایی که در کتاب برگ‌هایی از تاریخ تهران از منظر سفرنامه‌نویسان تهران منطقه‌ای خوش آب و هوا و پر از باغ‌های میوه توصیف شده است اما امروز و در آستانه شروع قرن جدید تهران غرق در آلودگی هوا نفس‌های ساکنینش را به شماره انداخته است. البته موضوع تنها به آلودگی هوا ختم نمی‌شود و پایتخت کشور با مشکل آلودگی خاک و آب هم دست و پنجه نرم می‌کند. در این گزارش ضمن گفت‌وگو با کارشناسان تاثیر آلودگی آب و هوا را بر روی سلامت مردم بررسی کردیم.

آلودگی هوا بر روی جنین اثر منفی می‌گذارد

یکی از فراگیرترین شکل آلودگی در تهران آلودگی هوا است که بیشتر در فصول سرد سال خود را نشان می‌دهد. طبق گفته کارشناسان بیشترین معضل هم مربوط به وجود ذرات معلق در هوای تهران است، ذراتی که ما با هر بار تنفس آن‌ها را وارد بدن خود می‌کنیم. شاید بیشترین کسانی که از آلودگی هوا آسیب می‌بینند بیماران قلبی، کودکان و سالمندان باشند. سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران هم اعلام کرده بود که تلفات حوادث ترافیکی حدود ۵۰۰ نفر و تلفات آلودگی هوا حدود ۵۰۰۰ نفر در سال است.

داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز به وجه دیگر این موضوع و امکان آسیب به جنین و نقش آلودگی هوا در نسل‌های بعد اشاره کرد و گفت:  بسیاری از عوامل محیط‌زیستی مانند آلودگی هوا، تشعشعات و غیره در آسیب دیدن جنین تاثیرگذار هستند. این آسیب‌ها ژنتیکی نیستند اما مادرزادی بوده و کودک با این آسیب متولد می‌شود.

او افزود: اینکه تاثیر آلودگی هوا چقدر از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، هنوز مشخص نیست اما بدون تردید آلودگی هوا بر روی جنین اثر منفی می‌گذارد. علاوه بر این آلودگی صوتی، اثر تشعشعات حاصل از آنتن‌های ماهواره و حتی اشعه‌های کوچک مانند کامپیوتر و تلفن‌های همراه هم می‌توانند در ایجاد آسیب در جنین موثر باشند. اگر نسنجیده دارو مصرف کنیم هم احتمال آسیب را افزایش می‌دهیم.

پوست میوه‌ها محل رسوب سم‌ها

شکل دیگر آلودگی را در موضوع محصولات کشاورزی شاهد هستیم؛ بازگشت محصولات صادراتی ایران از کشورهای دیگر به دلیل وجود آلودگی از آلوده شدن آب و خاک ما خبر می‌دهد.

پروفسور فرهود در این باره توضیح داد: مواد کشاورزی تولید شده در ایران آسیب‌زا شده‌اند و این آسیب‌زایی ناشی از مواد آفت‌کشی است که استفاده می‌شود و معمولا هم وارداتی هستند. نزدیک به ۱۴۰ نوع آفت‌کش وارد می‌شود درحالی که تعداد اندکی سالم هستند. این آفت‌ها با بارش باران در خاک و آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و آن‌ها را هم آلوده می‌کند. کودهای شیمیایی هم به همین نسبت آسیب‌زا هستند و حتی برخی از آن‌ها در پوست یا داخل میوه هم رسوب می‌کند. از قدیم می‌گفتیم که میوه‌ها را با پوست استفاده کنید اما امروز معتقدیم که پوست میوه‌ها آلوده شده است. به نظر من نظارت کافی در این حوزه وجود ندارد و گاهی به دلیل قیمت ارزان‌تر از آفت‌کش‌های بی‌کفیت‌تر استفاده می‌شود.

پدر علم ژنتیک ایران عنوان کرد: ما به اندازه کافی زمین کشاورزی داریم و نیازی نیست که برای استفاده چندباره از یک زمین در فاصله‌های کوتاه‌تر بارها از کودهای شیمیایی استفاده کنیم. کودهای زیان‌بخش هم از طریق میوه‌ها به بدن ما منتقل می‌شوند و هم با آلوده کردن آب و خاک روی ما اثر می‌گذارند. در کشور ما قوانین و ادارات مسئول رسیدگی به این موضوع را داریم اما نسبت به اجرای آن دقت کافی وجود ندارد.

او تاکید داشت: غذاهایی که امروز مصرف می‌شوند چندان سالم نیستند و مواد نگهدارنده‌ای که در آن‌ها استفاده می‌شود، مضر است و وجود نیتریت و نیترات‌ها در مواد غذایی هم آسیب را در بدن ما بیشتر می‌کند. در کشور ما دروغ بیشتر از بیماری‌های ژنتیکی رایج است و روی بسته‌بندی مواد غذایی می‌نویسند صد در صد طبیعی در حالی که این دروغی بزرگ است.

سرطان هدیه زندگی مدرن

یکی از آسیب‌های رایج ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک بروز سرطان است و پروفسور فرهود در این باره بیان کرد: 30 سال پیش در کتاب‌های علمی عنوان شده بود که سرطان سینه در خانم‌ها از بعد از یائسگی شروع می‌شود اما امروز با این میزان آسیب‌هایی که ناشی از خورد و خوراک ما است حتی دختران ۱۶ ساله هم به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. در اینگونه بیماری‌ها که ناشی از آسیب‌های محیطی هستند هم سن شیوع کمتر شده و هم فراوانی افزایش یافته است. تخمین زده می‌شود که در سال‌های آینده سرطان در ایران رشد روزافزونی داشته باشد.

کشت چندباره و استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی

سراغ یک کارشناس حوزه محیط زیست رفتیم تا موضوع آلودگی خاک و آب را بیشتر بررسی کنیم. بهمن ایزدی؛ کویرشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز مشکل آلودگی خاک را ناشی از مدیرت غلط در حوزه آب دانست و گفت: اخیرا یکی از اساتید هوا شناسی دانشگاه شیراز آمار ریزش نزولات جوی در یک صد سال اخیر را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که به غیر از دوره‌های خشکسالی مقطعی، آب کافی وجود داشته است. این نشان می‌دهد که شرایط ما نسبت به گذشته تغییر زیادی نکرده بلکه مدیریت حفاظت در خصوص پایش و نگهداری آب نداریم و متاثر از همین عملکرد منابع خاک هم مریض شده است.

او افزود: سال‌هاست که کشت چندین‌باره در کشور داریم در حالی که در گذشته زمانی که گندم و جو هم می‌کاشتند، مدیریت می‌کردند که به بخشی از زمین با عملیات آیش استراحت بدهند و بخش دیگری را زیر کشت ببرند اما امروز ما با استفاده بی‌رویه از منابع آب و بهره بردن از کودهای شیمیایی متعدد می‌خواهیم قدرت باروری خاک را بیشتر کنیم اما در نهایت خاک را مریض می‌کنیم.  تمامی این حرکات غیر اصولی باعث شده که ما امروز در شرایط بحران قرار بگیریم.

خاک آلوده حاصل از دپوی زباله و استفاده از پلاستیک

محمد الموتی؛ دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز هم درباره آلودکی زمین‌های کشاورزی عنوان کرد: خاک مناطق کشت جنوب تهران بیش از ۷۰% به ذرات پلیمری آلوده است. استفاده بی‌محابا از آب و از بین بردن سفره‌های زیرزمینی خاک را آلوده کرد و در واقع مردم تهران روزانه از موادی استفاده می‌کنند که سرطان‌زا است.

او افزود: در مناطقی که دپوی زباله انجام شده است مناطق پایین دست آلوده شده‌اند و این آلودگی فقط مختص همان منطقه نیست و به سرعت انتقال پیدا می‌کند. اما مسأله فقط پسماند شهری نیست؛ مثلا طرحی که جهاد کشاورزی ارائه نمود و به جای ساخت گلخانه‌ها، در زمین‌های کشاورزی از پوشش نوارهای پلاستیکی استفاده شد، منجر به این شد که در چند سال گذشته مقدار زیادی پلاستیک در زمین‌ها باقی ماند و تمام آن مناطق به جهت اشکال در اجرا و از همه مهمتر، فساد عمده‌ای که در حوزه نظارتی وجود دارد آلوده شدند.

الموتی بیان کرد: شرط بر این بود که اگر به کشاورزی از پلاستیک نواری استفاده می‌کند پس از استفاده پلاستیک‌ها را جمع آوری کند اما این اتفاق نیفتاد؛ این پلاستیک‌ها پس از مدتی تبدیل به ذرات ریز و گرد و غبار می‌شود و به راحتی در ریه تمام جانداران نفوذ می‌کنند. مدیریت غلط به فلاکت این سرزمین می‌انجامد و با این حال آیا ما نیاز به دشمن خارجی داریم؟ گاهی فکر می‌کنم انگار یک ساختار فکری مخفی وجود دارد که انحراف فکر مدیران را در برنامه دارد و تحت تاثیر برنامه از پیش تعیین شده توسط آنهایی که قصد نابودی ایران را دارند، پکیج کاملی از بی‌کفایتی در مدیریت آب به وجود آورده است که البته بخش عمده آن را می‌توان با حذف فساد در حوزه نظارت، خنثی نمود. ناظری که مشاهده می‌کند صنعت یا کشاورز در حال تخلف است و به دلایلی مشخص از گزارش تخلف صرف نظر می‌کند، به تداوم این فاجعه کمک میکند و با همین موارد کوچک فجایع بزرگ رخ می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، آلودگی هوا، آب و خاک در تهران جان چند میلیون نفر که در این کلانشهر زندگی می‌کنند را تهدید می‌کند و این مشکل هرسال شرایط بحرانی‌تری پیدا می‌کند اما مدیران به انجام کارهای مقطعی بسنده کرده و مطالعات گسترده و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت انجام نمی‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1126992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی حسنی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      آقایون که از این میوه ها وهوا استفاده نمیکنن همشون تو بهترین جاهای لواسونن
    • مهدی FR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      بسیار گزارش جامع و کاملی بود ممنون از زحمات شما
    • محسن IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      سلام گزارش تحلیلی بسیار عالی بود جادارد به سهم خود تشکر کنم که در جهت ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه تلاش می کنید بنظرم پرداختن به این چنین مقوله هایی افزودن آگاهی ودانش چگونه زیستن شهروندی است